Polovina chodců umírá při nehodách v noci. Řidiči je vůbec nevidí

  14:15aktualizováno  14:15
Chodci a cyklisté jsou na silnicích těmi nezranitelnějšími. Loni jich při nehodách zemřelo 112, z toho 65 v noci. Řidiči většinou přiznávají, že je vůbec neviděli. Světlé oblečení a reflexní pásky značně zvyšují viditelnost a mohou zachránit život. V obchodech ale chtějte ty, které splňují normy a v noci vás na silnici nezradí.

V loňském roce zemřelo v noci na silnicích 65 lidí. Tmavé oblečení bez výrazných reflexních prvků a navíc i roční období, kdy se rychleji stmívá, jsou jedním z největších nebezpečí v silničním provozu.

„Viditelnost v provozu na silnicích u chodce, ale i cyklisty nebo motocyklisty, můžeme zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a hlavně reflexních materiálů. Měli bychom vždy udělat vše pro to, abychom byli co nejviditelnější,“ apeluje Martin Farář z BESIPu.

Nemusí to být zrovna reflexní vesta, která spoustu chodců jako doplněk oblečení odrazuje. „Opravdu stačí reflexní pásek. Ideálně okolo kotníku a na zápěstí, vždy na straně do vozovky,“ dodává Farář.

„Zjistili jsme, že je lepší, když se světlá plocha hýbe,“ říká Robert Šťastný z Týmu výzkumu dopravní bezpečnosti značky ŠKODA. „Reflexní prvky je tedy lepší mít na končetinách, kterými hýbeme, než na těle nebo batohu,“ dodává.

Buďte vidět

- Používejte reflexní a fluorescenční materiály a kombinujte je, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy

- Reflexní předměty nebo nášivky na oblečení umístěte nejlépe ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také na přilbu a kolo)

- Dětem pořiďte oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky

- Pokud vystoupíte z auta na místě, které není dobře osvětleno, pamatujte i na své dostatečné zviditelnění - reflexní vesta a reflexní předměty jsou samozřejmostí

Ne všechny pásky a nášivky jsou ale dostatečně kvalitní a zajistí chodcům v noci na silnici službu, jaká se od nich očekává. Farář upozornil, že na našem trhu se objevily výrobky, které nemají potřebné vlastnosti. Při koupi je třeba si pohlídat, aby měly retroreflexní materiály označení odpovídající evropským normám.

Bílé oblečení řidič zaznamená z 55 metrů

Jak barva oblečení ovlivňuje viditelnost chodce a cyklisty? Člověka v modrém řidič zaznamená až ze vzdálenosti 18 metrů, červené oblečené zvýší tuto vzdálenost na 24 metrů. Pokud se chodec nebo cyklista oblékne do žluté, vidí jej řidiči z 37 metrů a bílé oblečení zaznamenají už z 55 metrů.

Ale ani taková vzdálenost nemusí stačit. Pokud totiž jede auto rychlostí 75 kilometrů v hodině a přestože řidič je bystrý, trvá mu zhruba 1,5 sekundy, než na chodce nebo cyklistu zareaguje. Za tu dobu ujede dalších 31 metrů a na zabránění střetu mu zbývá jen 24 metrů.

Fluorescenční materiály zvyšují kontrast chodce nebo cyklisty vůči pozadí a prodlužují vzdálenost, na kterou je řidič může zaznamenat. Viditelnost ale zvyšují jen ve dne a za soumraku, ve tmě svou funkci ztrácejí. Reflexní pásky a nášivky jsou pro řidiče viditelné už ze vzdálenosti 200 metrů a řidič má tak dostatek času zareagovat.

„Stále platí zásada vidět a být viděn. Všichni účastníci silničního provozu musí dbát na svou bezpečnost. V případě řidičů může jít o použití povinné reflexní vesty při mimořádné události a následného pohybu na silnici. Zdánlivá maličkost, která může za snížené viditelnosti rozhodovat o zdraví chodce, je zase vhodný reflexní doplněk oblečení,“ potvrzuje ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Olepte“ děti i kolo

Nejzranitelnější jsou v silničním provozu děti. Je velmi důležité, aby byly na silnici i chodníku co nejvíce vidět. Pořiďte jim světlé oblečení doplněné o reflexní doplňky, stejně vybavené by měly být i aktovky a boty.

Reflexní prvky jsou nezbytné i na kole. Přední bílá odrazka, zadní červená a oranžové odrazky na pedálech a v paprscích kol jsou pro cyklisty povinným vybavením. Vyšší bezpečnost zajistí reflexní prvky na botách, přilbě a dresu či oblečení. V mlze nebo za snížené viditelnosti musí mít kolo vepředu bílý světlomet a vzadu stálé blikající červené světlo.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz