Bionafta ze splašků bude cenově srovnatelná s klasickou naftou

aktualizováno 
Kal z čističek odpadních vod se může stát dalším zdrojem bionafty. Výhodou takto vyráběného paliva by měla být nízká cena srovnatelná se současnými cenami běžné nafty.
Alternativou k biopalivům z rostlin bude bionafta z kalu

Alternativou k biopalivům z rostlin bude bionafta z kalu | foto: Evropská komise

Američtí výzkumníci začínají upínat naděje k novému zdroji biopaliva. Má se jím stát kal z čističek odpadních vod. Tento odpad vznikající při čištění splašků z kanalizace je dnes bez užitků skládkován, v brzké budoucnosti by se z něj ale mohla vyrábět bionafta.

Kal by se měl stát novým levným zdrojem pro její výrobu. Současné suroviny pro výrobu bionafty, především čisté rostlinné oleje, jsou totiž velmi drahé a tvoří 70 – 85 % ceny výsledného produktu. Proto je dnes bionafta konkurenceschopná jen za cenu výrazných státních dotací. Američtí vědci v čele s doktorem Davidem Kargbem spočítali, že jeden galon (3,785 litru) bionafty z kalu by mohl stát asi tři dolary a jedenáct centů. Běžná nafta v současnosti v USA stojí zhruba tři dolary a její cena z dlouhodobého hlediska jistě poroste.

Z výroby bionafty z kalu by se tak mohl pro čističky stát poměrně výnosný byznys. Výhodou je, že bionaftu lze takto vyrábět za použití stávajících technologií, jejich další vývoj by jen pomohl zvýšit výnosy. Výzkumníci například doporučují, že by čističky mohly začít k biologickému čištění používat jiné mikroorganizmy, jejichž odumřelé buňky obsahují více tuků. Právě odumřelé bakterie totiž tvoří výraznou část kalu a jsou zdrojem mastných kyselin pro bionaftu.

Bionafta z kalu ale samozřejmě nespasí svět. Pomůže pouze snížit energetickou závislost na ropě a stane se jedním z mnoha dalších alternativních zdrojů energie. Vědci odhadují, že ze zhruba 6,2 milionů tun vysušeného kalu, které jsou ročně v USA vyprodukovány, lze v současnosti vyrobit asi 1,8 miliardy galonů bionafty. To představuje půl procenta roční spotřeby nafty v USA. S navrhovaným využitím jiných mikroorganizmů a dalšími vylepšeními lze toto množství zvýšit na 10 miliard galonů. To už by bylo přes 2,5 % roční spotřeby.

Kdy, jak a zda vůbec se začne bionafta z kalu vyrábět prozatím není jasné. Každopádně by mohlo jít o zajímavou alternativu k současným způsobům výroby, která neklade nároky na zemědělskou půdu a nespotřebovává drahocenné zdroje potravin.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz