Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při odvozu elektrokol dejte pozor na hmotnost. Je to trochu hlavolam

Elektrokola jsou dnes v kurzu, podle odhadů tvoří třetinu trhu bicyklů v tuzemsku. A protože jsou Češi velcí cestovatelé, kteří si kola rádi vezou i na dovolenou, nabízí se otázka, jak svůj stroj s bateriovou výpomocí pohonu odvézt v autě. Těžká elektrokola na každém nosiči jen tak neodvezete.

Dovnitř se ta monstra vejdou jen pokud jedete sami nebo ve dvou (nezapomeňte ho pevně zajistit popruhy!). Vzpírat na střechu těžké elektrokolo zvládne jen svalovec. Takže se jako nejlepší řešení ukazuje nosič na tažné zařízení, ostatně se nejvíc zamlouvá i expertům na bezpečnost.

I v tomto případě je však třeba trochu počítat, přemýšlet a laborovat. Zkusili jsme to na vlastní svaly. Z nabídky originálního příslušenství Škody Auto jsme si vypůjčili nejlepší nosič kol „na kouli“ (teď v akci za 12 tisíc) a k němu dvě elektrokola. Samotné sestavení a instalace nosiče s občasným nahlédnutím do návodu, sem tam zaškobrtnutím v montáži (protože nám bylo zatěžko se do toho návodu podívat), zabrala pár minut. Celé zařízení působí festovně, ale je taky dost těžké, drobná (elektro)cyklistka asi bude muset požádat o instalaci na auto o pomoc někoho většího a silnějšího.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Všechny spoje pasují, západky zacvaknou, nic nepůsobí tak, že by mělo obsluze zůstat v ruce. Velkou výhodou je také to, že když z nosiče kola sundáte, dá se už smontovaný poskládat, posklápět a pozasunovat tak, že se vejde do kufru auta (lepší je to ve dvou lidech, ať si nepoškrábete nárazník). Samozřejmostí jsou zámky na zajištění kol na nosiči i samotného nosiče na kouli (standardem jsou všechny zámky na jeden klíček).

Líbilo se nám, že se dá nosič odklopit, abyste se dostali do kufru, i když jsou na něm připevněná kola, stačí sešlápnut jakýsi pedál vzadu nosiče, zabrat a ...zatajit dech. Fakt to funguje, jen vám přijde, že těžké břemeno nemůže celý mechanismus unést. Zvládne to hravě, nebojte.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Počítání

Pak už ovšem začíná hlavolam. Jako testovací vzorky jsme použili elektrokola Škoda eMTB. Patří k tomu lepšímu, váží necelých třiadvacet kilo (existují i třicetikilová monstra), jenže stejně jako většina bateriových kol mají robustnější rám, aby elektrický pohon s baterií uvezla. Zahranacené trubky jsou tedy dost tlusté, samo upevňování je jednoduché a blbuvzdorné, ovšem uchytit je do držáků nosiče vyžaduje dost laborování, musíte vymyslet, jak a kam kolo do „kleštin“ vzít. A pokud jich povezete víc, myslet na to, jak je dát bicykly na nosič tak, aby si nepřekážely a bylo to vůbec technicky proveditelné. Je tedy dobré při pořizování nosiče kol vědět, jaké jsou rozměry rámu a pneumatik kola, které na něj budete uchycovat. Klidně to v showroomu ozkoušejte s vlastními bicykly.

Ještě před tím vším je ovšem třeba sednout a počítat. Nejprve si zjistěte hodnotu maximálního svislého zatížení tažného zařízení, obvykle to bývá 75 kilogramů, ale najdou se i modely aut a tažných zařízení, které zvládnou až metrák.

My vše ozkoušeli na elektrické Škodě Enyaq, která má svislé zatížení „na kouli“ 75 kilogramů. Samotný nosič váží 19 kilogramů. To znamená, že na kola zbývá 56 kilogramů. Takže sice je náš konkrétní nosič dimenzován na odvoz tří bicyklů, elektrokola na něj naložíte jen dvě, a to spíš lehčí. Nám tedy zbylo deset kilo na dětské kolo, nebo silničku, kde se šlape „za své“, bez elektrické dopomoci.

