Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho řízení navíc nemusíte mít ani řidičský průkaz, můžete na něm poslat dítě do školy a ještě může jet po cyklostezce.

Přitom nabídne spíš motorkový komfort: obě zrcátka, kotoučová brzda na předním kole, blinkry i dobře svítící LED světlomety. Všechny ovládací prvky jsou také „motorkové“, takže papírovou příbuznost s elektrickou koloběžkou či elektrokolem, připomínají jen malé pedály místo stupaček.

Český distributor SWS uvedl koncem léta na tuzemský trh vlastní značku elektrických skútrů a motorek ViaGo. Má ambice stát se významným hráčem na lokálním trhu elektromobility. Z nabídky zahrnující malé skútry pro jízdu bez řidičského průkazu až po výkonnější stroje s dojezdem přes 100 km či specializovaný model pro využití v oblasti doručovacích služeb jsme vyzkoušeli to nejlevnější z nabídky, aktuálně stojí Tokio pětatřicet tisíc.

Mezi koleny řidiče je sklopný háček na tašku, přístrojovku chrání malý plexi štítek.

Největším překvapením je jízda samotná. Podvozek je i přes malá kola komfortní, zadní kyvná vidlice pracuje v poměrně velkých drahách, takže o vaše pozadí je tím pádem postaráno i na kočičích hlavách.

Tokio je především lehoučké, obratné a hravé. Pomocí hydraulické kotoučové brzdy ho zastavíte na místě. Při běžné jízdě za vás destičky bude šetřit rekuperace, která kromě brzdění zásadně prodlužuje dojezd a doplňuje jinak nevyužitou energii lithium-iontovým bateriím.

V rámci testu jsme sice nezkoušeli vyjet baterku do dna, ale po padesáti kilometrech Prahou pořád ještě nějaká procenta baterie zbývala. Výrobce udává až teoretických 70 kilometrů na jedno nabití, což při troše rozumu zřejmě opravdu ujedete. Rozhodovat bude profil trati i tahání za plyn.

Proplétání Prahou jsme si vyzkoušeli na maximum, protáhnete se i těmi nejužšími mezerami mezi auty, otočíte se na pětníku a když už to dál nejde, prostě skútr zvednete a přenesete třeba vedle na cyklostezku. Pocit jistoty dává řidičům menších postav i nízký posaz. Z pouhých 70 centimetrů pořád dosáhnou v případě potřeby nohama na zem.

Právě legislativní zařazení – že nejde o motorku, dělá z Tokia velmi zajímavou dopravní alternativu. Kdo jezdí občas třeba do práce přes město na kole, ušetří kromě nohou i čas. A přitom může jet přesně tudy, kudy jezdí na kole nebo koloběžce, jen rychleji. Maximální rychlost 25 kilometrů v hodině není nijak závratná, ale i s našimi 80 kily dokázalo Tokio jet prakticky pořád přes dvacet km/h.

Čínská vespa za pár kaček překvapila. Na elektřinu dosviští daleko

Dojezd prodlužuje rekuperace, stačí i menší kopec se zaklapnutým plynem a dílky na měřáku dojezdu začnou přibývat. Do ostrého provozu je pětadvacetikilometrová rychlost poměrně málo. Sotva se rozjedete už zasáhne omezovač. Přitom podvozek i brzdy by zvládly bezpečně mnohem vyšší rychlost.

Zkoušeli jsme i jízdu ve dvou. Podle výrobce motorka zvládne 150 kilogramů zátěže, což jsme sice v součtu neměli, ale moc nechybělo. Zadní sedátko není pro dospěláka příliš pohodlné, ale nouzově na něm odvezete třeba dítě do školy. Pokud ho tam nepošlete na Tokiu rovnou samotné.

Kromě výjezdu z podzemních garáží, kde jsme si museli pomoci šlapkami, se vyplatí Tokiu pomoci i při rozjezdu. Ne, že by to nezvládlo, ale ušetříte energii. Olejem chlazený motor umí při rozjezdu poslat na zadní kolo až 500 W výkonu, pak už vystačí s nominálními 250 watty.

Ovládací prvky jsou přehledné, přístrojovka svítí jasně a dobře čitelná i za ostřejšího světla. Dominuje jí velký číslicový tachometr, hodiny, indikátor stavu baterie a pak kontrolky elektrického vybavení. Přepínač světel, blinkrů, houkačka, ale i spínací skříňka si nezadají s klasickým ovládáním řádově dražších spalovacích motorek.

Praktický je i sklopný háček na tašku, USB port, kapsa na drobnosti pod řídítky nebo jednoduše vyndavací baterie. Kdo nemá zásuvku po ruce, vezme si akumulátor domů a nabije ho kde potřebuje. Když si pořídíte druhou, nemusíte ani čekat, než se za 8 hodin dobije.

Autor:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: S Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...