Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Palivem budoucnosti už není vodík. Palivové články se spokojí s lihem

aktualizováno 
Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku. Měly by pracovat za běžné pokojové teploty. Vodíku jako palivu budoucnosti tak možná odzvonilo.

Ilustrační foto. | foto: Ford

Tým vědců z Brookhaven National Laboratory ve spolupráci s výzkumnými pracovníky University of Delaware a Yeshiva University vyvinuli nový třísložkový katalyzátor, který umožní zkonstruovat palivové články zpracovávající místo vodíku běžný líh.

Nový katalyzátor se skládá z několika hlavních komponent. Nanočástice oxidu cíničitého jsou uloženy na uhlíkové mřížce a na tuto vzniklou struktury jsou vsazeny částice platiny a rhodia. Díky kombinaci jedinečných vlastností všech komponent a jejich ojedinělému seskupení pak může probíhat elektrokatalytický rozklad lihu za pokojové teploty.

Katalyzátor rozbíjí uhlíkové vazby v lihu a usnadňuje tak jeho oxidaci na CO2. Podle autorů vynálezu žádný jiný katalyzátor takovou schopnost nemá.

Nové palivové články s tímto katalyzátorem by tak mohly namísto vodíku spalovat líh. Produkty reakce jsou vodíkový kationt (a následně tedy voda), pochopitelně elektrony a již zmíněný oxid uhličitý. Vědci se soustředí právě na zkonstruování palivového článku, který by nový katalyzátor využíval. Následovat bude série testů, které mají ověřit, jak bude takový palivový článek pracovat v reálu. Pokud budou pokusy úspěšné, je dost možné, že nový objev doslova zahubí současný vývoj vodíkových aut.

Použití lihu jako paliva namísto vodíku je daleko výhodnější z několika důvodů. Výroba vodíku je totiž velmi drahá a ve většině případů je k ní potřeba obrovské množství elektrické energie. Líh lze průmyslově vyrábět velmi snadno a navíc z obnovitelných zdrojů. Při použití biolihu by pak byl celý proces jeho výroby a následného spalování prakticky CO2 neutrální. Oxid uhličitý, který by totiž vznikl při spalování biolihu v palivovém článku by následně spotřebovaly rostliny, které budou k jeho výrobě opětovně použity.

Samotný vodík také není nijak snadné skladovat a jeho tankování není zrovna bezpečnou záležitosti. Výrazně by se tak musela změnit současná infrastruktura pro doplňování paliva. To s lihem by se nemuselo měnit prakticky nic. Bioetanol, nebo spíše palivo E85, je velmi populární třeba v severských zemích a je k dostání u zcela běžných výdejních stojanů na benzinkách.

Automobily s palivovými články na bioetanol by se tak mohly stát další alternativou pro budoucnost. Jistě najdeme spoustu argumentů, proč ani ony nejsou ideálním řešením. Zastánci spalovacích motorů by jistě raději použili bioetanol v nich. Jenže palivové články jsou z hlediska přeměny energie účinnější než spalovací motor. Pravda, také daleko dražší. A právě cena bude tou největší překážkou v jejich rozšíření.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Premium

Za český plat koupíte 600 litrů benzínu. Žádná výhra to ovšem není

Každý, kdo někdy řídil osobní vůz, to jistě zažil. Nádrž je téměř prázdná a vy musíte dotankovat. Na čerpací stanici...

Zkontrolujte si řidičák, letos propadne přes 850 tisíc průkazů

V roce 2020 končí platnost více než 850 tisíc řidičských průkazů, informovalo ministerstvo dopravy. Navíc z loňského...

Premium

Není to jen BMW. Přední český sběratel prozradil, do jakých aut investovat

Investování do starých aut je už nějakou dobu oblíbená možnost, jak lidé zhodnocují své finance. Ovšem pokud nejste...

Najdete na iDNES.cz