VIDEO: Hvězda pískovišť se vrací. Oranžová tatrovka v testu

Exkluzivně aktualizováno 
Oranžová tatrovka byla nezbytným nářadím každého caparta. Odvezla fůru kamení nebo šišek, přestěhovala sestřiny panenky, pomohla mámě s vypraným prádlem k sušáku a skvěle se v ní frčelo z kopce. Tatra 148 (ta správná, s „čumákem“) je zpátky. Není úplně stejná, ale drsným testem prošla na výbornou.

Novinka

Oranžová tatrovka s čumákem se čerstvě vrátila do českých hračkářství. Kromě oranžové je k mání i modročervená.

Oficiální cena je 800 korun, ale na internetu se už objevují i o stovku levněji. Jako bonus k ní oplenkovaný tatrovák dostane festovní lopatu.

Není to úplně přesná kopie původní chlouby klučičích garáží. Konstruktéři provedli pár úprav a vylepšení. Především tatrovku o něco zkrátili. Na všech nápravách jsou široká kola (původní měla na zadních dvou nápravách čtyři páry - dvojmontáž), takže se při zatížení půlkou mateřské školky nebo unaveným tatínkem (do metráku živé váhy) neboří. To je velká výhoda.

Chybí ovšem původní bílý volant, toho si zvídavý čtyřletý šofér všimne na sto procent. Lehce se změnily i proporce kabiny a v ní jsou místo nepohodlné lavice, na kterou se vešel houf igráčků, dvě sedadla.

Model Tatry 148

Největším zádrhelem původní tatrovky byly slabé sloupky kabiny a poddimenzované šasi. Když se na ni posadilo více dětí, ohnula se, korba dosedla na střechu a sloupky nevydržely. To má novodobé vydání vyřešené celkovým zkrácením.

Fotogalerie

Pojistka držící korbu ve spodní poloze, aby se z ní náklad nechtěně nevysypal, je dnes u dětských náklaďáků standardem. To původní provedení neznalo. Tatrovka má jištění vyřešeno velmi robustně a elegantně, čtyřletý kluk fígl na odjištění odhalil hned.

Průřez ve vroubkovaném jazyku korby pamětníky netěší, ale pak přijdou na to, jak je praktický. Dá se za něj třeba zavázat popruh na tahání.

Nová dětská "stočtyřicetosma" má podobné barvy jako ta původní, ale jsou o hodně sytější. Je vyrobena z bytelného plastu, odveze metrák (podle slibu výrobce), přežije servisní úkony prováděné klackem a kamenem i crashtesty ze schodiště. Jestli plast po letech provozu ve všech povětrnostních podmínkách ztratí pružnost a barvu jako původní výrobek Chemoplastu Brno, jsme bohužel neměli čas otestovat. Tester Kuba už si potřeboval odvézt další fůru písku.

Legendární náklaďák

Tatra 148 je terénní nákladní automobil s podvozkem 6×6, případně 4×4 s nosností 12 tun. První sériové provedení vyrobili v Kopřivnici začátkem 70. let minulého století. Stočtyřicetosmička vycházela z předchozího modelu Tatra 138.

Poslední 148 s pořadovým číslem 113 647 sjela z linky 14. prosince 1982. Více než polovina kusů (přesně 63 700) šla na export do 43 států pěti kontinentů. Největším odběratelem byl bývalý Sovětský svaz.

Tatra 148 využívá proslavenou tatrováckou koncepci podvozku s páteřovým rámem s centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami.

Naftový, vzduchem chlazený osmiválcový motor s ventilovým rozvodem OHV měl objem 12 667 cm³. Maximální výkon byl 148,6 kW (202 koní) při 2 000 otáčkách za minutu, točivý moment byl 798 až 813 Nm. Základní spotřeba byla 31,2 litrů nafty na 100 km. Vojenské verze měly úpravu motoru, která umožňovala provoz na různé druhy paliv (nafta, benzin nebo letecký benzin). Převodovka je pětistupňová s dvoustupňovou redukcí.

Zdroj: wikipedia.org

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky
Premium

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Premium

Lak, plastizol a pštrosí peří aneb jak se postupuje při lakování auta

Lakování auta je velká věda. Už před sto lety dostávaly karoserie v Mladé Boleslavi několik vrstev laku. Jenže na to,...

Premium

Auta mého srdce: Souboj dvou generací. Které BMW je lepší?

První generace BMW M3 a aktuální M2 Competition toho mají hodně společného. Jsou to nejmenší „emka“ své doby, mají...

Premium

Dá se věřit starému alkoholtesteru? Test šesti použitých přístrojů

Jaká je přesnost použitých přístrojů, které jako nové měřily velmi dobře? Nejčastější chybou, kterou dělají majitelé...

Najdete na iDNES.cz