Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec držkopádů přes řídítka. ABS pro bicykly je zázrak

Nebrzdi přední brzdou, poletíš přes řídítka, kladl mi na srdce táta před pětatřiceti lety, když mě učil jezdit na kole. Od té doby to mám furt na paměti. A teď mám brzdit naplno jen přední? Na mokré trávě?

Jenže u aut a motorek se brzdí hlavně předními brzdami. Taky je mají na přední nápravě větší, výkonnější – podívejte se na brzdové kotouče. Má to logiku vycházející z fyziky – při brzdění se auto i motorka „staví“ na přední, zatíží víc přední kola, opře se do gum a efektivně brzdí. Jenže na kole je to balancování mnohem složitější, „držkopády“ přes přední řídítka jsou na denním pořádku. Ano, i na kolech jsou dnes kotoučové brzdy a na předním jsou větší kotouče, ovšem i tak je třeba umět brzdit, jemně modulovat brzdný účinek a balancovat předek se zadkem.

ABS v autě

Největší brzdná síla mezi pneumatikou a vozovkou je přenášena právě na mezi adheze, po jejím překročení prudce klesá. Proto řídicí jednotka ABS neustále zjišťuje aktuální rychlost otáčení nejlépe každého kola. Z rychlostí dvou diagonálně umístěných kol (popř. jinak) určuje tzv. referenční rychlost vozidla, se kterou porovnává otáčky jednotlivých kol. Tímto neustálým porovnáváním se zjišťuje aktuální zrychlení, zpomalení a skluz každého z kol. Pokud dojde ke snížení rychlosti některého z kol pod stanovenou hodnotu oproti referenční rychlosti (počátek blokování kola a ztráty adheze), řídicí jednotka odpustí bez ohledu na polohu brzdového pedálu tlak z brzdy pomalejšího kola a ihned po jeho roztočení opět tlak napustí zpět. Tak se brzdění přibližuje ideálu na hranici adheze. Tuto akci jsou systémy ABS schopné opakovat několikrát za sekundu, a to po celou dobu brzdění, až do minimální rychlosti, zpravidla 4 km/h, kdy se systém ABS sám odpojuje.

Zdroj: wikipedia

„Nesprávné brzdění je jednou z hlavních příčin nehod cyklistů. Přední brzda má zásadní význam pro zkrácení brzdné dráhy jízdního kola. Mnoho lidí se však jejímu použití vyhýbá, protože se bojí pádu kvůli silnému brzdnému účinku,“ potvrzuje Claus Fleischer, ředitel společnosti Bosch eBike Systems.

A pak přišlo ABS. Ano, není to nový vynález, Bosch nabízí tento systém pro bicykly už od roku 2018, ale teď ho poprvé spároval s elektrickým pohonem pro kola s bateriovou výpomocí, komponenty systému zmenšil a vymazlil k dokonalosti.

Na vlastní boule

A právě na kole na vlastní boule a odřeniny dokonale pochopíte, proč je ABS jedním z největších přínosů pro bezpečnost, od aut právě po kola. Vždyť právě u Bosche spočítali, že by zabránilo asi třetině karambolů na elektrokolech.

Maskovaný prototyp postavený na základech celoodpruženého horského kola Cannondale v ceně necelých dvou set tisíc korun jsme si exkluzivně vyzkoušeli. A byli jsme ohromeni.

Tohle je naprosto fantastický vynález. Bezpečnostní prvek, který musí nadchnout i starého mazáka s mozoly na rukou i zadku. ABS je už desítky let samozřejmostí u aut a dnes začíná být standardem i u motorek. Nadělit ho i cyklistům je nápad o něco mladší.

Podstata spočívá v tom, že zablokované kolo (pneumatika) se při brzdění jen bezmocně klouže a dopravní prostředek jde do nekontrolovatelného smyku. Hlavně na vodě nebo sněhu se to projeví nejvíc. Idea, jak to vyřešit, je skoro stoletá. Původně ABS vymyslel francouzský vynálezce Gabriel Voisin pro letadla v roce 1929, v sedmdesátých letech jej pak uvedl do světa aut nejprve britský Jensen (mechanické ABS odvozené od toho z letadel) a pak první elektronikou řízené americký Chrysler. Konečně před víc než čtyřiceti lety nabídl Bosch první sériově vyráběné ABS pro automobily na světě – v Mercedesu.

Sladký život bez sytiče a bezpečné brzdění, to vše přinesla elektronika

Fígl je v tom kolo neblokovat, ale vždy, když je na hraně smyku, uvolnit brzdný tlak tak, aby se mohlo odvalit a pak zas přibrzdit, a tak pořád dokola. Pneumatika se tedy neklouže, má adhezi a auto je řiditelné. Za volantem to znáte, když se aktivuje ABS, brzdový pedál vám pod pravačkou pulsuje v rytmu snímače sledujícího otáčení kola na kotouči. Podívejte se na fotku – uvidíte černé okruží složené z „okének“, což je v případě našeho prototypu stěžejní prvek. Chytrá elektronika uchycená na přední jednotce porovnává výstupy z předního a zadního snímače a podle toho se brzdí.

