Neděle 4. června 2023, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 4. června 2023 Dalibor

V pětaosmdesáti ve formuli. Konstruktér projel po půl století své draky

Poslední kousek do brněnské skládanky formulové historie je hotový. Po padesáti letech se podařilo rekonstruovat monopost Drak II, který patřil k nejlepším vozům československého mistrovství formulí 3. Po trati, kde dosáhl nejlepšího výsledku, jej symbolicky řídil jeho konstruktér.
Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které...

Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (na snímku v nově zhotovené replice vozu Drak II). | foto: ČTK

Na tento okamžik čekal brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger půl století. Všechny tři formule, které za svůj život postavil, se sešly na jednom místě. Dosud jedna chyběla, v pořadí druhá. Poprvé ji teď pětaosmdesátiletý závodník otestoval tam, kde s ní zatápěl formulím továrních týmů – na brněnském výstavišti.

Otto Buchberger je dnes posledním aktivním jezdcem ze slavné skupiny brněnských závodníků a konstruktérů ze 60. let, kteří v jihomoravské metropoli zformovali silnou základnu, která s minimem profesionálního vybavení a ve svém volném čase stavěla formulové vozy konkurující tehdejší středoevropské špičce.

Otto Buchberger ve formuli Drak II
Otto Buchberger ve formuli Drak II

Obě fotky jsou vyfocené na úplně stejném místě v areálu brněnského výstaviště, jen komisaře závodu na starší fotografii nahradil Karel Jaroš, který renovoval všechny tři Buchbergerovy „draky“.

Brněnská škola, která konkurovala „továrnám“

Sám Buchberger jako talentovaný technik se kromě svých formulí podílel i na stavbě šasí dalších vozů pro brněnské jezdce. Mimo jiné i pro Vladimíra Valentu, skvělého grafika a architekta, který pro změnu navrhoval Buchbergerovi podobu kapotáže po vzoru tehdejších vozů formule 1.

Motory všem ladil slavný brněnský motorář Karel Jaroš. Jeho tatínek byl konstruktérem „zetek“ v brněnské Zbrojovce. Na jeho syna ještě přijde řeč. Ten totiž v novodobé historii Buchbergerových formulí sehrál naprosto zásadní roli.

Takto vznikly v letech 1964 až 1967 tři Buchbergerovy formule pojmenované Drak I, Drak II a Drak III. Buchberger s nimi dokázal konkurovat továrním vozům tehdejší AZNP, tedy mladoboleslavské škodovky, nebo týmům z NDR, které využívaly tovární základnu automobilky Wartburg.

Z ní ostatně „draci“ převzali pohonnou jednotku. Za zády řidiče se tak ozývá typický dvoutaktní zvuk doplněný modrobílým dýmem, který pamětníci znají z předrevolučních silnic. Už tehdy dokázali zruční motoráři z původně sedmatřicetikoňového tříválce o objemu 900 ccm vydolovat výkon přesahující hranici osmdesáti koní. Dnes má nejpokročilejší renovovaný Drak III na motorové brzdě naměřeno kolem 120 koní.

Návrat draků: práce posledního z klanu Jarošů

Ale zpět do současnosti. V polovině minulé dekády se Karel Jaroš, syn původního spolupracovníka Otty Buchbergera, vnuk konstruktéra brněnské automobilky „Z“ a sám skvělý konstruktér a strojař, dostal k zachovalému vozu Drak I a začal s jeho renovací.

„Když Otto Buchberger tyto vozy v 60. letech stavěl, můj tatínek do nich tehdy upravoval motory. A já ve svých patnácti letech jsem jezdíval s ním a s těmi auty jezdil,“ zavzpomínal Jaroš.

Díky Otto Buchbergerovi, který má dosud kompletní archiv výkresů ke svým autům, se rekonstrukce podařila. I když velká část součástek je znovu vyrobená. Po dokončení „jedničky“ se Jaroš opět za pomoci Buchbergera pustil i do posledního vozu Drak III, ze kterého se dochovalo jen torzo a některé segmenty. 

„Objevil jsem je postupně. Jedno kdesi ve stodole, další bylo ve šrotu a zbyl jen kousek rámu, pohonná jednotka a přední kolo,“ popsal původní stav závodních veteránů.

Drak II však chyběl a nebylo po něm ani stopy. Buchberger vůz prodal na sklonku 60. let na Slovensko. Jeho nový majitel emigroval a vůz zůstal doma. Jeho další osud není známý. O stavbě repliky Jaroš ještě před pár roky neuvažoval.

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (uprostřed). Vlevo majitel vozidel Karel Jaroš, vpravo jezdec Milan Okáč.

Buchberger zpět na trati

Jenže pak přišel rok 2017 a závod Brno Revival mezi pavilony. Přesně po padesáti letech od největšího Buchbergerova úspěchu se na brněnské výstaviště vrátily formulové závody. Pro tehdy třiaosmdesátiletého závodníka to byl obrovský impuls do života.

Právě tehdy padlo rozhodnutí nechat i Drak II vstát z mrtvých. Vždyť to byl právě tento vůz, se kterým Buchberger v Brně v roce 1967 dosáhl doslova skandálního třetího místa. V konkurenci továrních vozů a na velmi prestižním závodu to bylo neuvěřitelné umístění.

Maximální rychlost těchto vozů se blížila 200 kilometrům za hodinu, ale dosáhnout jí nebylo vůbec snadné. „Tehdy se nejezdilo na autodromu, ale normálně na silnici lemované alejemi a patníky. To musel člověk pořádně zatnout zuby, když chtěl jet dvě stě kilometrů za hodinu,“ dodal Buchberger.

Práce na voze trvaly bezmála dva roky a v neděli 21. dubna 2019 se Drak II poprvé projel. Symbolicky opět na brněnském výstavišti. A prvním, kdo syrový vůz vyzkoušel hned po Karlu Jarošovi, byl pětaosmdesátiletý Otto Buchberger. „Splnil se mi tím sen. Vidět pohromadě nejen všechny ty tři formule, ale s nimi i pana Buchbergera,“ říká Karel Jaroš, který všechny tři vozy na výstavišti představí poslední červnový víkend během závodů Brno Revival.

13. července 2017

Autoři:

Oprava Barrandovského mostu

Druhá etapa oprav severní poloviny jižního mostu začala v březnu 2023. Dopravní omezení jsou plánována od 15. května do konce prázdnin v celkové délce 92 dní. V každém směru budou dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací.

  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

Koloběžkám a zahradním traktorům nařídí povinné ručení, elektrokola vyvázla

Stát od příštího roku zavede povinné ručení na koloběžky a zahradní traktůrky. Cyklisté nic platit nebudou.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

OBRAZEM: Slavná Tatra 815 šla do sériové výroby v lednu 1983

Před čtyřiceti lety se rozbíhala sériová výroba nákladního automobilu Tatra 815. Tato typová řada se stala v historii...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Voňavé a čisté oblečení? Vyzkoušejte dezinfekci od Sanytolu
Voňavé a čisté oblečení? Vyzkoušejte dezinfekci od Sanytolu

Sanytol je jedničkou u přípravků do kuchyně i koupelen, znáte ale dezinfekci na prádlo? Že ne? Zapojte se s námi do testování a vyzkoušejte novinku...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....