Středa 22. září 2021, svátek má Darina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. září 2021 Darina

V pětaosmdesáti ve formuli. Konstruktér projel po půl století své draky

Poslední kousek do brněnské skládanky formulové historie je hotový. Po padesáti letech se podařilo rekonstruovat monopost Drak II, který patřil k nejlepším vozům československého mistrovství formulí 3. Po trati, kde dosáhl nejlepšího výsledku, jej symbolicky řídil jeho konstruktér.

Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (na snímku v nově zhotovené replice vozu Drak II). | foto: ČTK

Na tento okamžik čekal brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger půl století. Všechny tři formule, které za svůj život postavil, se sešly na jednom místě. Dosud jedna chyběla, v pořadí druhá. Poprvé ji teď pětaosmdesátiletý závodník otestoval tam, kde s ní zatápěl formulím továrních týmů – na brněnském výstavišti.

Otto Buchberger je dnes posledním aktivním jezdcem ze slavné skupiny brněnských závodníků a konstruktérů ze 60. let, kteří v jihomoravské metropoli zformovali silnou základnu, která s minimem profesionálního vybavení a ve svém volném čase stavěla formulové vozy konkurující tehdejší středoevropské špičce.

Otto Buchberger ve formuli Drak II
Otto Buchberger ve formuli Drak II

Obě fotky jsou vyfocené na úplně stejném místě v areálu brněnského výstaviště, jen komisaře závodu na starší fotografii nahradil Karel Jaroš, který renovoval všechny tři Buchbergerovy „draky“.

Brněnská škola, která konkurovala „továrnám“

Sám Buchberger jako talentovaný technik se kromě svých formulí podílel i na stavbě šasí dalších vozů pro brněnské jezdce. Mimo jiné i pro Vladimíra Valentu, skvělého grafika a architekta, který pro změnu navrhoval Buchbergerovi podobu kapotáže po vzoru tehdejších vozů formule 1.

Motory všem ladil slavný brněnský motorář Karel Jaroš. Jeho tatínek byl konstruktérem „zetek“ v brněnské Zbrojovce. Na jeho syna ještě přijde řeč. Ten totiž v novodobé historii Buchbergerových formulí sehrál naprosto zásadní roli.

Takto vznikly v letech 1964 až 1967 tři Buchbergerovy formule pojmenované Drak I, Drak II a Drak III. Buchberger s nimi dokázal konkurovat továrním vozům tehdejší AZNP, tedy mladoboleslavské škodovky, nebo týmům z NDR, které využívaly tovární základnu automobilky Wartburg.

Z ní ostatně „draci“ převzali pohonnou jednotku. Za zády řidiče se tak ozývá typický dvoutaktní zvuk doplněný modrobílým dýmem, který pamětníci znají z předrevolučních silnic. Už tehdy dokázali zruční motoráři z původně sedmatřicetikoňového tříválce o objemu 900 ccm vydolovat výkon přesahující hranici osmdesáti koní. Dnes má nejpokročilejší renovovaný Drak III na motorové brzdě naměřeno kolem 120 koní.

Návrat draků: práce posledního z klanu Jarošů

Ale zpět do současnosti. V polovině minulé dekády se Karel Jaroš, syn původního spolupracovníka Otty Buchbergera, vnuk konstruktéra brněnské automobilky „Z“ a sám skvělý konstruktér a strojař, dostal k zachovalému vozu Drak I a začal s jeho renovací.

„Když Otto Buchberger tyto vozy v 60. letech stavěl, můj tatínek do nich tehdy upravoval motory. A já ve svých patnácti letech jsem jezdíval s ním a s těmi auty jezdil,“ zavzpomínal Jaroš.

Díky Otto Buchbergerovi, který má dosud kompletní archiv výkresů ke svým autům, se rekonstrukce podařila. I když velká část součástek je znovu vyrobená. Po dokončení „jedničky“ se Jaroš opět za pomoci Buchbergera pustil i do posledního vozu Drak III, ze kterého se dochovalo jen torzo a některé segmenty. 

„Objevil jsem je postupně. Jedno kdesi ve stodole, další bylo ve šrotu a zbyl jen kousek rámu, pohonná jednotka a přední kolo,“ popsal původní stav závodních veteránů.

Drak II však chyběl a nebylo po něm ani stopy. Buchberger vůz prodal na sklonku 60. let na Slovensko. Jeho nový majitel emigroval a vůz zůstal doma. Jeho další osud není známý. O stavbě repliky Jaroš ještě před pár roky neuvažoval.

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři...

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (uprostřed). Vlevo majitel vozidel Karel Jaroš, vpravo jezdec Milan Okáč.

Buchberger zpět na trati

Jenže pak přišel rok 2017 a závod Brno Revival mezi pavilony. Přesně po padesáti letech od největšího Buchbergerova úspěchu se na brněnské výstaviště vrátily formulové závody. Pro tehdy třiaosmdesátiletého závodníka to byl obrovský impuls do života.

Fotogalerie

Právě tehdy padlo rozhodnutí nechat i Drak II vstát z mrtvých. Vždyť to byl právě tento vůz, se kterým Buchberger v Brně v roce 1967 dosáhl doslova skandálního třetího místa. V konkurenci továrních vozů a na velmi prestižním závodu to bylo neuvěřitelné umístění.

Maximální rychlost těchto vozů se blížila 200 kilometrům za hodinu, ale dosáhnout jí nebylo vůbec snadné. „Tehdy se nejezdilo na autodromu, ale normálně na silnici lemované alejemi a patníky. To musel člověk pořádně zatnout zuby, když chtěl jet dvě stě kilometrů za hodinu,“ dodal Buchberger.

Práce na voze trvaly bezmála dva roky a v neděli 21. dubna 2019 se Drak II poprvé projel. Symbolicky opět na brněnském výstavišti. A prvním, kdo syrový vůz vyzkoušel hned po Karlu Jarošovi, byl pětaosmdesátiletý Otto Buchberger. „Splnil se mi tím sen. Vidět pohromadě nejen všechny ty tři formule, ale s nimi i pana Buchbergera,“ říká Karel Jaroš, který všechny tři vozy na výstavišti představí poslední červnový víkend během závodů Brno Revival.

13. července 2017

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda testuje nový sedan. Slavia se představí ještě letos

Premium Česká značka chystá nový sedan pro indický trh. Testy prototypu ovšem probíhají i v Evropě. Na vývoji pracuje jak...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Autofotka týdne: jméno Benzina zmizí. Takto se u ní 70 let tankovalo

Společnost PKN Orlen oznámila, že z českých silnic zmizí benzinky s tradičním jménem Benzina. Polský vlastník...

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...