Protiblokovací funkce předního kola automaticky reguluje brzdný tlak tím, že trvale sleduje rychlost kol a zabraňuje zablokování pneumatik při brzdění, to funguje hlavně na kluzkém povrchu. Na hrubém zasahuje jiná funkce: ovládání zdvihu zadního kola snižuje riziko přepadnutí přes řídítka.

„ABS na předním kole řídí brzdný tlak, když přední kolo ztrácí trakci na kluzkém povrchu nebo když se zadní kolo zvedne na zpevněném asfaltu nebo na strmých cestách,“ dodává Georg Widmeier z vývojového týmu Bosche.

Celoodpružené elektrokolo Cannondale s ABS

Přes řídítka

Jak to funguje v praxi? Fantasticky. Na mokré trávě jsem se rozšlapal na víc než třicet, tupě, necitlivě zabral jen za levou brzdovou páku přední brzdy. Kolo s neskutečnou jistotou stále drželo směr a bezpečně zpomalilo. A teď s vypnutým ABS – jel jsem o nějaké tři kilometry v hodině pomaleji, zabral levou, přední kolo se smýklo, řídítka se vymkla z rukou a letěl jsem. Zkoušel jsem to několikrát, ještě teď mě bolí holeň naražená od pedálu.

U dvoustopých vozidel pracuje ABS tak, že z rychlostí dvou diagonálně umístěných kol určuje referenční vozidla, se kterou porovnává otáčky jednotlivých kol. Jenže bicykl má kola jen dvě, v jedné stopě. S tím se vývojáři Bosche poprali nejprve u motocyklů (ABS od roku 1995). Naladit to musel být neskutečný úkol, porovnává tedy přední se zadním a podle toho moduluje brzdění.

„Obecně platí, že ABS funguje na všech površích a zmírňuje riziko smyku s předním kolem. ABS však může využít pouze fyzikální limit daný kontaktní plochou pneumatiky a povrchem vozovky v dané brzdné situaci,“ upozorňuje Oliver Mayer z vývojového týmu Bosche.

Naživo to je fascinující zážitek, pravda, brzdná dráha je možná o něco delší, jenže se při tom nevyválíte. I na hodně klouzavém povrchu nemělo přední kolo ani v náznaku sklony nikam se smýkat, pevně drželo směr. Na displeji elektrokola se dokonce zobrazí údaje o posledním brzdění (brzdná dráha, doba brzdění). Funkce zabraňující zvedání zadního kola dává bicyklu vlastně jakousi stabilizační vlastnost, zadní kolo nemá tendenci uhýbat, drží směr předního – i když brzdíte zvednuti ze sedla a zapření do řídítek, „nepředbíhá“ vás nekontrovatelně zadní kolo.

Nový systém Bosch eBike ABS postavený na brzdových komponenty Magura se prodává od letošního léta. Je třeba upozornit, že se nedá dodatečně domontovat, bicykl ho musí dostat z výroby.

„ABS je k dispozici pro největší segmenty elektrokol, kterými jsou městská, trekkingová, horská a cargo kola. Pro silniční v současné době není dostupné a dodatečná montáž ABS není možná,“ uvádí pro iDNES.cz Oliver Mayer. „Lze použít různé pneumatiky, ale měly by být podobného druhu, pokud jde o šířku a hloubku dezénu.“

Mayer s Widmeierem ještě upozorňují, že na rozdíl od motorek, u kterých ABS i v případě, že jezdec použije pouze přední brzdu, systém ještě jemně přibrzďuje zadní kolo (5–10 procent), u bicyklů působí ABS pouze na předním kole. „Zadní kolo není řízeno ABS, takže brzdná síla závisí pouze na jezdci,“ uzavírají vývojáři ABS pro jízdní kola.

Pětadvacet do kopce

A samotný elektropohon? Dojezd nemá smysl hodnotit, to je na svalech každého elektrocyklisty. Už „eco“ stupeň výpomoci do kopce pomáhá znatelně. Když se přes všechny ostatní doklikáte až na „Turbo“, dá se s trochou cviku jezdit do kopce „zadarmo“, stačí točit nohama, svaly ani nezatnete.

Jako u všech elektrokol je v určitých situacích rozjezd razantnější, než si cyklista zvyklý šlapat bez výpomoci představuje; když pak zastavíte a nohu na pedálu „zapomenete“, je cítit, jak se elektromotor nemůže rozhodnout, jestli vám pomáhat nebo ne (to mohla být „funkce“ vývojového prototypu).

