Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

VIDEO: Crash test auta po bouračce. Špatnou opravu nepoznáte

  10:35aktualizováno  10:35
Dvě identická vozidla, a přesto by svou posádku ochránil stříbrný passat lépe než modrý. Není to barvou, ale technologií a pracovním postupem použitým při opravě obou vozů po nehodě. Německý institut KTI provedl unikátní test. Nejprve rozbil dvě stejná auta, opravil je a pak je zase poslal do crash testu. Chtěl tak ukázat, že opravit auto po těžké bouračce jde, musí se ale vědět, jak na to.

Majitelé aut tlačí na cenu za údržbu a opravy a volí neznačkové servisy, ty tak mají v českém autoopravárenství navrch. Jejich kvalita bývá různá, od opraven s profesionální diagnostikou patřících do renomovaných sítí (Bosch, ATU) až po garážisty, kam se uchylují ti, kdo mají hluboko do kapsy, stařičké jednoduché auto, nebo chtějí jen vyměnit olej.

Značkový servis drží nad vodou většinu dealerů nových aut, je tedy logické, že zdůrazňují nutnost dodržování předepsaných úkonů podle přesných nařízení značky. U výměny oleje a brzdových destiček to je přehnané, při rekonstrukci auta po bouračce to ale opodstatnění má.

Dokázal to zajímavý test. Vymyslel ho německý Institut pro motorová vozidla (KTI) a měl za cíl ukázat nebezpečí, které hrozí při nedodržení postupů a standardů schválených výrobcem pro daný typ vozidla.

Dva kombíkové Volkswageny Passat předchozí generace (typ B6, ze které však stávající generace výrazně vychází) prošly crash testem podle metodiky NCAP. Simuluje situaci, při které do auta v padesátikilometrové rychlosti z boku naráží jiné vozidlo. V tomto případě podvozek s voštinovými deskami, nejlépe simulující jiný průměrný vůz. Střed nárazu je směřován zhruba na polovinu sedáku předních sedaček. V prostoru pro cestují jsou tři figuríny osazené množstvím senzorů, které měří především zrychlení různých částí těla ve chvíli srážky, či nárazy "těla" do vnitřních částí karoserie.

Předek narážejícího vozu se boří do dveří a prahu obou aut stejně. Prohýbá dveře, drtí prostřední sloupek, práh, vystřelují boční a hlavové airbagy. Vše dopadá na výbornou. Posádka by bez větší úhony přežila. Je to běžná nehoda, kterých se na našich silnicích stane každý den několik. Až potud nic neobvyklého.

Obě auta prošla opakovaně crashtestem na B sloupek.

Obě auta prošla opakovaně crash testem na B sloupek.

Pak přichází oprava obou vozů. Stříbrné auto jde do značkového servisu na rovnací stolici, dostává všechny nové originální díly a hlavně je opravována současnou technologií pro tento typ vozu předepsanou výrobcem. Modrý kousek je na tom zdánlivě stejně, ale opravář volí jinou technologii. Podle tvrzení českého zastoupení Volkswagenu mnoho neznačkových servisů používá v takových případech metodikou předepsanou pro model o dvě generace starší.

V tomto případě modrý passat opravují starší technologie svařování, které se ale i dnes běžně používají v servisech po celé republice. Aby byla pevnost ocelových dílů zachována, musí být svářeny svářečkou s variabilním stiskem kleštin a vysokým výkonem. Takové zařízení stojí okolo čtyř set tisíc korun a je tedy jasné, že ne každý klempíř si ho může pořídit. Přitom právě nedostatečně provařené svary při nárazu povolí a celá pevnost skeletu je narušena.

Přitom obě auta vypadají po opravě perfektně. Dveře lícují, spáry sedí, vše je nové včetně laku. Jenže, s modernizací aut a nároky na bezpečnost mají novější auta vyšší podíl dílů z vysokopevnostní oceli. Jejich skelet je mimořádně tuhý a dokáže tak odolat i velmi tvrdým nárazům a zachovat prostor nutný pro přežití  posádky. Abyste po zdánlivě banální opravě dosáhli stejné tuhosti karoserie, musíte zachovat přesný technologický postup. Například co je určeno k výměně, tak vyměnit a neopravovat.

Podle toho to také při opětovné nárazové zkoušce dopadá. Při testu opakovaného bočního nárazu na opravených autech se u modrého passatu všechny neduhy nerespektování postupu opravy projevují. B sloupek je mnohem více deformován než při první nehodě, praská podlaha a celkově se zprohýbané části karoserie posouvají směrem do prostoru posádky až o šest centimetrů víc než u stříbrného vozu, který opravovali předepsaným způsobem. Čidla hlavových airbagů dokonce nepoznají sílu nárazu a neaktivují je. Boční sice vystřelí, ale jsou skřípnuty mezi deformovaný sloupek a sedačku. Nemohou tedy správně fungovat.

Pokud by byl sloupek celý vyměněn, byl by z pohledu čidel náraz tvrdší a airbagy by vystřelily správně, vysvětlují odborníci značky.

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Funkční ojetina za jeden plat: I dvacetiletá toyota může být dobrá volba

Mnoho motoristů neustále řeší stejnou otázku: jaké auto si pořídit na příslovečné jízdy kolem komínu? Takové, co bude...

Sovětské fiaty vyrobili ke století Lenina. Italské prototypy roztřískali

Neříkejte, že je neznáte. Všichni je znají – pamětníci s devíti křížky i teenageři. Jen se jim jinak říká: žigul,...

Před 120 lety se stala první tragická nehoda automobilu ve střední Evropě

Premium Jeden mrtvý, dva těžce zranění. Takové byly následky první středoevropské tragické automobilové nehody. Stala se před...

Co vám řekne VIN? Identifikační číslo vozidla skrývá užitečné informace

Premium VIN vám otevře cestu k získání obrovského množství informací o autě. Prozradí provozní historii, poškození vozidla a...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...