Range Rover Evoque: metrosexuální zálesák

aktualizováno 
Fešák, který se nezalekne ani půlmetrového brodu. Nejmenší landrover uhrane designem, okouzlí luxusem a překvapí terénními schopnostmi.

Bravurně šplhá do kopců a v hlubokých bahnitých kolejích se brodí s ohromující nonšalancí. Nebojí se klesání, do kterých se musíte dívat kamerami, kterými je vyzbrojený ze všech stran. Ty využijete i při brodění, při kterém podvědomě zvedáte nohy a zděšeni hledáte, kudy dovnitř poteče...

Range Rover Evoque

Ano, je to popis nového landroveru. Ale evoque je mezi těmi terénními drsňáky tak trochu za metrosexuála. Takže tak skvělé vlastnosti v terénu od něj nečekáte. Na pohled je to typické silniční SUV. Jeho hlavním rejdištěm budou městské bulváry a parkoviště před kavárnami. A tam bude za hvězdu i díky luxusní výbavě, jak se na ušlechtilé landrovery jménem Range Rover sluší.

Britové zaslouží poklonu už jen za to, že dovedli do sériové výroby okouzlující autosalonový koncept jen s minimem změn. Designéři vymysleli "prďácký" design, který má na to stát se ikonou. Tak tvarově silné auto s dokonalými odvážnými proporcemi dnes abyste pohledali.

Range Rover Evoque

Evoque má závodit za dva roky v rallye Paříž – Dakar, chystá se ještě nadupaná třísetkoňová verze, šušká se o sedmimístném prodlouženém provedení a některé zdroje dokonce fantazírují o kabrioletu.

Elektronika čaruje

Evoque ale za tváří městského floutka schovává ducha pravého landroveru. Pravda, chybějí mu mechanické uzávěrky diferenciálů a další výbava tvrďáckých offroadů. Ale i na silničních gumách umí v terénu velké věci. Konstruktéři skvěle naladili pohon všech kol obstarávaný mezinápravovou spojkou haldex. Zvolili starší verzi (předposlední generaci číslo III). Nesnaží se předvídat, jako jeho nejnovější verze, ale funguje parádně. Dává v terénu řidiči pocit, že se o trakci v ukouzaném stoupáku nestará elektronika ale poctivá mechanika.

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 4 355 × 1 965 × 1 635 × 2 660 mm
  • objem kufru 420–1 445 litrů
  • benzinový motor 2,0 (240 koní, prům. spotřeba 8,7 l/100 km)
  • naftový motor 2,2 (150 a 190 k, prům. spotřeba 4,9– 6,5 l/100 km)
  • zákl. cena 803 772 Kč (5. dv, 150 k, pohon předních kol)
  • v aktuálním hodnocení bezpečnosti vycházejícím z crash testů EuroNCAP dostal evoque maximální pětihvězdičkové hodnocení

Na podmáčenou louku kdesi ve Walesu, kam redakci na ozkoušení novinky Land Rover pozval, bych se odvážil možná s traktorem, evoque se ale stále drápe do kopce. A když se cesta překlopí do klesání, stačí aktivovat režim pro sjíždění svahů, sundat nohy z pedálů a držet se volantu. Elektronika sama vše ubrzdí a vyrovná tak, že pomalu sjedete beze strachu, se stejnou samozřejmostí jako objednáte o půl hodiny později capuccino na náměstí v Liverpoolu.

V systému Terrain Response, který mají landrovery připravený pro různé jízdní situace jsou různé jízdní režimy: kromě standardního je tu jeden pro uklouzaný povrch, další pro radovánky v blátě a vyjetých kolejích a jiný do písku. Elektronika upravuje chování motoru, převodovky, mezinápravové spojky, brzd a stabilizačního systému.

Range Rover Evoque

Na závěr si evoque přichystal vrcholné číslo: brodění. Vody má auto po prahy, světlá výška podvozku je velkorysých 21,5 centimetru – takže to je opravdu víc než louže. Malý hrdina jede s klidem půlmetrovou vodou, kamerkou na přídi, která už je pod hladinou, sledujeme rybky unikající před nárazníkem.

Šířka tanku

Evoque ale musí umět i na silnici. Tam je jistý, nehoupe se, nevlní, jen klidně uhání po asfaltce. V zatáčkách se opře do aktivních tlumičů (příplatkových) a zalíbí se mu i dravější jízda.

