Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Range Rover Evoque: metrosexuální zálesák

Fešák, který se nezalekne ani půlmetrového brodu. Nejmenší landrover uhrane designem, okouzlí luxusem a překvapí terénními schopnostmi.

Bravurně šplhá do kopců a v hlubokých bahnitých kolejích se brodí s ohromující nonšalancí. Nebojí se klesání, do kterých se musíte dívat kamerami, kterými je vyzbrojený ze všech stran. Ty využijete i při brodění, při kterém podvědomě zvedáte nohy a zděšeni hledáte, kudy dovnitř poteče...

Range Rover Evoque

Ano, je to popis nového landroveru. Ale evoque je mezi těmi terénními drsňáky tak trochu za metrosexuála. Takže tak skvělé vlastnosti v terénu od něj nečekáte. Na pohled je to typické silniční SUV. Jeho hlavním rejdištěm budou městské bulváry a parkoviště před kavárnami. A tam bude za hvězdu i díky luxusní výbavě, jak se na ušlechtilé landrovery jménem Range Rover sluší.

Britové zaslouží poklonu už jen za to, že dovedli do sériové výroby okouzlující autosalonový koncept jen s minimem změn. Designéři vymysleli "prďácký" design, který má na to stát se ikonou. Tak tvarově silné auto s dokonalými odvážnými proporcemi dnes abyste pohledali.

Range Rover Evoque

Evoque má závodit za dva roky v rallye Paříž – Dakar, chystá se ještě nadupaná třísetkoňová verze, šušká se o sedmimístném prodlouženém provedení a některé zdroje dokonce fantazírují o kabrioletu.

Elektronika čaruje

Evoque ale za tváří městského floutka schovává ducha pravého landroveru. Pravda, chybějí mu mechanické uzávěrky diferenciálů a další výbava tvrďáckých offroadů. Ale i na silničních gumách umí v terénu velké věci. Konstruktéři skvěle naladili pohon všech kol obstarávaný mezinápravovou spojkou haldex. Zvolili starší verzi (předposlední generaci číslo III). Nesnaží se předvídat, jako jeho nejnovější verze, ale funguje parádně. Dává v terénu řidiči pocit, že se o trakci v ukouzaném stoupáku nestará elektronika ale poctivá mechanika.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 4 355 × 1 965 × 1 635 × 2 660 mm
  • objem kufru 420–1 445 litrů
  • benzinový motor 2,0 (240 koní, prům. spotřeba 8,7 l/100 km)
  • naftový motor 2,2 (150 a 190 k, prům. spotřeba 4,9– 6,5 l/100 km)
  • zákl. cena 803 772 Kč (5. dv, 150 k, pohon předních kol)
  • v aktuálním hodnocení bezpečnosti vycházejícím z crash testů EuroNCAP dostal evoque maximální pětihvězdičkové hodnocení

Na podmáčenou louku kdesi ve Walesu, kam redakci na ozkoušení novinky Land Rover pozval, bych se odvážil možná s traktorem, evoque se ale stále drápe do kopce. A když se cesta překlopí do klesání, stačí aktivovat režim pro sjíždění svahů, sundat nohy z pedálů a držet se volantu. Elektronika sama vše ubrzdí a vyrovná tak, že pomalu sjedete beze strachu, se stejnou samozřejmostí jako objednáte o půl hodiny později capuccino na náměstí v Liverpoolu.

V systému Terrain Response, který mají landrovery připravený pro různé jízdní situace jsou různé jízdní režimy: kromě standardního je tu jeden pro uklouzaný povrch, další pro radovánky v blátě a vyjetých kolejích a jiný do písku. Elektronika upravuje chování motoru, převodovky, mezinápravové spojky, brzd a stabilizačního systému.

Range Rover Evoque

Na závěr si evoque přichystal vrcholné číslo: brodění. Vody má auto po prahy, světlá výška podvozku je velkorysých 21,5 centimetru – takže to je opravdu víc než louže. Malý hrdina jede s klidem půlmetrovou vodou, kamerkou na přídi, která už je pod hladinou, sledujeme rybky unikající před nárazníkem.

Šířka tanku

Evoque ale musí umět i na silnici. Tam je jistý, nehoupe se, nevlní, jen klidně uhání po asfaltce. V zatáčkách se opře do aktivních tlumičů (příplatkových) a zalíbí se mu i dravější jízda.

Ve městě a na okreskách si hlavně musíte zvykat na velkou šířku – z jízdního pruhu zabírá stejně jako obrovitý model Range Rover. Za volantem si tedy musíte najít polohu, abyste dobře viděli ven. Naštěstí se díky rozlehlé placaté kapotě dobře odhaduje, kde ten malý obr končí. Dopředu vidíte skvěle, jak směrem vzadu ubývá prosklených ploch, je také výhled horší.

Range Rover Evoque
Range Rover Evoque

Tři i pět dveří

Interiér je landroverovsky hranatý, ale velmi pohledný. Chce navodit sportovního ducha, když si připlatíte neskromných 110 tisíc za parádní sportovně vyhlížející kožené sedačky, je dojem dokonalý a skvěle se v nich hoví.

Fotogalerie malého drsňáka

Je to nejmenší auto značky, na délku má jen 436 centimetrů. Čtyři se dovnitř vejdou se vším komfortem, je ti dva vzadu nesmí být moc vysocí. Ani bagáže moc neodvezou (objem kufru 420 litrů), evoque je tak hlavně stylovkou pro dva, i proto je základní provedení třídveřové – o tom se mluví jako o SUV-kupé. V ceníku je ale i pětidveřové provedení.

Kupé je o něco nižší, ale má podle měření v laboratoři kupodivu o fous horší aerodynamiku. Zákazníky ale bude spíš zajímat, jaký z desítek laků vybrat a jestli ho nenakombinovat s odlišnou barvou střechy.

Evoque je k mání se turbodieselem 2,2 litru a dvoulitrovým přeplňovaným přímovstřikovým benziňákem s výkonem 240 koní. Nejlíp mu pasuje silnější 190koňový diesel (slabší má 150 koní). V nižších otáčkách typicky "zanýtuje", pak je to ale tichošlápek. Parádně si rozumí s hezky hladce řadícím šestistupňovým automatem. Přikoupit si můžete páčky řazení na volant anebo k turbodieselu rovnou vybrat manuál.

Range Rover Evoque

Rozmazlovače

Nový britský lamač ženských srdcí má výbavu jako pravý range rover. Bohatou už v základu a k tomu osm stran dalších příplatkových rozmazlovačů, můžete mít třeba systém samočinného parkování (řadíte jen jedničku a zpátečku, volant se točí sám), hlídače upozorňující na auta v mrtvém úhlu, prosklenou střechu, kromě vyhřívaných sedadel i vyhřívaný volant, elektrické otevírání kufru nebo dvacetipalcové ráfky.

Až si půjdete evoqua prohlédnout, vyzkoušejte si specialitku: vnitřní lampičky vpředu se rozsvěcí a zhasínají bezdotykově. Stačí přiblížit na nějaké dva milimetry prst a svítí.

Základní cena je 851 tisíc za pětidveřovou verzi, "kupé" je o pětadvacet tisíc dražší. Kdo se do terénu nechystá, vystačí s verzí, která má se 150koňovým dieselem poháněnou jen přední nápravu, ta startuje na 804 tisících. Evoque je totiž první range rover, který nemusí být vždycky čtyřkolka.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....