BMW svůj nejnovější koncept Vision Dee (Digital Emotional Experience) představilo na výstavě CES v Las Vegas. Kompaktním sedanem střední třídy naznačuje, s jakým druhem karoserie přijede v roce 2025 nová generace modelů, nazývaná po vzoru předchůdců Neue Klasse. I když podněcuje mysl divokými možnostmi změn barev a motivů karoserie, ukazuje především, jak si v Mnichově představují vývoj automobilových palubních systémů a jejich interakci s řidičem.
Jako by tím chtěli navázat na svůj ovládací systém iDrive, který před víc než dvaceti lety světu ukázal, jak integrovat ovládání stále většího počtu funkcí moderního automobilu do jednoho celku. Další generace palubního systému má být podle konceptu Dee chytřejší, přirozenější a hlavně „lidštější“. Současně však má také být průsečíkem mezi fyzickým a digitálním světem – má být fygitální.
BMW toho chce dosáhnout účinnějším sladěním hardwaru a softwaru a současně integrací chytrých řešení různých společností specializujících se na jednotlivé oblasti. Příkladem bude například využití enginu Amazon Alexa pro hlasovou komunikaci a obsluhu, v níž nebude chybět ani čeština. Obecně se počítá s pokrokem v oblasti strojového učení, díky němuž se automobil naučí lépe znát svého majitele a proaktivně mu nabízet různé funkce a informace.
Řidič určuje, dostane-li klasiku nebo modernu
Zmíněné propojení fyzického a digitálního světa je tedy hlavním tématem konceptu BMW i Vision Dee. Řidič může míru tohoto propojení nastavovat v pěti úrovních digitálním jezdcem na palubní desce, označovaným BMW Mixed Reality Slider. Má tak možnost rozhodnout, kolik digitálního světa do toho fyzického pustí. V první úrovni tak bude k dispozici automobil postavený primárně pro řidiče a jeho řidičské potěšení, kde budou hrát prim analogové informace související s jízdou. V dalším stupni se přidávají asistenční systémy, následně komunikační rozměr a pak rozšířená realita, v níž vůz pomocí head-up displeje vkládá do situace před vozem různé symboly a ukazatele.
Až nakonec je v páté úrovni připraven vstup do virtuálního světa, v němž head-up displej opanuje celé čelní sklo a promítá na něj různé druhy obsahu. Pro zintenzivnění zážitku dojde také k zatmavení bočních oken. Tento režim je navržen například pro zkrácení dlouhé chvíle při nabíjení (nečekali jste, že toto auto má spalovací motor, že ne?), ale třeba i při aktivaci některé z plánovaných vyšších úrovní autonomní jízdy, v nichž už nebude na vybraných úsecích silnic třeba přímého zapojení řidiče do řízení. V případě potřeby může v této situaci virtuální svět bleskově zmizet a pánem situace bude opět řidič.
Neue Klasse revival: nová éra BMW v zajetí voltů a terabajtů |
Velkoplošný head-up displej přes celé okno je samozřejmě vyhrazen koncepčnímu vozu, nicméně BMW oznámilo, že jej v této velikosti uvede do sériové výroby v roce 2025 spolu se zahájením výroby zmiňované Neue Klasse.
Lidský přístup konceptu Dee spolu s jeho umělou inteligencí se projevuje ještě před usednutím do vozu. „Může za to“ dvojice hladkých ploch kombinující typickou masku BMW v moderní podobě se světlomety. Tyto plochy jsou pokryté elektronickým papírem schopným měnit odstíny šedi mezi bílou a černou. Maska tak dokáže vytvářet různé výrazy „tváře“, jako je radost, údiv nebo souhlas. Celé je to samozřejmě trochu hra, nicméně když jsme měli možnost se s novým konceptem před koncem minulého roku v Mnichově setkat, působil překvapivě přirozeně.
32 barev karoserie a nekonečně možností
Při našem setkání měla karoserie sedanu Vision Dee světlou barvu, přičemž barvy se měnily pouze na masce, spodním lemu bočních oken a v oblasti zadních svítilen. Nicméně měli jsme přístup do speciálního oddělení v rámci vývoje BMW, kde vznikají nápady a tvoří se různé koncepty. Zde jsme mohli nahlédnout pod pokličku další generace technologie elektronického papíru společnosti E Ink – tentokrát barevné. K dispozici je 32 barev, které se aktivují přívodem elektrického proudu. Možnosti barevných kombinací jsou takřka nekonečné, přičemž k pevně daným barvám musíme připočítat také možnost dynamické změny barvy vozu nebo jen jeho části. Automobil tak může například změnou barvy upozornit na nebezpečí, může dávat jasněji najevo nálady, ale také záměry řidiče, a jednoduše na silnice přinést víc pestrosti.
BMW ukázalo auto, které dokáže měnit barvu. Do výroby zatím nemůže |
Technologie E Ink na celém povrchu karoserie, jak ji ukazuje koncept Vision Dee, je pro sériové použití zatím hudbou vzdálenější budoucnosti, nicméně již nyní je víceméně jisté, že na menší ploše by se mohla stát realitou již za několik let v modelech Neue Klasse. Jestli budou tyto vozy vypadat jako představený koncept, zatím není jasné. Jeho jednoduchý design karoserie i interiéru má za cíl nechat vyniknout změnám barev a jeho schopnosti propojit realitu s virtuálním světem. V každém případě je jasné, že BMW zahájí svoji novou éru vozem s karoserií sportovního sedanu, který u něj hraje od původních modelů Neue Klasse z roku 1962 stále hlavní roli.
Technologie E Ink Nejvíc se používá u elektronických čteček knih. Princip spočívá v přitahování různě nabitých barevných částic k povrchu elektronického papíru, na němž vytvoří jeho barevnost. Změna barvy se provádí přívodem elektřiny, avšak barva na povrchu drží i po jeho odpojení, to znamená, že v klidovém stavu nespotřebovává žádnou energii. Karoserie měnící barvu konceptu BMW i Vision Dee navazuje na loňský koncept BMW iX iFlow, u nějž se barva měnila v odstínech šedi mezi bílou a černou. Letošní koncept má karoserii rozdělenou na 240 samostatně ovládaných segmentů, takže lze vytvářet takřka neomezené množství vzorů, které navíc mohou být dynamické. V automobilovém průmyslu je použití technologie elektronického papíru unikátní. |