Středa 29. září 2021, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. září 2021 Michal

Temný provokatér je ostrý řízek se zálibou ve sprintech

Po ohňostroji nových modelů z předcházejících sezon by se nahodilému pozorovateli mohlo zdát, že letošní nabídka novinek Harley-Davidson není zrovna gejzírem nápadů. Zdání ale někdy nepěkně klame. Alespoň v případě letošního modelu Dyna Low Rider S tomu tak opravdu je.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

V názvu toho mnoho nového není. Jedno písmenko navíc. A co má být. Jenže písmeno S znamená Sport a po detailním prozkoumání nalezneme rozdílů od „nesportovního low rideru“ více než dost.

Když si orel zařve

Co upoutá hned na první pohled je kónický otevřený vzduchový filtr vytažený daleko dopředu na pravé straně mašiny. Před nepřízní počasí chrání filtr jemný černý převlek. Tenhle akční doplněk už může být první indicií k tomu, že štíhlá dyna nebude jen další harley v řadě.

Fotogalerie

Zahnuté koleno sání vede mezi dvojici ostře řezaných černo stříbrných válců. Na každém z nich je těsně pod hranou ventilového víka malý štítek s nápisem Screamin’ Eagle 110. A jsme doma!

Největší změnou je totiž motor. Ten původní s objemem 1 683 kubíků byl nahrazen ostrou artilerií ráže tisíc osm set, samozřejmě chlazenou pouze vzduchem a olejem.

Tuningové díly s logem křičícího orla znamenají pro Harley-Davidson totéž, co pro Mercedes AMG nebo pro BMW série M. Je to dvorní dodavatel ostře laděných doplňků. A jejich výčet není malý. Počínaje ozdobnými krytkami čehokoliv, přes otevřené vzduchové filtry a sportovní výfuky po ostré vačky nebo dragsterovou spojku, která chytne a nepustí. Vrcholem tuningu jsou pak sady pro zvýšení objemu motorů. A to je právě náš případ.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S

Móda stranou, tohle má říz

Zatímco motor přibral, zbytek mašiny kila výrazně shodil. Zmizelo například sedlo i stupačky spolujezdce. Zadní blatník byl celkem radikálně přiříznut a zbavil se obří zadní lampy. Ta byla nahrazena dvojicí koncových LED světel, která v sobě sdružují obrysky, brzdovky i blinkry.

Řidítka se narovnala a stejně jako zbytek mašiny se oblékla do rebelské černé barvy. Přední světlomet byl zastavěn do malé, ve vyšších rychlostech docela funkční kapotáže ve tvaru kulky. Aby se motoru lépe vydechovalo, byla jedna baculatá výfuková koncovka nahrazena dvojicí rovně useknutých černých laufů. Také pletenec jejich svodů je kryt polomatně černými tepelnými štíty.

Na panelu podélně dělícím palivovou nádrž jsou pod sebou dva analogové budíky. Směrem od předu je první rychloměr s vestavěným elcédéčkem palubního počítače, hned pod ním je otáčkoměr. Umístění přístrojů je zajímavé, ale není nejšťastnější. Když potřebuji odečíst hodnoty zobrazované na přístrojích, musím položit bradu hodně na prsa. Ještěže jsem v duchu zachování image drsného hocha zvolil otevřenou helmu. V integrální je viditelná asi jenom horní polovina tachometru, nejlépe je pak vidět na analogový palivoměr skrytý v levém víčku nádrže. Budíky jsou ale na druhou stranu to poslední, co bude jezdce na esku zajímat.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S
Harley-Davidson Dyna Low Rider S

Kromě viditelných změn přináší ostře nabitá dyna také úpravy, které zůstávají kolemjdoucím skromně utajeny. Přední vidlice byla zaměněna za typ HD Premium Ride s jednou olejovou patronou. Zadek krotí dvojice emulzních tlumičů s regulovatelnou silou odskoku, opět v režii Premium Ride. Asi poslední, ne však nepodstatnou změnou jsou frajerská kovaná pětipaprsková kola ve zlatém matu. Jediný módní výstřelek drsného týpka z ulice.

