Land Roveru se pod novým indickým vlastníkem daří. Loni uvedený Range Rover se skvěle prodává a v testech sbírá jeden vavřín za druhým. To samé platí pro menší model Evoque. A právě mezi oba modely míří nový Range Rover Sport, který automobilka představila tento týden v New Yorku.
Technikou má blíže k velkému Range Roveru, ale je kratší. Přes příbuznost si však z velkého modelu vzal jen 25 procent dílů, ostatní jsou nově vyvinuté. Na délku přitom Sport měří "jen" 4,85 metru, a je tak o 15 centimetrů kratší než "plnotučný" Range Rover.
Mezigeneračně ovšem novinka vyrostla o šest centimetrů a zvětšil se především rozvor na 2,91 metru. A to je o výrazných 17,8 centimetru více než u předchůdce. Díky tomu se zvětšil interiér, který nyní může být nově i sedmimístný, což bylo dříve vyhrazeno jen modelu Discovery.
Ještě podstatnější je redukce hmotnosti. Po vzoru velkého Range Roveru má i nový Sport čistě hliníkovou karoserii. Úspora hmotnosti je tak skoro z říše snů, u základního dieselového provedení činí mezigeneračně 420 kilogramů. Z původních 2 535 kilogramů se ji podařilo srazit na 2 115 kilogramů. A jelikož Land Rover plánuje v blízké budoucnosti instalovat do Sportu i čtyřválcový motor, mohla by se hmotnost dostat i pod dvě tuny.
Design se drží zažitých linií. Sport stejně jako každý jiný Range Rover poznáte na první pohled. Ale vcelku logicky působí dynamičtějším dojmem než rozložitý majestátní nejvyšší model Range Rover. Pomáhají mu k tomu prvky, kterými se inspiroval u menšího modelu Evoque. Platí to o zvyšující se linii pontonu, přední masce i zadních světlech.
Technika novinky je špičková. Auto má adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory a aktivní zadní diferenciál. Nechybí ani několik nastavení podvozku v režimu Terrain Response 2. Slabší verze budou mít v základu devatenáctipalcová kola, silnější pak dvacetipalcová (maximem jsou disky o rozměru 22 palců). Podle modelu mají kotouče brzd vpředu průměr 360 nebo 380 mm a vzadu 350 nebo 365 mm.
V nabídce budou dva systémy permanentního pohonu všech kol. První bude mít uzávěrku mezinápravového diferenciálu, redukční převodovku a standardní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu 50:50.
Druhý, méně "offroadový" systém je o 18 kilogramů lehčí a má stálý pohon všech kol s diferenciálem Torsen, který automaticky rozděluje moment na nápravu s největší přilnavostí a zároveň spolupracuje se systémy kontroly trakce. Přednastavené rozdělení momentu mezi přední a zadní nápravu je 42:58.
Jak je u značky obvyklé, zákazníci si vůz budou moci naladit velmi individuálně. Na výběr bude 19 laků karoserie, navíc kombinovaných se třemi možnými odstíny kontrastního lakování střechy. V interiéru bude na výběr z 11 barevných kombinací a další barvy budou vyhrazeny pro potahy sedadel. Hliníkové doplňky interiéru bude možné vybírat ze čtyř možností, případně si zákazníci mohou vybírat ze tří dekorů z pravého dřeva.
Chybět nebude ani spousta technických a komfortních vymožeností. K dispozici bude třeba barevný head-up displej, palubní wi-fi a řidiči budou pomáhat asistenční prvky varující před opouštěním jízdního pruhu, rozpoznávající dopravní značení a automatický ovládající dálková světla.
Nový je systém Wade Sensing, který řidiče informuje o hloubce vody, přes kterou se svým hranatým sportovcem brodí. Měří ji čidla ve zpětných zrcátkách. Oproti předchůdci projede o patnáct centimetrů hlubší řekou, takže se může brodit až 85 centimetry.
Aby dostál svému jménu, dal mu výrobce do vínku solidní paletu agregátů. Základem je naftový šestiválec o objemu tři litry. Ve verzi TDV6 má výkon 190 kW, verze SDV6 pak dokonce 215 kW. Plánuje se i vznětový osmiválec SDV8 o objemu 4,4 litru a s výkonem 250 kW.
V případě zážehových motorů připravil výrobce pro novinku dva kompresorem plněné agregáty. Slabší Supercharged V6 má objem tři litry a výkon 250 kW. Vrcholem bude pětilitrový osmiválec s obřím výkonem 385 kW. Na opačnou stranu nabídky později zamíří benzinový čtyřválec, ke kterému však zatím výrobce podrobnosti nesdělil.
"Zákazníci si navíc už během tohoto roku budou moci objednat dieselový hybrid, který se začne dodávat od roku 2014," slibuje Dieter Platzer z českého zastoupení Land Roveru.
Novinka se začne prodávat ve třetím čtvrtletí letošního roku v pěti úrovních výbavy. Ceny zatím stanoveny nejsou, ale předchozí generace začínala na částce 1,5 milionu korun.