VIDEO: Crash test auta po bouračce. Špatnou opravu nepoznáte

  10:35
Dvě identická vozidla, a přesto by svou posádku ochránil stříbrný passat lépe než modrý. Není to barvou, ale technologií a pracovním postupem použitým při opravě obou vozů po nehodě. Německý institut KTI provedl unikátní test. Nejprve rozbil dvě stejná auta, opravil je a pak je zase poslal do crash testu. Chtěl tak ukázat, že opravit auto po těžké bouračce jde, musí se ale vědět, jak na to.

Majitelé aut tlačí na cenu za údržbu a opravy a volí neznačkové servisy, ty tak mají v českém autoopravárenství navrch. Jejich kvalita bývá různá, od opraven s profesionální diagnostikou patřících do renomovaných sítí (Bosch, ATU) až po garážisty, kam se uchylují ti, kdo mají hluboko do kapsy, stařičké jednoduché auto, nebo chtějí jen vyměnit olej.

Značkový servis drží nad vodou většinu dealerů nových aut, je tedy logické, že zdůrazňují nutnost dodržování předepsaných úkonů podle přesných nařízení značky. U výměny oleje a brzdových destiček to je přehnané, při rekonstrukci auta po bouračce to ale opodstatnění má.

Dokázal to zajímavý test. Vymyslel ho německý Institut pro motorová vozidla (KTI) a měl za cíl ukázat nebezpečí, které hrozí při nedodržení postupů a standardů schválených výrobcem pro daný typ vozidla.

Dva kombíkové Volkswageny Passat předchozí generace (typ B6, ze které však stávající generace výrazně vychází) prošly crash testem podle metodiky NCAP. Simuluje situaci, při které do auta v padesátikilometrové rychlosti z boku naráží jiné vozidlo. V tomto případě podvozek s voštinovými deskami, nejlépe simulující jiný průměrný vůz. Střed nárazu je směřován zhruba na polovinu sedáku předních sedaček. V prostoru pro cestují jsou tři figuríny osazené množstvím senzorů, které měří především zrychlení různých částí těla ve chvíli srážky, či nárazy "těla" do vnitřních částí karoserie.

Předek narážejícího vozu se boří do dveří a prahu obou aut stejně. Prohýbá dveře, drtí prostřední sloupek, práh, vystřelují boční a hlavové airbagy. Vše dopadá na výbornou. Posádka by bez větší úhony přežila. Je to běžná nehoda, kterých se na našich silnicích stane každý den několik. Až potud nic neobvyklého.

Obě auta prošla opakovaně crash testem na B sloupek.

Pak přichází oprava obou vozů. Stříbrné auto jde do značkového servisu na rovnací stolici, dostává všechny nové originální díly a hlavně je opravována současnou technologií pro tento typ vozu předepsanou výrobcem. Modrý kousek je na tom zdánlivě stejně, ale opravář volí jinou technologii. Podle tvrzení českého zastoupení Volkswagenu mnoho neznačkových servisů používá v takových případech metodikou předepsanou pro model o dvě generace starší.

V tomto případě modrý passat opravují starší technologie svařování, které se ale i dnes běžně používají v servisech po celé republice. Aby byla pevnost ocelových dílů zachována, musí být svářeny svářečkou s variabilním stiskem kleštin a vysokým výkonem. Takové zařízení stojí okolo čtyř set tisíc korun a je tedy jasné, že ne každý klempíř si ho může pořídit. Přitom právě nedostatečně provařené svary při nárazu povolí a celá pevnost skeletu je narušena.

Přitom obě auta vypadají po opravě perfektně. Dveře lícují, spáry sedí, vše je nové včetně laku. Jenže, s modernizací aut a nároky na bezpečnost mají novější auta vyšší podíl dílů z vysokopevnostní oceli. Jejich skelet je mimořádně tuhý a dokáže tak odolat i velmi tvrdým nárazům a zachovat prostor nutný pro přežití  posádky. Abyste po zdánlivě banální opravě dosáhli stejné tuhosti karoserie, musíte zachovat přesný technologický postup. Například co je určeno k výměně, tak vyměnit a neopravovat.

Podle toho to také při opětovné nárazové zkoušce dopadá. Při testu opakovaného bočního nárazu na opravených autech se u modrého passatu všechny neduhy nerespektování postupu opravy projevují. B sloupek je mnohem více deformován než při první nehodě, praská podlaha a celkově se zprohýbané části karoserie posouvají směrem do prostoru posádky až o šest centimetrů víc než u stříbrného vozu, který opravovali předepsaným způsobem. Čidla hlavových airbagů dokonce nepoznají sílu nárazu a neaktivují je. Boční sice vystřelí, ale jsou skřípnuty mezi deformovaný sloupek a sedačku. Nemohou tedy správně fungovat.

Pokud by byl sloupek celý vyměněn, byl by z pohledu čidel náraz tvrdší a airbagy by vystřelily správně, vysvětlují odborníci značky.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Škoda chystá elektromobil s indickou Mahindrou. Základem bude pohon VW

„Čína je také v čudu. Ruský sen zmizel v dáli a před námi jsou projekty Mahindra či Vietnam, úspěšně jsme prorazili na trh v Ománu,“ shrnuje bilanci mladoboleslavské značky v Asii magazín Škodovácký...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Veteránská rallye odstartovala z Prahy, zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartovala z metropole. Slavnostní start se uskutečnil v pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem v centru Prahy a na trať...

18. dubna 2025,  aktualizováno  16:20

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025

Největší kolony aut způsobily sněhové vánice, tajfuny i Woodstock

Ani ty nejdelší kolony, v nichž můžete na českých silnicích a dálnicích uváznout, nebývají zpravidla delší než třicet kilometrů. A byť vám to čekání může přijít krajně depresivní, většinou je to...

15. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Projeli jsme dravou Cupru Terramar, famílii vystřelí na stovku za šest sekund

Pocta závodnímu okruhu, ale hlavně auto s emocemi. Cupra rozšiřuje svoji modelovou paletu o spalovací SUV Terramar. Naváže na úspěch menšího Formentoru, anebo to nebude tak jednoduché?

15. dubna 2025

Kamionová policie bude kontrolovat tachografy na dálku, může zabavovat SPZ

Ministr dopravy Martin Kupka představil podobu speciálně upravených vozidel nově zřízené Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly především...

15. dubna 2025