Úterý 4. srpna 2020, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 4. srpna 2020 Dominik

V pětaosmdesáti ve formuli. Konstruktér projel po půl století své draky

aktualizováno 
Poslední kousek do brněnské skládanky formulové historie je hotový. Po padesáti letech se podařilo rekonstruovat monopost Drak II, který patřil k nejlepším vozům československého mistrovství formulí 3. Po trati, kde dosáhl nejlepšího výsledku, jej symbolicky řídil jeho konstruktér.

Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (na snímku v nově zhotovené replice vozu Drak II). | foto: ČTK

Na tento okamžik čekal brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger půl století. Všechny tři formule, které za svůj život postavil, se sešly na jednom místě. Dosud jedna chyběla, v pořadí druhá. Poprvé ji teď pětaosmdesátiletý závodník otestoval tam, kde s ní zatápěl formulím továrních týmů – na brněnském výstavišti.

Otto Buchberger je dnes posledním aktivním jezdcem ze slavné skupiny brněnských závodníků a konstruktérů ze 60. let, kteří v jihomoravské metropoli zformovali silnou základnu, která s minimem profesionálního vybavení a ve svém volném čase stavěla formulové vozy konkurující tehdejší středoevropské špičce.

Otto Buchberger ve formuli Drak II
Otto Buchberger ve formuli Drak II

Obě fotky jsou vyfocené na úplně stejném místě v areálu brněnského výstaviště, jen komisaře závodu na starší fotografii nahradil Karel Jaroš, který renovoval všechny tři Buchbergerovy „draky“.

Brněnská škola, která konkurovala „továrnám“

Sám Buchberger jako talentovaný technik se kromě svých formulí podílel i na stavbě šasí dalších vozů pro brněnské jezdce. Mimo jiné i pro Vladimíra Valentu, skvělého grafika a architekta, který pro změnu navrhoval Buchbergerovi podobu kapotáže po vzoru tehdejších vozů formule 1.

Motory všem ladil slavný brněnský motorář Karel Jaroš. Jeho tatínek byl konstruktérem „zetek“ v brněnské Zbrojovce. Na jeho syna ještě přijde řeč. Ten totiž v novodobé historii Buchbergerových formulí sehrál naprosto zásadní roli.

Takto vznikly v letech 1964 až 1967 tři Buchbergerovy formule pojmenované Drak I, Drak II a Drak III. Buchberger s nimi dokázal konkurovat továrním vozům tehdejší AZNP, tedy mladoboleslavské škodovky, nebo týmům z NDR, které využívaly tovární základnu automobilky Wartburg.

Z ní ostatně „draci“ převzali pohonnou jednotku. Za zády řidiče se tak ozývá typický dvoutaktní zvuk doplněný modrobílým dýmem, který pamětníci znají z předrevolučních silnic. Už tehdy dokázali zruční motoráři z původně sedmatřicetikoňového tříválce o objemu 900 ccm vydolovat výkon přesahující hranici osmdesáti koní. Dnes má nejpokročilejší renovovaný Drak III na motorové brzdě naměřeno kolem 120 koní.

Návrat draků: práce posledního z klanu Jarošů

Ale zpět do současnosti. V polovině minulé dekády se Karel Jaroš, syn původního spolupracovníka Otty Buchbergera, vnuk konstruktéra brněnské automobilky „Z“ a sám skvělý konstruktér a strojař, dostal k zachovalému vozu Drak I a začal s jeho renovací.

„Když Otto Buchberger tyto vozy v 60. letech stavěl, můj tatínek do nich tehdy upravoval motory. A já ve svých patnácti letech jsem jezdíval s ním a s těmi auty jezdil,“ zavzpomínal Jaroš.

Díky Otto Buchbergerovi, který má dosud kompletní archiv výkresů ke svým autům, se rekonstrukce podařila. I když velká část součástek je znovu vyrobená. Po dokončení „jedničky“ se Jaroš opět za pomoci Buchbergera pustil i do posledního vozu Drak III, ze kterého se dochovalo jen torzo a některé segmenty. 

