Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Palivem budoucnosti je i vymlácená sláma

Otázka biopaliv je v poslední době poměrně ožehavým tématem. Zdá se, že jejich horečné zavádění totiž napáchalo více škod než užitku. Přesto ale jsou biopaliva tou správnou cestou. Jen je zapotřebí vyrábět je jinak. Nových technologií výroby bychom se měli dočkat během několika let.

Společnosti DuPont a Danisco vyvíjejí biopaliva nové generace | foto: DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC

V současnosti se biopaliva vyrábějí především ze zemědělských plodin, které by se buď přímo daly použít na výrobu potravin, nebo by se potravinové plodiny mohly namísto nich pěstovat.

To v poslední době způsobilo v celosvětovém měřítku neočekávaný růst cen potravin. Nejhůře na tom samozřejmě jsou chudé části světa, odkud především Evropa a USA nakupují biopaliva.

Mnoho farmářů začalo totiž v takových končinách světa pěstovat plodiny pro výrobu biopaliv, protože je to pro ně ekonomicky výnosnější.

Podle některých skeptických hlasů tak stojí některé země nebo světadíly na počátku potravinové krize.

Biopaliva mají také negativní vliv na dalším mizení pralesů. Velké části džungle byly totiž vykáceny právě za účelem pěstování plodin pro výrobu biopaliv. Tento postup je nadále neudržitelný a v současné době tak biopaliva a jejich produkce páchají více škod, než užitku.

Existují však ale i cesty, jak vyrábět etanol z nepotravinových zdrojů. Takzvaná biopaliva druhé generace, tedy právě paliva vyráběna především z odpadních surovin, jsou ale teprve na počátku svého vývoje. Ve Švédsku například existuje několik palíren, které vyrábějí biolíh z odpadu z dřevozpracujícího průmyslu.

Ve velkém hodlá technologie pro výrobu biopaliv druhé generace rozvíjet a prodávat společnost DuPont. Ta před nedávnem založila společný podnik s firmou Danisco, která se specializuje na oblast enzymů.

Úkolem společného podniku DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC je během několika let vyvinout a komerčně spustit technologie pro výrobu takzvaného celulózního etanolu – tedy biolihu vyráběného z celulózy.

Ta je obsažena v každé rostlině a pro výrobu biopaliv se tak dá využít třeba vymlácená sláma, vylisovaná cukrová třtina, výše zmíněný dřevěný odpad nebo mnoho dalších nezpracovaných částí zemědělských plodin.

V současné době DuPont a Danisco investují asi 140 milionů na stavbu a vývoj zkušebního závodu pro výrobu celulózního etanolu z sušené kukuřice a vylisované cukrové třtiny.

Obě společnosti věnují do společného podniku patenty a technologie, které s výrobou celulózního etanolu souvisí.

Celulóza není kvasný cukr a tak se technologie soustředí především na to, jak celulózu "rozbít" a vzniklé nižší cukry přivést ke kvašení. Proces vývoje a uvedení technologie do běžné praxe by měl být zhruba tříletý. V roce 2009 by měla začít zkušební výroba a v roce 2012 už se počítá se širším komerčním nasazením.

Společnosti DuPont a Danisco vyvíjejí biopaliva nové generace

Představitelé společnosti DuPont biopalivům opravdu věří. A budoucnost v nich a v takzvaném udržitelném rozvoji viděli již dlouho před současnou módní vlnou. Již před osmnácti lety totiž DuPont prodal svou dceřinou ropnou společnost Conoco. Důvod byl jednoduchý – odprodej ropné společnosti donutil mateřský koncern snížit svou závislost na ropě a hledat jiné cesty k budoucímu rozvoji.

Při nedávné prezentaci společnosti v Budapešti Thierry Marin, regionální ředitel DuPont pro střední Evropu, řekl: "Současná situace na světových trzích jasně ukazuje, že nelze v zájmu rozšiřování výroby biopaliv ohrožovat dodávky potravin. Je prostě neudržitelný stav, aby docházelo k obchodům typu ‚palivo za jídlo‘ a naopak. Je v zájmu všech, aby tyto dvě oblasti byly co možná nejvíce odděleny."

Hartumt Reinke ředitel DuPontu pro střední a východní Evropu, Blízký východ a Afriku rovněž vkládá důvěru v biopaliva a příliš světlou budoucnost neproklamuje třeba elektromobilům: "V mobilních aplikacích se tradičně používají tekutá paliva, kdežto elektřina je typická pro stacionární aplikace. A my nevidíme důvod, proč to měnit."

Oba se shodují na tom, že je především nesmysl vyrábět elektřinu z tekutých paliv a to i na poměrně odlehlých místech. Reinke si například myslí, že v Africe nikdy nebude existovat nějaká globální rozvodná elektrická síť. Jednotlivé mikroregiony se budou spoléhat spíše na své vlastní zdroje a zde vidí Reinke velké uplatnění pro solární panely.

Zajímavý je i jeho názor na motorizaci Afriky. "Nároky Afričanů na vozidla jsou zcela jiné, než ty naše. Proto jsou pro ně stavěna auta podle jejich specifických požadavků. Neměl by tedy být problém mezi ně zařadit i požadavek na odlišný typ pohonu," říká Reinke a dodává: "Hlavní boom automobilismu má Afrika teprve před sebou. A já nevidím jediný důvod k tomu, proč by v té době měla auta v Africe jezdit na ropná paliva."

Hartmund Reinke ale také zároveň upozorňuje na to, že nová a nová paliva lidstvu pomohou jen částečně. "Musíme především hledat cesty k tomu, jak snížit své energetické nároky, jedině tak dosáhneme udržitelného rozvoje. Alternativní paliva nám pouze pomohou zmírnit dopad naší činnosti na planetu Zemi."

Všichni se shodují, že při výrobě biopaliv je třeba nastavit rovnováhu. K tomu by mohla pomoci i další generace biopaliv, která je ale zatím hudbou budoucnosti. DuPont by totiž rád výhledově místo etanolu vyráběl butanol, který má vyšší energetickou hustotu a výtěžnost.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...