Samotné odladění pohonu Bosche je skvělé. Jen kolem hraniční pěta-šestadvacítky, kdy podle předpisů musí výpomoc odpojit, motor trochu kvílí. Pro cyklistu neuvyklého na elektrokola je fascinující, že se v ne moc kopcovitém terénu vlastně dá jet pořád minimálně pětadvacet kopec-nekopec.

Po „držkopádu“ z testování ABS jsem se vydal s baterkou na 98 procentech po okreskách z Mnichova Hradiště na úplně opačný konec Prahy (takže spíš rovinatá etapa). 110 kilometrů jsem ujel s průměrem 27 kilometrů v hodině, první dvě hodiny, než mě zbrzdila Praha, jsem měl průměr 29 km/h – s pětadvacetikilovým monstrem na širokých gumách jsem tak byl podobně rychlý, jako kdybych jel na silničním kole bez výpomoci. Po příjezdu (a doschnutí po 20 kilometrech ve slejváku) jsem kolo vracel nabité ještě na 44 procent.

Revoluce v e-kolech

Letošní rok byl ve znamení dalšího posunu vývoje elektrokol. Projevuje se to v přímo obřím rozmachu nákladních cargo-kol, ale také inteligentních elektronických vychytávek pro bezpečnost a efektivnější jízdu.

E-kola pro náklad i děti

Elektrické cargo biky jsou asi největším trendem dneška v e-cyklistice. Zejména v Německu, Nizozemsku a ve Skandinávii se stávají náhradou za druhé auto do rodiny. Po městech stěhují méně i více objemné zboží a v Německu si je teď oblíbili i rodiče, kteří s nimi vozí děti do školky nebo do školy. Do korby se vejdou hned dvě.

Pohon s novým chytrým systémem určeným pro elektrické cargo biky nyní dokáže šlapání zesílit až čtyřikrát. K tomu obří kroutící moment, který pomáhá při rozjezdu.

Inteligentní řízení a jízda

Druhým trendem, jež se samozřejmě promítá i do cargo biků, jsou inteligentní elektronické vychytávky pro bezpečnost a efektivnější jízdu. Jak ukázal nedávný veletrh Eurobike ve Frankfurtu nad Mohanem, nejdál v této oblasti se dostal právě Bosch eBike Systems.

Zavedená firma, která je u nás známá kvalitním elektrickým pohonem, posunula vývoj hned čtyřmi vychytávkami – zlepšenou technologií ABS pro účinnější a bezpečnější brzdění, efektivnějším pohonem, přípomocí při tlačení kola do kopce a konečně důmyslným systémem ochrany kola.

Efektivní elektropodpora

Nový režim Auto například rozpozná, že jedete proti větru nebo stoupáte. Automaticky vám přidá elektrickou podporu, aniž byste museli zvýšit výkon nebo změnit jízdní režim. Jízda na jakémkoli typu elektrokola s chytrým systémem je tedy klidnější a pohodlnější.

Bosch vyvinul i režim Cargo, speciálně pro cargo kola. Díky podpoře až 400 % výkonu je vhodný hlavně pro jízdu s těžkým nákladem. I přes silnou podporu působí jízda přirozeně a jednoduše.

Žádné trápení při tlačení do kopce

Někdy se něco nedá vyjet a na řadu přijde vysilující a hlavně krkolomné tlačení. Tomu je teď konec. Tlačítko na řídítkách aktivuje přípomoc, díky níž se kolo rozjede do svahu samo a ušetří cyklistům spoustu sil. Systém ocení skoro všichni na všech druzích e-kol. Ebikeři v těžko prostupném terénu stejně jako uživatelé elektrických cargo biků s těžkým nákladem.

Ochrana proti zlodějům

Všichni se dnes bojí, že přijdou ke kolu a ono tam nebude. Nově elektrokola díky chytré aplikaci vzdorují zlodějům pomocí vícestupňového systému ochrany. Takové e-kolo samo pozná, pokud s ním někdo manipuluje. Rozlišuje mezi chvěním a tím, jestli ho chce někdo přemístit. Na plno pak spustí výstražný tón a vlastníkovi pošle do mobilu varovnou zprávu.

A to ještě není všechno. Na displeji v mapě dokonce uvidíte, kde se vaše elektrokolo nachází a kam se přesunuje. Jedno kliknutí a aplikace volá policii.

Vyberete si to, co potřebujete

Co cyklista, to jiné priority. Řešení existuje. Motory jsou silnější. Akumulátory jsou pro změnu menší a mají větší kapacitu. Pak jsou tu levnější a čitelnější displeje, zmenšené řídící jednotky, chytřejší funkce a mnoho dalšího.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...