Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj

Elektrické SUV z Číny slušně jezdí a chce zaujmout cenou

aktualizováno 
Vyzkoušeli jsme elektrické SUV čínské značky JAC. Chce zaujmout nižší cenou, má i zajímavé prvky výbavy, dojem však kazí řada různých nedostatků a občas poněkud staromódní řešení.

Všechny elektromobily, se kterými jsme zatím jezdili, nesly loga velkých zavedených automobilek. Tentokrát jsme si půjčili vozidlo značky na českém trhu prakticky neznámé. 

Za volantem elektroaut

První dojem nebyl dobrý. V kabině téměř nového vozu to páchlo jako v obchodě „vše za 40“ u stěny s kabelkami a batohy. Ventilátor při vyšších otáčkách produkuje hluk, který dá zapomenout, že máte pod kapotou tichý elektrický pohon. Na displej musíte docela důkladně „ťupnout“, aby dotyk zaregistroval. A jakmile jsme zahnuli za první roh, slyšeli jsme jemné cvaknutí relátka spínajícího přísvit do zatáčky.

Výbava přitom není z kategorie „holobyt“, jak by první řádky naznačily. Je tu například 360° parkovací kamera, přičemž na displeji lze snadno přepínat z celkového náhledu na větší pohled konkrétní kamery - snadno se podíváte tam, kde hrozí největší riziko parkovací kolize. Kamery nejsou nijak extra kvalitní a kvůli převisům karoserie nevidí vše, ale i tak odvedou při parkování velmi dobrou práci. To jsme však trochu předběhli.

Čínská automobilka a spolupráce s Volkswagenem

JAC je od roku 2002 značkou čínské státní automobilky Jianghuai Auto fungující od roku 1964. Vyrábí celou řadu osobních i užitkových automobilů se spalovacími motory, s naprostou většinou z nich se Evropan setká jen jako turista. Elektromobil iEV7S vychází z SUV modelu Ravine S2 a je vozem, který má automobilce otevřít brány do Evropy. Už jen tím, že získal homologaci a všechna potřebná povolení pro provoz na evropských cestách.

JAC iEV7S

JAC iEV7S má docela šmrnc, obzvláště s modrými doplňky, které však testovaná verze neměla.

Zajímavostí je, že právě JAC Motors si vybrala společnost Volkswagen jako partnera pro svoji značku elektromobilů pro asijský trh nazvanou Sol. První model E20X je jen lehce modifikovaný iEV7S, a pokud by vám pohled na něj připomněl design vozidel Seat, není to náhoda. Původně se pod touto španělskou značkou měl v Asii prodávat.

Vozidlo pohání jeden 85kW motor s kroutícím momentem 270 Nm, vše míří na přední nápravu. Dynamika jízdy je taková, jako u elektromobilu s těmito parametry očekáváme. Rozjezdy jsou svižné a akcelerace navzdory obavě příliš nevadla ani při vyšších okreskových rychlostech. Rozhodně se nemusíte bát předjíždění. Nad 120 km/h jsou reakce na akcelerační pedál poměrně vlažné, maximální rychlost je 138 km/h podle vozu, respektive 132 km/h podle navigace. 

Fotogalerie

Zajímavé je, že tempomat má maximální rychlost 120 km/h, vyšší tempo udržíte jen s nohou na pedálu, vozidlo se tomu nijak nebránilo, nikam se nehnul ani ukazatel teploty baterie vedle ručičky tachometru.

Z hlediska jízdních vlastností zákazníka čeká tužší podvozek. Není tvrdý, takže ani při přejezdech nerovností necítíte tvrdé rázy, nerovnosti zároveň příliš nežehlí, spíš jsou do kabiny přeneseny v tlumené podobě. Zřetelně o nich víte, ale nejsou rozčilující.

Při vyšších rychlostech na okreskách se vozidlo chová poměrně předvídavě, při sportovnější jízdě sice nepůsobí tak sebevědomým dojmem jako některá konkurence, ale zase jsem se s ním nikdy nedostal do úzkých a i poměrně svižné přesuny na hrbolatých silnicích zvládl se ctí. Při dálničním maximu je vše v pořádku na nově zrekonstruovaných úsecích, při jízdě na nerovnostech déle používaných povrchů se vozidlo nechávalo mírně směrově rozhodit, takže jsem musel přímý směr stále korigovat volantem. Žádné drama, ale rozhodně nic, co od takového vozu čekáte.

