Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tohle fáro musím mít! Šlapací moskvič potěší malého kluka i tatínka

Většina z mužů na vrcholu profesní kariéry jej ze svého dětství dobře pamatuje. Šlapací moskvič byl za minulé éry často nedosažitelným snem pánů kluků, ovšem ani dnes není pro každého.
Renovace šlapacího „Moskviče“

Renovace šlapacího „Moskviče“ | foto: Jiří Duchoňpro iDNES.cz

V inzertních rubrikách na nabídky prodeje šlapacího moskviče z někdejšího SSSR narazíte jen výjimečně. A když už, tak se ceny obvykle vyrovnávají moderním vozítkům s elektrickým pohonem.

Namísto toho najdete desítky často až zoufale formulovaných poptávek žádajících tento stroj v jakémkoli stavu a za jakoukoli cenu. Legendárního moskviče se spousta někdejších nadšených uživatelů v uplynulých letech zbavila jako nepotřebného harampádí, a tak jde o vysloveně nedostatkové zboží.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Dovoz z ciziny

Na řádně zdevastovaný (ale naštěstí takřka kompletní) exemplář jsem před dvěma lety narazil u rodiny na samotném východě Slovenska. Odvozil spoustu malých motoristů, což na jeho těle a tváři zanechalo hluboké a zásadní vrásky.

Srdce přesto zaplesalo, toto zkrátka můj malý syn naprosto nutně potřebuje! Slovo dalo slovo, a tak s námi moskvič vyrazil na dlouhou pouť na západ. Místo brambor, jablek a dalšího obvyklého proviantu jsem tehdy do auta kromě rodiny vměstnal impozantní předmět svého dětského snění.

Jak pochopíte již z přiložených snímků, renovace byla naprosto nezbytná. Upřímně řečeno, "renovace" je v tomto případě docela silné slovo. Šlo spíše o efektivní napravení zásadních technických nedostatků a návrat vozítka do stavu blízkého jeho původnímu lesku. Hlavním imperativem totiž byla potřeba rychlého nasazení stroje do provozu, protože jeho uživatel rozhodně nemínil čekat.

Pokud se tedy k podobnému stroji dostanete, považujte se za ty šťastné a nebojte se do renovace pustit. Vzkřísit kdysi slavný šlapací moskvič k jeho novému životu není nijak náročné a nemusíte se toho nijak obávat. Navíc při této činnosti přijdete na úplně jiné myšlenky, než jakými vás každodenní život obtěžkává.

Pořádně odstrojit

Prvním krokem je důsledné odstrojení. Lépe se tak dostanete do záhybů karoserie a ke všem dílům podvozku. Ničeho se nebojte, vystačíte si se šroubováky, kleštěmi a kladivem, většina prvků náprav a šlapacího mechanizmu je totiž řešena jednoduše závlačkami. Doporučuji všechny demontované části ukládat do krabice s pevným dnem, například drobné vnitřní panty bočních lišt mají tendenci vyklouznout ze stran a těžko se pak hledají.

Je třeba karoserii kompletně odhalit a odstranit všechny nestabilní vrstvy laku a barev nebo alespoň jejich vysloveně se loupající zbytky. Poté odmastit, nanést vrstvu zinkového podkladového nátěru či spreje, nanášet vrstvy plniče a brousit a nanášet a brousit a nanášet, až bude povrch přiměřeně hladký.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Vhodné je alespoň zběžně obrousit i vnitřní části skeletu a jejich povrch ošetřit, ovšem připouštím, že zejména v oblasti předních blatníků je místa velmi málo.

Vyztužení dřevem

Ačkoli je to "Moskvič", opředený všeobecně uznávanou gloriolou "poctivé sovětské kovářské práce", skutečnost je poněkud jiná. Plech je poměrně tenký a celková konstrukce spíše subtilní. Zadní náprava je spolu se sedátkem zavěšena na páru podélných profilů, jejichž napojení na zadní část karoserie je pouze velmi chabé.

Vzhledem k omezení časem a technickému zázemí se zatím osvědčilo primitivní řešení v podobě dubového polena vzpříčeného mezi zadní blatníky za koly a prostě přišroubovaného k příčce spojující zadní konce nosníků. Samozřejmostí je vyklepání všech důlků a lomů v plochách karoserie, méně stabilní spoje je dobré vyvařit.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Teprve pak přichází čas uvažovat o barvě. Boční hliníkové lišty procházejí celou délkou karoserie, a tak snadno skryjí předěl v případě volby dvoubarevného tónování.

Vůz na snímcích byl (zřejmě) původně bledě modrý, přesto jsem se rozhodl, že horní část Moskviče doplním bílou, jež byla koneckonců i barvou kol. Lakování jsem řešil běžnými barvami ve spreji určenými pro automobily a novinami s papírovou lepicí páskou (pozor, je třeba koupit lakýrnickou pásku s minimální lepivostí!). Důležité je dílo zakončit několika vrstvami transparentního laku, které povrchu karoserie dodají ten správný lesk.