Lehce nakopnout kladiva

Obcházíme se v garážích jako dva boxeři před zápasem. I když mašina jen tiše stojí, čiší z ní respekt. Do kapsy strkám čip bezklíčkového přístupu a typickou klaviaturou ovladačů na levém řidítku se proklikávám až k okamžiku, kdy dvě kladiva pode mnou ožijí. Z černých výfuků vyrazí první mohutné exploze a každý pohyb pístu prostupuje celou mašinou i jezdcem až do míchy.

Levou nohou lehce sešlápnu řadící páku s očekáváním typické rány kladiva o kovadlinu, jednička ale zapadne bez odporu a zbytečných caviků. Copak, i tady se něco změnilo? No jistě. Informuje o tom nápis Six Speed vylisovaný do matně černého bočního víka převodovky. Rychlosti najednou zapadají s nebývalou dokonalostí a zmizelo také malé dobrodružství s hledáním neutrálu, které máme spojené právě s mašinami z Milwaukee.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S

Pomalu splývám s městským provozem, i když úplné splynutí na tomhle biku půjde asi ztuha. Potenciál motoru pořád jenom tuším, ale konečně jsem na rovince, která vyzývá k zakroucení plynem. Jedu přece na americké legendě, kde se jen tak nějakého prásknutí plynem bát nemusím. „Záda“ z toho nebudou. Jen dokončím tuhle naivní myšlenku a trochu ostřeji zaberu za plyn, zatlačí mě mohutná síla do hluboko vykrojeného sedla a dokonce mám pocit, že budu pokračovat na zadní blatník.

Motor má raketový zátah jako ze závoďáku a při třech a půl tisících otáčkách dává 156 Nm. To je o celých třináct procent více než klasický low rider a je to zatraceně cítit. Mimochodem, pekelný výkon motoru má i svá pomyslná negativa. Například při jízdě po městě opravdu netuším, co zařadit. Dvojka je málo, na trojku už hodně nebezpečně atakuji zákonný rychlostní limit.

Nedá pokoj

Prvních pár kilometrů si hledám správný posaz. Sedlo je v pozici dragsteru, zatímco stupačky jsou trochu víc vzadu, než by je nohy na první pokus našláply. I to ale má své důvody. Frajersky předkopnutá kopyta ve stylu Breakout tady nemají místo. Při sportovní jízdě, pro kterou byl tenhle harley stvořen, se totiž hodí přesně tam, kde jsou. Středočeské klikatice ale dokázaly prověřit připravenost hlásičů náklonu do té míry, že za těch několik set kilometrů v sedle mne téměř opustily. Možná i proto, že temný provokatér svým hlasovým projevem i jízdními vlastnostmi stále nutí tahat za plyn. Znovu a znovu.

Ve srovnání s potenciálem motoru a podvozku působí brzdy trochu obyčejným dojmem. Abychom si rozuměli, jejich účinek je dostatečný k bezpečně kontrolované jízdě ve všech režimech. Ani při svižné jízdě nevadnou a jejich účinek je předvídatelný. Předvídatelný v tom smyslu, že je třeba vždy začít brzdit s mírným předstihem. Krátce a jednoduše, takhle ostrá mašina by si zasloužila jedovatější nástup brzdné síly.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S

Specifický průběh nadupaného dvouválce je třeba správně pochopit. Zapomeňte na harlejácké bublání a pozorování srnek na palouku. Osmnáctistovka chce řádit. Nechává se strhnout do otáček a vyvádí jako chuligán utržený ze řetězu. Hrbím se nad nádrží s hlavou vraženou mezi ramena a jízda po okreskách Libereckého kraje se mění v adrenalinovou leteckou show. Když se přilepím k nádrži, začíná v rychlostech nad stodvacet fungovat i ta mrňavá kapotáž. Po okreskové masáži pak přijde vhod i chvilka klidnější jízdy po široké státovce. Svěřuji se tempomatu a pomalu vstřebávám zážitek hodný rockového koncertu.