Trochu mě zarazilo chování tempomatu. Při konstantní jízdě nižší rychlostí a typicky do mírného kopce nebo z mírného kopce ctíte, jak vozidlo střídá fázi plachtění a záběru, případně plachtění a rekuperačního brzdění. Nejde tedy o zcela hladkou plynulou jízdu, ale vnímáte drobné pocukávání. Tempomat navíc neudržuje přesnou hodnotu rychlosti. Příklad: na silnici s omezením na 80 km/h jsme nastavili tempomatových 82 km/h, hodnoty na tachometru poté kolísaly od 79 do 85 km/h.

Je zde taky asistent rozjezdu do kopce, který funguje trochu nezvykle, po několika sekundách po zastavení zatáhne elektronickou ruční brzdu a po sešlápnutí plynu ji opět pustí. Za dobu testování ji při rozjezdu dvakrát nepustil (ručně jsem ji odpojil tak rychle, že jsem si ani nevysloužil troubení vozidla za mnou).

Nabíjení a dojezd

JAC iEV7S je osazen 39 kWh akumulátorem zabudovaným v podlaze a pod zadními sedačkami. Nezasahuje do prostoru kufru, což je fajn, pod podlahou najdete běžný úložný prostor pro nářadí.

JAC iEV7S

Nabíjet můžete buď doma z přibalené AC nabíječky, která dává zhruba 9 ampér, tedy nabíjecí výkon zhruba 1,9 kW. Což je poměrně málo a znamená to, že přes noc nabijete akumulátor ani ne z poloviny. Lepší domácí volbou je rychlejší nabíjecí kabel nebo wallbox, my jsme připojili náš tradiční EVline Max od české společnosti EV Expert a nabíjeli tak výkonem 3,7 kW (s 16A jištěním), přesně tak, jak to má být. S tímto výkonem již na vás ráno čeká plný, či alespoň téměř plný akumulátor. Maximální rychlost AC nabíjení je 6,6kW při 32A jištění. Pokud se teploty přibližují mrazu, je doporučené v menu přepnout na režim „nabíjení v nízkých teplotách“, přesnější mezní teplotu výrobce v návodu neuvádí. Nabíjení poté probíhá poloviční rychlostí (zda se změnilo i něco jiného, například vyhřívání akumulátoru, jsme nezjistili).

Složitější je to u rychlého DC dobíjení na veřejných stanicích. Ve špičkách dosahuje zhruba výkonu 35 kW (na 50kW nabíječce), po překročení přibližně 40procentní kapacity spadne na 22 kW. Po překročení 70 procent spadne na zhruba 4 kW a pak klesá dále. Což je strašně málo a komplikuje akceschopnost vozidla na delších vzdálenostech. Podle Petra Balona ze společnosti e-Way, českého dovozce značky elektromobilů JAC, jde o softwarový problém první dodané série, všechny nové kusy mířící na český trh jej již budou mít vyřešený z výroby.

JAC iEV7S

Testovaný kus měl problém s rychlostí DC nabíjení, žádným nastavením se nám jej nepovedlo vyřešit. A také chybí česká lokalizace menu.

S JACem jsme jezdili v teplotách od -1 do +9 stupňů a protože se v novém moderním autě nechcete omezovat, používali jsme topení podle potřeby. S přiměřeně lehkou nohou jsme se dostali na dojezd zhruba 200 kilometrů, to lze považovat za strop. Svižná jízda vyústí v dojezd ještě o 20 km kratší. Naopak v létě bude dojezd o něco vyšší, zahraniční recenze z teplejších měsíců hovoří i o 280 km a více, ale to musí být v opravdu při velmi úsporné jízdě.

Komfort v kabině

Pokud z hlavy vyženete představu dnes oblíbeného stylu luxusnějších SUV, je provedení docela hezké, zejména červené obšívání působí elegantně. Celek vypadá robustně a pokud budeme k vozu přistupovat jako k denně používanému pracovnímu nástroji, pak tato technická jednoduchost může být výhodou.

Z hlediska pohodlí bychom se obešli bez koženkových potahů, to v létě nebývá nejpříjemnější, naopak plusové body jsou za područku řidičovy pravačky.

JAC iEV7S

Kabina a pracoviště vypadá elegantně, materiály jsou však veskrze obyčejné.

JAC iEV7S

K přepínání jízdních režimů slouží páka s předvolbami dopředu, neutrál, dozadu, na boku je tlačítko pro parkování.

