Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

  14:53aktualizováno  18:12
Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních vozů, motocyklů a sajdkár, po trati zvané rohlík se budou prohánět celý víkend.

Té trati se říkalo „rohlík“. Měla jen 1 700 metrů a vedla po velkorysých bulvárech prvorepublikového brněnského výstaviště. Zatáčky byly čtyři, rovinky také. Ta nejdelší měla sotva 450 metrů. Přesto byl formulový závod v areálu v šedesátých letech mezi diváky velmi populární.

Fotogalerie

O nadcházejícím víkendu se závodní speciály na unikátní trať vrací po padesáti letech. Veteránský podnik je jedinečný kulisami funkcionalistického výstaviště a také stroji, které se na start postaví. „Okruh, řečený rohlík, zůstane autentický. Jen z jedné strany se asi o 100 metrů zkrátí. Dráhu křižuje trať železniční vlečky. Jezdci ji budou muset přejíždět tak jako tak, ale zatáčku jsme posunuli blíž přejezdu, aby se přes koleje nejezdilo v plné rychlosti,“ vysvětluje pro iDNES.cz Karel Kupka z Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko, který závod nazvaný Brno Revival Mezi pavilony pořádá.

„Pojedou se krátké asi dvanáctiminutové jízdy na uzavřené trati. Celá akce je koncipována jako podobné akce v zahraničí. Nebude se měřit čas a nebudou se vyhlašovat vítězové,“ upřesňuje Karel Kupka. Že by se ale závodníci loudali, se diváci bát nemusí, určitě budou chtít využít jedinečnou příležitost projet se po zajímavé trati.

Největší hvězdou revivalu, který vrací závoďáky na výstaviště v centru Brna po padesáti letech, bude po domácku zkonstruovaná formule jménem Drak brněnského konstruktéra a závodníka Otto Buchbergera.

Poprvé se formule a „placky“ mezi pavilony vydaly v roce 1961. Závodní premiéru si ale výstaviště odbylo už před válkou. „První zmínku, plakát a pár fotografií se podařilo dohledat z roku 1935, kdy na výstavišti odstartoval závod motocyklů,“ popisuje mluvčí brněnského výstaviště Jiří Smetana.

„Výstaviště se občas změnilo na závodní okruh i na sklonku čtyřicátých let a v padesátých letech. Na začátku šedesátých let závod přezdívaný Mezi pavilony konal už pravidelně. Zlatá léta prožil závod mezi roky 1961 a 1967,“ dodává.

Autor:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

OBRAZEM: Milovníci starého harampádí otevřeli sezonu

Zahájení sezóny Muzea Výtopna Zdice a sraz vozů Škoda 100/110 u příležitosti...

Sraz vozů Škoda 100 a 110 otevřel veteránskou sezonu. Výročí 50. narozenin zahájení výroby první škodovky, které...

Analýza trhu ojetin: mladá auta čeká zdražení

Ilustrační snímek

Ojeté vozy do tří let stáří čeká zdražení. Důvodem je omezení nabídky krátkodobého operativního leasingu i růst cen...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Najdete na iDNES.cz