Ve městě a na okreskách si hlavně musíte zvykat na velkou šířku – z jízdního pruhu zabírá stejně jako obrovitý model Range Rover. Za volantem si tedy musíte najít polohu, abyste dobře viděli ven. Naštěstí se díky rozlehlé placaté kapotě dobře odhaduje, kde ten malý obr končí. Dopředu vidíte skvěle, jak směrem vzadu ubývá prosklených ploch, je také výhled horší.

Range Rover Evoque
Range Rover Evoque

Tři i pět dveří

Interiér je landroverovsky hranatý, ale velmi pohledný. Chce navodit sportovního ducha, když si připlatíte neskromných 110 tisíc za parádní sportovně vyhlížející kožené sedačky, je dojem dokonalý a skvěle se v nich hoví.

Fotogalerie malého drsňáka

Je to nejmenší auto značky, na délku má jen 436 centimetrů. Čtyři se dovnitř vejdou se vším komfortem, je ti dva vzadu nesmí být moc vysocí. Ani bagáže moc neodvezou (objem kufru 420 litrů), evoque je tak hlavně stylovkou pro dva, i proto je základní provedení třídveřové – o tom se mluví jako o SUV-kupé. V ceníku je ale i pětidveřové provedení.

Kupé je o něco nižší, ale má podle měření v laboratoři kupodivu o fous horší aerodynamiku. Zákazníky ale bude spíš zajímat, jaký z desítek laků vybrat a jestli ho nenakombinovat s odlišnou barvou střechy.

Evoque je k mání se turbodieselem 2,2 litru a dvoulitrovým přeplňovaným přímovstřikovým benziňákem s výkonem 240 koní. Nejlíp mu pasuje silnější 190koňový diesel (slabší má 150 koní). V nižších otáčkách typicky "zanýtuje", pak je to ale tichošlápek. Parádně si rozumí s hezky hladce řadícím šestistupňovým automatem. Přikoupit si můžete páčky řazení na volant anebo k turbodieselu rovnou vybrat manuál.

Range Rover Evoque

Rozmazlovače

Nový britský lamač ženských srdcí má výbavu jako pravý range rover. Bohatou už v základu a k tomu osm stran dalších příplatkových rozmazlovačů, můžete mít třeba systém samočinného parkování (řadíte jen jedničku a zpátečku, volant se točí sám), hlídače upozorňující na auta v mrtvém úhlu, prosklenou střechu, kromě vyhřívaných sedadel i vyhřívaný volant, elektrické otevírání kufru nebo dvacetipalcové ráfky.

Až si půjdete evoqua prohlédnout, vyzkoušejte si specialitku: vnitřní lampičky vpředu se rozsvěcí a zhasínají bezdotykově. Stačí přiblížit na nějaké dva milimetry prst a svítí.

Základní cena je 851 tisíc za pětidveřovou verzi, "kupé" je o pětadvacet tisíc dražší. Kdo se do terénu nechystá, vystačí s verzí, která má se 150koňovým dieselem poháněnou jen přední nápravu, ta startuje na 804 tisících. Evoque je totiž první range rover, který nemusí být vždycky čtyřkolka.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Exkluzivně: jeli jsme s Porsche Taycan, nejlepším elektromobilem současnosti

Taycan není jen další z elektromobilů prémiových značek. Jeho ambice jsou mnohem větší. Jeho cílem je být v současnosti...

Premium

TEST systémů autonomní jízdy. Udržení přímého směru, zatáčky a vzdálenosti

Auto vybavené systémem pro jízdu v pruhu a aktivním tempomatem je určitou dobu schopné jet bez zásahu řidiče. První...

Na plný proud do zatáček. Elektrický renault je z gruntu vylepšený

Ačkoli se design vozu dramaticky nezměnil, je nový Renault Zoe zcela jiné auto. Kapacita baterie vzrostla na 52 kWh,...

PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?
PORADÍME: Jak vybrat zimní boty pro děti?

Zima pomalu, ale jistě klepe na dveře, a proto je nejvyšší čas myslet na zimní obutí vašeho dítěte. Dětská nožka roste rychlostí blesku, a tak se každoročnímu nákupu sezónní obuvi nevyhnete.

Najdete na iDNES.cz