Pořádný tuning

Zatímco nalakovaná karoserie voní a schne, lze lakovat obroušené ráfky kol, přičemž postačí běžná barva nanášená štětcem. Samostatnou kapitolou jsou hliníkové díly karoserie, zejména maska, pokličky kol a nárazníky. U nich doporučuji najít ocelovou trubku příslušného průměru a tepat a tepat.

Renovace šlapacího „Moskviče“
Renovace šlapacího „Moskviče“

Všechny prvky závěsů předních kol včetně řízení i dílů šlapacího mechanizmu a zadní nápravy je třeba nejprve důkladně očistit a opatřit čerstvou vazelínou.

Pohon vozíku je velmi jednoduchý a opírá se o pár šlapadel zavěšený v karoserii a tyčkami propojený s klikami zadní nápravy. Diferenciál nečekejte, levé zadní kolo je na nápravě uloženo volně, takže šlapadla zabírají pouze na pravé kolo.

Náprava je zavěšena na krátkých podélných kyvných ramenech s vsazenými pouzdry pro vinuté pružinky, jež nabídnou přiměřený komfort uživatelům do hmotnosti přibližně 25 kg. Pak už po jejich dosednutí padají na dorazy.

Řešením může být jejich náhrada za pružinky tužší, ovšem jejich vsazování do pouzder je pak vlivem většího předpětí velmi komplikované. Sedátko s původním vinylovým potahem nebylo třeba opravovat. Výhodou je možnost jeho podélné regulace pro řidiče různých postav.

Renovace šlapacího „Moskviče“

Jen pro silné chlapy

Původně měly vozy žárovky v předních svítilnách napájené z velké ploché baterky s vlastním pouzdrem na vnitřní straně pravého podélníku podvozku. S ohledem na stav tohoto systému náš šlapací moskvič čeká na decentní vestavbu osvětlení se zdroji LED. Podomácku vyrobený volant se středem z toho původního bude nahrazen replikou originálu.

Šlapací moskvič je těžký a i dítě ve fyzické kondici přiměřené jeho věku má s rozjetím stroje dost práce i na rovném asfaltovém povrchu. A na trávu zapomeňte úplně.

Konstrukcí dnes zkrátka působí podobně raritním dojmem jako Moskvič dospělý a v současnosti prodávaná dětská vozítka jej překonávají ve všech ohledech, ale na rozdíl od nich toto šlapadlo působí nezaměnitelným kouzlem.

A připravte se na to, že na ulici se budou zastavovat nejen chodci, ale u chodníku často zastaví i moderní automobil, jehož řidič bude s blaženým výrazem vyprávět příběh svého dětství.

Autoři:

Nejčtenější

Stát prodal rolls zabavený lumpům levně, překupník ho nabízí o statisíce dráž

Bílý, sotva zajetý majestátní Rolls-Royce zabavený policií prodávalo v aukci ministerstvo vnitra. Vyvolávací cena šest milionů byla asi o třetinu nižší v porovnání s běžnými nabídkami ojetin. Auto s...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025

Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2
Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2

Když má miminko citlivé bříško, každá maminka hledá způsob, jak mu co nejlépe ulevit. Mléčná výživa Sunar Sensitive 2 obsahuje plnotučné mléko,...

Škoda slaví další rekordní rok, je čtvrtá v Evropě

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem automobilky Škoda. Mladoboleslavská značka patřící do koncernu VW dosáhla rekordních tržeb i provozního zisku. V loňském roce dodala...

13. března 2025  12:08

Supermaserati bylo na skok v Praze. Stovku umí za 2,8 sekundy

Maserati GT2 Stradale je v Česku, čistokrevný supersport vychází z okruhového speciálu, ale, jak sám název naznačuje, může na běžnou silnici. Samozřejmě se mu nejvíc líbí na okruhu.

13. března 2025

Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt podal ve Švédsku návrh na bankrot. Firma to oficiálně uvedla na svém webu. Skončila tak největší evropská naděje na vytvoření podniku, který by na...

13. března 2025

Nejčastější chyby u dopravní nehody. Jako první volejte záchranáře, ne domů

Ve větším ohrožení života nejsou po nehodě většinou ti, co nejvíc křičí, ale ti, kteří vůbec nereagují. Octnout se jako první u dopravní nehody a reagovat správně určitě není jednoduché, ale stačí se...

12. března 2025

Česká veteránská expedice po 55 letech zase vyrazí do Japonska

Osmnáct tisíc kilometrů, tak daleko je to z Prahy do Ósaky. Sedm posádek dobrodruhů usedne 21. června do svých expedičních speciálů a vydají se na velkolepou cestu do Japonska, kde budou...

12. března 2025

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

12. března 2025