Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

  13:00aktualizováno  13:00
Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.
S bezpečnostním pásem snížíte dopady autonehody. Ilustrační foto

S bezpečnostním pásem snížíte dopady autonehody. Ilustrační foto | foto: HZS Olomouckého kraje

„Přestože povinnost připoutat se bezpečnostním pásem platí i na našich silnicích už pěknou řádku let, stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních. Především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ říká vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Po zavedení bezpečnostních pásů do aut významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V případě čelního nárazu je totiž účinnost bezpečnostního pásu 43 procent. Pokud se auto převrátí, zvyšuje se účinnost pásů až na 77 procent.

Pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů v hodině. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti a bez zapnutých pásů je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí se zranit vůbec.

Co se děje s nepřipoutaným řidičem?

Když řidič prudce šlápne na brzdy nebo narazí, auto se zastaví, ale jeho tělo pokračuje dále stejnou rychlostí, dokud je nezastaví čelní sklo, palubní deska, sloup nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

„Následkem nárazu dochází k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce. Síla nárazu může odtrhnout některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho takový náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí,“ upozorňuje BESIP.

Začátkem září zkontrolovali policisté při celoevropské dopravně bezpečnostní akci přes 26 tisíc aut. Zaměřili se na kontrolu povinnosti být v autě připoután bezpečnostním pásem.

„Odhalili jsme 1 195 přestupků souvisejících s nepoužitím bezpečnostních pásů. Dalších 45 řidičů neumístilo převážené děti do vhodné autosedačky. Jak se ukázalo, na silnicích se stále pohybuje poměrně velké množství řidičů, kteří si zcela neuvědomují svou vlastní bezpečnost či bezpečnost převážených dětí. Použití bezpečnostního pásu a dětské autosedačky by přitom mělo být naprostou samozřejmostí,“ poznamenal ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Pokuta za pásy

Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu hrozí:

- bloková pokuta na místě: do 2 000 Kč

- správní řízení 1 500 - 2 500 Kč

- 3 body do karty řidiče

„Statistika je neúprosná. Loni na 67 746 nezraněných připoutaných řidičů v osobních autech připadalo 140 mrtvých. V případě nepřipoutaných to ale bylo na 2 245 nezraněných 78 mrtvých. To znamená, že při nehodách zemřel každý 483. připoutaný, ale v případě nepřipoutání to byl každý dvacátý osmý,“ vypočítal Martin Farář.

Spousta řidičů si navíc myslí, že pásy nemusí používat, protože má auto s airbagy. Airbag je však jen část bezpečnostního systému, která pásy doplňuje. Bez připoutání je často nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí. Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

Pokud s sebou vezete dítě, musí cestovat jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku a musí v ní být správně připoutané. Jedině tak plní autosedačky podobnou funkci jako bezpečnostní pás.

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

Porsche překvapuje novým kupé Cayenne. Už jsme v něm seděli

Porsche Cayenne Coupé

Dvě SUV Cayenne s Macanem jsou nejprodávanějšími modely Porsche. Macan, to menší z nich, je jednička, větší a dražší...

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k...

Škola smyku pro seniory má úspěch. Je zdarma, patronem je Monsieur Dakar

Všichni účastníci, kteří kurzem prošli v roce 2018, by jej doporučili dalšímu...

Projekt Jedu s dobou zaměřený na řidiče starší 65 let proškolil loni v učebnách i na polygonech na 3 300 seniorů. Ti se...

Najdete na iDNES.cz