S teplotami klesajícími i lehce pod nulu jsme se vypořádali topením puštěným často na 26 °C i více, teprve pak nám přestalo být chladno. JAC nemá tepelné čerpadlo, ale odporový topný člen, což se více podepíše i na spotřebě energie z akumulátoru. Vyhřívání sedaček naštěstí nechybí. Klimatizace je manuální a na její ovladače jsme sahali poměrně často, zejména kvůli mlžení oken.

Vestavěné rádio má jen analogový příjem (tedy DAB chybí), překvapivě nejen na FM, ale i AM rozsahu. Vestavěný přehrávač si poradí s MP3 i FLAC soubory z USB paměti, zvuková kvalita není špatná, ale vůči elektromobilní konkurenci spíše základní. Zvuk přes Bluetooth z telefonu je o dost horší a jak jej jinde běžně používáme, zde jsme raději muziku nahráli na paměť.

JAC iEV7S

Sezení je poměrně vysoko, jak je u SUV zvykem, dveře jsou ale krátké a tak se ze zadních sedaček nevystupuje nejlépe.

JAC iEV7S

Kufr má vysokou nákladní hranu, sedadla jsou dělená, po sklopení vznikne větší schod a opěradla nejsou v rovině.

Mizerné až k nepoužití je handsfree, druhá strana je slyšet dobře, bohužel většinou opakuje: „Co jsi říkal? Není tě slyšet.“

Navigaci můžete na obrazovku zábavního systému dostat pouze z připojeného telefonu, což kvůli absenci Android Auto i Apple CarPlay není tak snadné. Pro Android jsme museli nainstalovat Aplikaci EasyCon a povolit v pokročilém nastavení telefonu „režim ladění USB“. Obrazovka aplikace se pak zrcadlila na displeji vozu a bylo možné ji na něm dotykem ovládat. Jako navigaci jsme používali Waze, coby zdroj hudby Spotify.

Zvyknete si

Týdenní soužití s JAC iEV7S nakonec bylo docela fajn, vozidlo se příjemně řídí a na nedostatky jsme si časem spíše zvykali, než abychom objevovali nové, nebo nás ty staré více trápily. To je dobrá zpráva.

Problém máme s cenou. JAC iEV7S stojí 669 000 bez DPH, respektive
809 490 Kč s DPH. A ačkoli uznáváme, že elektromobily podobné velikosti stojí o polovinu více, ve článku zmíněné kompromisy a některá „old school“ řešení se při takovéto ceně obtížněji ospravedlňují. Vozidlo si dokážeme představit jako služební pracovní nástroj, kdy provozovatel ocení nízké provozní náklady, nízkou náročnost na pravidelný servis a cenu sníží nějaká dotace.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Nová pouliční autopůjčovna přišla do Prahy. Pronajímá elektrické volkswageny

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

V Praze nově jezdí 100 sdílených elektromobilů VW e-up! maďarské carsharingové služby GreenGo. Do...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Toyota GT86

VIDEO Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž...

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Baterie pro automobil Chevrolet Bolt EV (na snímku) má kapacitu 60 kWh.

VIDEO Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim...

Toyota a Panasonic spolu budou vyrábět hranaté baterie do elektromobilů

Baterie hybridní Toyoty Yaris

VIDEO Japonská automobilka Toyota Motor a výrobce elektroniky Panasonic založí společný podnik, který...

  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová...

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový Volkswagen Caddy nahradí rodinná MPV, která dnes začínají chybět

Caddy je druhý nejdůležitější užitkový volkswagen na českém trhu hned po ikonickém Transporteru. Teď má příležitost být...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Projeli jsme se Hondou E. Městským autem pro mileniály se srdcem závodníka

Honda to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. Do roku 2023 bude mít u všech svých modelů v nabídce i...

Premium

Velký test alkoholtesterů: za přesnost si budeme muset připlatit

V profesionálním testu kontrolujeme osm dechových alkoholtesterů. Hledáme zařízení, které poskytne spolehlivé a přesné...

Premium

Test sněhových řetězů. Většinu jejich výhod někteří řidiči ani neznají

V těžkých zimních podmínkách jsme ověřovali, jak se jezdí se sněhovými řetězy. Jejich účinnost jsme testovali během tří...

Premium

Medvěd a drak. Testovali jsme Mercedes Gle a Volkswagen Touareg

Pokud chcete velké luxusní SUV za dva až tři miliony, čeká vás složitá volba. Bolestivé rozhodování mezi dravým...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...