Test nosiče kol Škoda Auto na elektrickém modelu Enyaq iV

Stejná písnička a matematika platí, i když nakládáte kola na střechu. Nosnost střechy bývá obvykle také 75 kilogramů, najdete ji v návodu k obsluze, stejně jako maximální vertikální zatížení tažného zařízení. Když auto takto zatížíte, je třeba překontrolovat tlak v pneumatikách.

Jeden neelektrifikovaný bicykl může vážit s výletnickou výbavou klidně dvacet kilo. Počítat musíte i v tomto případě s hmotností samotného nosiče. Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená MPV a SUV) hodně namáhavé, skoro vždy je lepší, když vám pomáhá někdo další. Navíc na střeše kladou kola při jízdě odpor a zvyšují spotřebu.

Bezpečnost

„Originální příslušenství prochází ve Škodě Auto přímo na vozech jízdními testy, optimalizuje se v simulaci větrného tunelu a zkouší se i jeho životnost a bezpečnost v případě nehody. Tyto testy zaručují plnou funkčnost a trvanlivost produktu,“ říká Karel Starý, vedoucí oddělení aftersales českého zastoupení tuzemské automobilky. „Pozornost se věnuje nejen kvalitě zpracování, ale také bezproblémové zástavbě do konkrétního modelu. S univerzálními náhražkami možná ušetříte pár korun, ale nejspíš si poškodíte svůj vůz, protože do něj nebudou pasovat.“

Karel Starý ještě přidává tip: „V celé síti prodejců Škody Auto aktuálně probíhá jarní servisní akce, ve které jsou slevy na příslušenství včetně nosičů kol o 10 až 15 % a na cyklistické vybavení až 25 procent. Na střešní nosič na Superb a Kodiaq je sleva dokonce 40 procent.“

Opatrně

Při jízdě s koly navěšenými na autě je třeba být opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Kde shánět

Vyhněte se supermarketům, kde vám neporadí s výběrem. Neznačkové modely bývají levnější, ale kromě toho, že vám o nich nikdo nepodá fundovanou informaci, může být problém se sháněním náhradních dílů a doplňků. Pozor si dávejte i na to, zda má nosič homologaci.

Nosiče na kola kupujte ve specializovaných obchodech s autopříslušenstvím, mají je také přímo dealeři aut v nabídce originálních doplňků, které přímo pasují k danému vozu (nejen esteticky, ale hlavně funkčně). S cyklistickou sezonou také na nosiče často vyhlašují speciální akce.

Nosiče obvykle pro automobilky vyrábějí specializované firmy na základě unikátních specifikací. „Přepravní systém patří k doplňkům, který podléhá zkouškám City Crash test, během kterého musí nosič vydržet zatížení až 12 G po dobu 80 ms,“ popisuje Karel Starý ze Škody Auto ČR.

Před nákupem je třeba ověřit, jestli budete schopni je na vůz připevnit. Většina výrobců má k dispozici seznam vozidel, na něž se jejich produkt dá nainstalovat.

Výrobci si možné riziko uvědomují a u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy. Totéž platí i pro nosiče na tažné zařízení.

Opel Corsa

Bicykl se dá nacpat i do opravdu malého auta (v tomto případě menší silniční kolo v Opelu Corsa), Není to ovšem zrovna pohodlné a dá se to zvládnout jen s jedním kolem.

Nezapomeňte

Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka vozu. Za její vydání si úřad účtuje 600 korun a její výroba trvá asi dva týdny.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Místa měření rychlosti na nové dálnici u Písku se budou každý den měnit

Místa, na kterých se bude na nové části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem měřit rychlost, se budou každý den měnit. Měření však bude vždy jen na jednom místě v každém směru. Ostatní kamery budou...

13. prosince 2024  12:55

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to ve čtvrtek řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství...

13. prosince 2024

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Divoká diskuse o pokutách za emise. Za automobilky v Bruselu bojuje Nerudová

Pokuty, které se mají od příštího roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dost elektromobilů, by neměly být tak přísné. Frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském...

13. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...