„Objevil jsem je postupně. Jedno kdesi ve stodole, další bylo ve šrotu a zbyl jen kousek rámu, pohonná jednotka a přední kolo,“ popsal původní stav závodních veteránů.

Drak II však chyběl a nebylo po něm ani stopy. Buchberger vůz prodal na sklonku 60. let na Slovensko. Jeho nový majitel emigroval a vůz zůstal doma. Jeho další osud není známý. O stavbě repliky Jaroš ještě před pár roky neuvažoval.

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři...

Na brněnském výstavišti byly 21. dubna 2019 poprvé na jednom místě všechny tři formule, které za svůj život postavil brněnský konstruktér a závodník Otto Buchberger (uprostřed). Vlevo majitel vozidel Karel Jaroš, vpravo jezdec Milan Okáč.

Buchberger zpět na trati

Jenže pak přišel rok 2017 a závod Brno Revival mezi pavilony. Přesně po padesáti letech od největšího Buchbergerova úspěchu se na brněnské výstaviště vrátily formulové závody. Pro tehdy třiaosmdesátiletého závodníka to byl obrovský impuls do života.

Fotogalerie

Právě tehdy padlo rozhodnutí nechat i Drak II vstát z mrtvých. Vždyť to byl právě tento vůz, se kterým Buchberger v Brně v roce 1967 dosáhl doslova skandálního třetího místa. V konkurenci továrních vozů a na velmi prestižním závodu to bylo neuvěřitelné umístění.

Maximální rychlost těchto vozů se blížila 200 kilometrům za hodinu, ale dosáhnout jí nebylo vůbec snadné. „Tehdy se nejezdilo na autodromu, ale normálně na silnici lemované alejemi a patníky. To musel člověk pořádně zatnout zuby, když chtěl jet dvě stě kilometrů za hodinu,“ dodal Buchberger.

Práce na voze trvaly bezmála dva roky a v neděli 21. dubna 2019 se Drak II poprvé projel. Symbolicky opět na brněnském výstavišti. A prvním, kdo syrový vůz vyzkoušel hned po Karlu Jarošovi, byl pětaosmdesátiletý Otto Buchberger. „Splnil se mi tím sen. Vidět pohromadě nejen všechny ty tři formule, ale s nimi i pana Buchbergera,“ říká Karel Jaroš, který všechny tři vozy na výstavišti představí poslední červnový víkend během závodů Brno Revival.

13. července 2017

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie

„Nepamatuji si, že by mě někdy kontrolovala policie,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

O pár dveří méně a cena staré škody letí ke hvězdám. Embéčko za 1,8 milionu

Ceny veteránských škodovek jsou vyšponované na maximum. Nejdražší nové auto mladoboleslavské značky je aktuálně Kodiaq...

Vzteklý trpaslík. Malé auto s turbo motorem má na rallye čtyři triumfy

Premium Motorem přemotivovaná malá auta jsou kategorie sama pro sebe. Bývají vrtošivá, návyková a pro nezkušené nebezpečná. A...

Autofotka týdne: Před 40 lety Renault na zadní sedadla namontoval motor

Auto s motorem před zadní nápravou je typicky sportovní dvoumístné kupé. V roce 1980 se Renault rozhodl stvořit něco...

Před 50 lety vyrobili nad Volhou poslední carevnu. Vládla hlavně pohodlím

Před půl stoletím, 15. července 1970, byla ukončena výroba sovětských osobních automobilů GAZ-21 Volha. Konstruktéři...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Vojta Kotek měl nehodu na motorce, skončil v nemocnici

Vojta Kotek (32) skončil po úterní nehodě v nemocnici. Podle informací iDNES.cz byl herec a režisér převezen na...