Co lít do nádrže? Odpadky

aktualizováno 
Odpůrci biopaliv argumentují především tím, že při jejich výrobě jsou využívány potravinové zdroje. A protože jde o argument oprávněný, snaží se výrobci biopaliv přijít s novými způsoby jejich produkce. Nejčerstvější novinkou je technologie výroby biolihu z domácího odpadu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Nguyen Phuong Thao MF DNES

Téma biopaliv a vliv jejich produkce na celosvětové ceny potravin je stále více na pořadu dne. Faktem je, že současný způsob produkce biopaliv nemá na naši společnost příliš kladný dopad. Výrobci biopaliv a různé vědecké společnosti se však snaží s tímto nedostatkem vypořádat a vyvíjejí způsoby produkce biopaliv, které nebudou využívat potravinové zdroje.

Společnosti DuPont a Dansco například plánují vyrábět biolíh z celulózy – tedy prakticky z nevyužitých částí zemědělských plodin. Dočkat se prý máme v roce 2012. Již za dva roky nás ale podle všeho čeká úplně jiná revoluce. Chemický koncern INEOS totiž před nedávnem oznámil, že hodlá začít produkci biolihu z běžného domácího odpadu.

Je nutné podotknout, že pro výrobu biolihu z odpadu nepůjde samozřejmě použít všechen odpad, ale pouze ten, co se dá biologicky odbourat. Jak se tedy palivo z odpadků "vaří"? 

Technologie výroby se skládá ze tří kroků. V prvním se odpad zahřeje na extrémně vysokou teplotu, čímž se nastartuje proces vývoje plynů. Tyto plyny jsou pak patentovaným procesem dodávány bakteriím, které jejich konzumací produkují etanol. Ten je následně ve třetím kroku vyčištěn a prakticky připraven ke spotřebě.

Společnost INEOS Bio momentálně vyrábí biolíh z odpadu v experimentální továrně a výsledky jsou docela příznivé – z jedné tuny pevného domácího odpadu lze vyrobit zhruba 400 litrů biopaliva. Protože jsou testy úspěšné, společnost očekává, že v brzké době oznámí místo, kde bude stát první komerční továrna pro výrobu biolihu z odpadu. Do provozu by měla být uvedena do dvou let a v té době by se měly obdobné továrny stavět prakticky po celém světě.

Technologie INEOSu je výhodná nejen v tom, že nepotřebuje k výrobě potravinové zdroje. Plusem je také to, že se zpracovává odpad, který by se jinak pouze hromadil na skládkách. A přeplněné skládky odpadu jsou jedním z dalších velkých problémů lidstva. Skoro by se chtělo říci, že INEOS tímto způsobem takzvaně zabije dvě mouchy jednou ranou.

INEOS přitom tvrdí, že jeho biopalivo druhé generace sníží produkci skleníkových plynů oproti současnosti až o 90 %. To znamená, že by proces výroby měl být energeticky efektivní a na výrobu biolihu z odpadu se spotřebuje daleko méně energie, než je schopné palivo samo vydat. Za dva roky snad budeme o něco moudřejší.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Zafira je teď francouzská dodávka, po dvaceti letech až devítimístná

Opel Zafira Life

Zafira je zavedené jméno, po dvaceti letech ovšem mění disciplínu. Z klasického MPV je teď osobní dodávka. Zafira Life...

Další z rubriky

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Najdete na iDNES.cz