Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm.

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm. | foto: Filip Tichýpro iDNES.cz

Nové Jawě vyvinuli motor Italové, je to maskovaný Ind

  • 31
Krásné tvary „jawáckého“ motoru a logo, to je to jediné, co bude spojovat připravovaný motocykl s původní českou značkou. Indický koncern Mahindra totiž ve své dceřiné firmě Classic Legends připravuje nový model klasického motocyklu s retro nádechem a využije práva na značku Jawa pro indický trh.

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm má krásné zaoblené tvary historických dvoutaktů a slibné parametry 27 koní a 28 Nm.

Ovšem uvnitř skrývá úplně jinou realitu. Jde o šikovně zakrytovaný modernizovaný jednoválec z modelu Mahindra Mojo 300, který v odkrytém stavu rozhodně nevypadá příliš klasicky. Nová pohonná jednotka s šestistupňovou převodovkou byla vyvinuta v Itálii a je připravena na indické emisní normy Bharat Stage IV, které vstoupí v platnost v roce 2020 a předstihnou evropskou pětku.

Koncern Mahindra,  který kromě jiného vlastní například kontrolní podíly ve firmách Peugeot Motocycles či známém designérském studiu Pininfarina, si od nového agregátu hodně slibuje. Na výstavách představil i několik moderních konceptů malých motocyklů Peugeot 300.

Značka Jawa má na indickém trhu dobrou pověst, i za socializmu se zde vyráběla v licenci pod značkou Yezdi. Na tuto slávu chce koncern Mahindra navázat a retro laděným motocyklem s moderním motorem by mohl zdařile konkurovat výrobci Royal-Enfield, který úspěšně vyvíjí stále větší a „evropsky“ laděné modely.

Největším konkurentem Jawy na indickém trhu ostatně vždy byl Royal Enfield Bullet 350 s čtyřdobým jednoválcem, který sice nemohl výkonově konkurovat dvoutaktní Jawě, ale díky čtyřdobé konstrukci doplněné vstřikováním se může vyrábět dodnes.

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm.

Nový model Classic Legends Jawa 300 bude představen 15. listopadu, ovšem pouze pro indický trh. Můžeme se těšit na klasické tvary, které by mohly připomínat historické Jawy.

Pro Evropu a další země pravděpodobně vznikne sesterský model s trochu odlišným designem. Koncern Mahindra vlastní práva na legendární britskou značku B.S.A., která je v západním světě přeci jen známější než naše Jawa. Proto je pravděpodobné, že nové modely půjdou mimo Indii spíše ve tvarech a pod značkou B.S.A. – kterou Mahindra paradoxně nemůže používat v Indii, kde ji vlastní jiná firma.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit