Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvNovinkaOranžová tatrovka s čumákem se čerstvě vrátila do českých hračkářství. Kromě oranžové je k mání i modročervená. Oficiální cena je 800 korun, ale na internetu se už objevují i o stovku levněji. Jako bonus k ní oplenkovaný tatrovák dostane festovní lopatu. |
Není to úplně přesná kopie původní chlouby klučičích garáží. Konstruktéři provedli pár úprav a vylepšení. Především tatrovku o něco zkrátili. Na všech nápravách jsou široká kola (původní měla na zadních dvou nápravách čtyři páry - dvojmontáž), takže se při zatížení půlkou mateřské školky nebo unaveným tatínkem (do metráku živé váhy) neboří. To je velká výhoda.
Chybí ovšem původní bílý volant, toho si zvídavý čtyřletý šofér všimne na sto procent. Lehce se změnily i proporce kabiny a v ní jsou místo nepohodlné lavice, na kterou se vešel houf igráčků, dvě sedadla.
Největším zádrhelem původní tatrovky byly slabé sloupky kabiny a poddimenzované šasi. Když se na ni posadilo více dětí, ohnula se, korba dosedla na střechu a sloupky nevydržely. To má novodobé vydání vyřešené celkovým zkrácením.
Pojistka držící korbu ve spodní poloze, aby se z ní náklad nechtěně nevysypal, je dnes u dětských náklaďáků standardem. To původní provedení neznalo. Tatrovka má jištění vyřešeno velmi robustně a elegantně, čtyřletý kluk fígl na odjištění odhalil hned.
Průřez ve vroubkovaném jazyku korby pamětníky netěší, ale pak přijdou na to, jak je praktický. Dá se za něj třeba zavázat popruh na tahání.
Nová dětská "stočtyřicetosma" má podobné barvy jako ta původní, ale jsou o hodně sytější. Je vyrobena z bytelného plastu, odveze metrák (podle slibu výrobce), přežije servisní úkony prováděné klackem a kamenem i crashtesty ze schodiště. Jestli plast po letech provozu ve všech povětrnostních podmínkách ztratí pružnost a barvu jako původní výrobek Chemoplastu Brno, jsme bohužel neměli čas otestovat. Tester Kuba už si potřeboval odvézt další fůru písku.
Legendární náklaďákTatra 148 je terénní nákladní automobil s podvozkem 6×6, případně 4×4 s nosností 12 tun. První sériové provedení vyrobili v Kopřivnici začátkem 70. let minulého století. Stočtyřicetosmička vycházela z předchozího modelu Tatra 138. Poslední 148 s pořadovým číslem 113 647 sjela z linky 14. prosince 1982. Více než polovina kusů (přesně 63 700) šla na export do 43 států pěti kontinentů. Největším odběratelem byl bývalý Sovětský svaz. Tatra 148 využívá proslavenou tatrováckou koncepci podvozku s páteřovým rámem s centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami. Naftový, vzduchem chlazený osmiválcový motor s ventilovým rozvodem OHV měl objem 12 667 cm³. Maximální výkon byl 148,6 kW (202 koní) při 2 000 otáčkách za minutu, točivý moment byl 798 až 813 Nm. Základní spotřeba byla 31,2 litrů nafty na 100 km. Vojenské verze měly úpravu motoru, která umožňovala provoz na různé druhy paliv (nafta, benzin nebo letecký benzin). Převodovka je pětistupňová s dvoustupňovou redukcí. Zdroj: wikipedia.org |