Billboardy u dálnic jsou spíše proti řidičům

  16:43aktualizováno  16:43
- Přínos komerčních billboardů pro silniční provoz je nulový, jejich nebezpečí hlavně při havárii naopak obrovské. Německo, Rakousko, Francie, Nizozemsko, Španělsko - to je namátkový výčet zemí, kde u dálnic stojí jen a jen billboardy podporující bezpečný provoz. Reklama u silnic je v těchto zemích na rozdíl od tuzemska úplně zakázána. Billboardy totiž mohou škodit hned na několika úrovních.
Za prvé: mohou odvádět šoférovu pozornost od řízení. "Nelze bohužel přesně určit, kolik nehod billboardy zaviní tím, že se řidič místo na silnici dívá na poutač. Ale vzhledem k tomu, že máme ročně dvanáct nehod na jeden dálniční kilometr, což je evropský nadprůměr, mohou vysokou nehodovost ovlivnit i billboardy," tvrdí Josef Tesařík z policejního prezidia. Miroslav Bátěk, který šéfuje Asociaci venkovní reklamy, negativní vliv reklamy na řidičovu koncentraci nepřipouští. "Vše je v rukou řidiče, je to jeho věc, jestli se dívá na billboard nebo ne. Třeba ve Spojených státech jsou billboardů podél dálnic stovky." Jiný názor zastává ředitel Asociace reklamních agentur Jiří Mikš: "Jsem proti billboardům na dálnicích, jsou nebezpečné."
Naprosto prokazatelná je nebezpečnost billboardů v situacích, kdy řidič sjede mimo dálnici. "To se může stát každému, když dostane smyk, chce-li se vyhnout nehodě nebo když usne," říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu. Minulý rok na billboard doplatila například bývalá poslankyně Marie Noveská, která narazila do reklamní tabule a nehodu nepřežila. "Byla jsem se tam podívat, všude kolem je jen křoví, kdyby tam nestál billboard, auto s paní exposlankyní by tak prudce nenarazilo," myslí si Vlasta Rehnová.
Ještě větší trampoty mohou způsobit billboardy nasvícené ostrými světly. "Jednak vytvářejí velký kontrast mezi ztemnělou noční dálnicí a malým ostře osvětleným prostorem, což řidiče oslňuje. A za druhé, když řidič v dálce takový billboard spatří, může se podle něj začít orientovat a ani si nevšimne, že dálnice uhýbá," upozorňuje Vlasta Rehnová.
BEZPEČNOSTNÍ KAMPANĚ
JSOU ZATÍM BEZZUBÉ
V evropských zemích, kde jsou tabule s reklamou zakázány, povolují jen ty billboardy, které podporují bezpečnost dálničního provozu. "Jste připoutáni" nebo "Řídit neznamená řádit" - hesla v tomto duchu se objevují podél dálnic v Evropské unii. Na tuzemských dálničních billboardech se naopak v posledních letech objevovaly nápisy, které od bezpečného chování spíše odrazovaly. Vyzývaly k maximální rychlosti, jiné se řidičů ptaly, zda je lepší cestu prozívat nebo protelefonovat. "Naštěstí tyto billboardy na dálnicích dlouho nevydržely," říká Vlasta Rehnová.
Že je propagace bezpečného provozu formou dálničních upoutávek na domácích cestách ještě v plenkách, ukazuje právě probíhající kampaň s názvem "Přemýšlej, než se rozjedeš!" Reklamu, která radí řidičům, na co nezapomenout před jízdou, otiskly noviny a časopisy na svých inzertních stránkách, ve stejné podobě se objevila i na plakátech podél dálnic. "Nic proti obsahu kampaně, ale její prezentace na dálnicích je pro řidiče spíše nebezpečná," kritizuje billboardy úředník ministerstva vnitra, který však nechce uvést své jméno. Naráží na to, že billboard nemá jeden nosný symbol, který by byl srozumitelný řidiči jedoucímu po dálnici vysokou rychlostí. "Ten, kdo si chce obsah tabule přečíst, musí nákresy a text zkoumat povážlivě dlouho," dodává. "Bohužel jsme přišli příliš pozdě na to, že těch témat je na plakátech mnoho, pro příště plánujeme kampaně, které budou více přehledné," přiznává Radek Ječmínek z Autoklubu České republiky, který za kampaní stojí. "Billboardy na dálnicích jsou ale jenom jednou částí celé kampaně a měly by ji jen připomínat," tvrdí Radek Ječmínek.
Jak dlouho budou ještě komerční billboardy lemovat dálnice, je ve hvězdách. "Přání všech lidí, kteří se zabývají bezpečností, je, aby billboardy zmizely," říká Jiří Konečný z ministerstva dopravy, kde připravují nový silniční zákon. "Bojím se ale, že půjde o politické rozhodnutí," naráží Jiří Konečný na podezření, že za reklamou stojí mocná ekonomická lobby, jejíž drápy často vedou až do poslaneckých lavic. Nový silniční zákon nezačne platit před rokem 2000.

Nejhorší je situace u velkých měst, poutačů jsou tu desítky.

Tento prý nepovedený billboard by měl vybízet k bezpečnému chování na silnicích.

V Evropské unii jsou povoleny jen billboardy, které podporují bezpečnost provozu.

Autor:
Témata: Hesla

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Wartburg je Bauhaus na kolech. Jeho tvůrci sedmkrát zamítli nový trabant

Wartburg 353 vydržel ve výrobě 25 let.

Největší designér východní půlky Německa Karl Clauss Dietel dal tvář wartburgu, roburu a simsonu. Čtyřiaosmdesátiletý...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Další z rubriky

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup...

Porsche překvapuje novým kupé Cayenne. Už jsme v něm seděli

Porsche Cayenne Coupé

Dvě SUV Cayenne s Macanem jsou nejprodávanějšími modely Porsche. Macan, to menší z nich, je jednička, větší a dražší...

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou...

Najdete na iDNES.cz