Zábava k nezaplacení

Po předchozích sezonách, kdy z doků v Milwaukee vypluly luxusní půltunové jachty kategorie touring, vyrazil z téže brány odlehčený speciál, schopný postavit se bez úprav na start amatérského sprintu.

Američtí vývojáři tak vycházejí vstříc různým kategoriím jezdců. Parta drsných řízků s iniciálou S ve jménu má prozatím tři členy. Pouličnímu rváči Low Rider zdárně sekunduje ještě olivově zelený válečný veterán Slim a Terminátorův traktor Fat Boy.

Samozřejmě i tady opět platí železný zákon, že za individualitu se platí. Nabušená dyna totiž přijde na 526 600 korun. Kdekoliv se ale tyhle legendární americké mašiny objeví, vždy vzbudí vlnu zájmu a samozřejmě vyvolají nikdy nekončící diskuse na nespočet témat. Jsou naduté a neohrabané, nebo naopak pohodlné a sexy? Co člověk, to názor. Jednu věc těmhle strojům ale nikdy nikdo nevezme a tou je obrovská porce neviditelné vlastnosti, která se nazývá fun faktor. A té mají vždy na rozdávání.

Harley-Davidson Dyna Low Rider S

Motor
Typ: vzduchem chlazený, Screamin' Eagle® Twin Cam 110TM
Vrtání: 101,6 mm
Zdvih: 111,1 mm
Objem: 1 801 ccm
Kompresní poměr: 9,2:1
Palivový systém: rlektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva (ESFPI)
Primární převod: řetězový, poměr 34/46
Krouticí moment: 156 Nm při 3 500 ot/min
Spotřeba paliva: kombinovaná 5.1 l/100 km

Kola
Přední: 100/90B19 57H, Magnum Gold, 5ti paprsková z litého hliníku
Zadní: 160/70B17 73V, Magnum Gold, 5ti paprsková z litého hliníku
Brzdy: 4pístkové přední a 2pístkové zadní

Rozměry
Délka: 2 390 mm
Výška sedla: nezatížené 685 mm
Světlá výška: 125 mm
Závlek: 128,3 mm
Rozvor: 1 630 mm
Objem palivové nádrže: 17,8 l
Objem olejové nádrže: 2,8 l
Suchá váha: 293 kg
Pohotovostní hmotnost: 305 kg

Autoři:
  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Český hrdina dojel Dakar s půjčeným kolem. Natočil o tom film

„Doufám, že to táta z nebe vidí,“ řekl Libor Podmol při premiéře nového filmu Cesta je cíl. Letos zamířil na Rallye...

Sběratel motorek se chlubí v Praze svou kolekcí, jel jen na některých

Po dlouhém covidovém půstu mají motorističtí příznivci opět možnost vyrazit za veterány. Výstava probíhá nedaleko...

Sportster je úplně nový, má přilákat nové harleyáře. Projeli jsme ho na vodě

Harley-Davidson patřil dlouhou dobu ke konzervativním výrobcům motocyklů. To se postupem času mění a v poslední době...

OBRAZEM: Legendární půllitrové jawy proburácely Českým rájem

V Rovensku pod Troskami se konal v pořadí již třináctý ročník srazu motocyklů Jawa 500 OHC. Na letošní setkání dorazilo...

Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby
Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku, bez alkoholu, parfemace a s neutrálním pH. Jsou tak ideální od prvního...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Královnu slovenského Instagramu zadrželi během protidrogové akce a obvinili

Bývalá playmate a influencerka Zuzana Strausz Plačková (30), které přezdívají královna slovenského Instagramu, skončila...

Sedm nejčastějších důvodů, proč muži odchází ze vztahů i po letech

Dlouhé roky, tři děti, stabilní zázemí, každý den teplé večeře, ani to vám nezajistí, že s partnerem bude mít vaše...