Úterý 24. května 2022, svátek má Jana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. května 2022 Jana

Takhle jezdí zničené tlumiče. Při jejich výměně se často chybuje

Uzounké silničky kolem bývalého vojenského letiště Rudé armády v Milovicích jsou zhruba ve stejném stavu jako rozpadající se vojenské budovy v okolí. "Je to hodně rozbité, takže pojedu maximálně devadesátkou," říká tovární jezdec Škodovky Jan Kopecký a za volantem Fabie 1,2 HTP řadí jedničku.

Mladoboleslavská automobilka se rozhodla novinářům názorně předvést, jak důležité jsou pro jízdní vlastnosti automobilu dobře fungující tlumiče.

Sedět na sedadle spolujezdce vedle nejrychlejšího muže letošního ročníku závodů ERC má i v kulisách zašlé slávy reálného socialismu objevný rozměr. Patrně jen on dokáže najet do skrumáže hlubokých výmolů rychlostí, nad kterou běžnému smrtelníkovi vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Ačkoliv se zdá, že škodovka právě přišla o přední nápravu, Jan Kopecký situaci komentuje věcně: "Jak vidíte, auto stále drží stopu."

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a
Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Sedíme totiž ve fabii, která má tlumiče v pořádku. Ta druhá, do které přesedneme už za malou chvíli, je na tom o poznání hůř. Podle měření na servisní stolici jsou její tlumiče opotřebené na 55 %. Laikovi by se mohlo zdát, že mají ještě polovinu života před sebou, ve skutečnosti už jsou nebezpečné.

Rozdíl je znát už po prvních metrech jízdy. Záměrně zneschopněná fabia s vyznačeným červeným křížem na dveřích se houpe jako americký koráb z poloviny minulého století a situace začne být zajímavá už ve chvíli, kdy najede na první nerovnost. Auto se rozvlní jak břišní tanečnice a když najede do první zatáčky, zadní část auta plápolá za předkem, jako by to byl přívěsný vozík.

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Ale to už Jan Kopecký najíždí šedesátkou na sérii retardérů, které tu automobilka nechala instalovat. Rány, které v tu chvíli vycházejí od podvozku, mají atmosféru slavnostních dělových salv. Jízda je u konce. "A teď si to zkuste vy," říká závodník a v autě si měníme místa.

Síla zvyku

Rozdíl mezi jízdou autem s dobrými a špatnými tlumiči je až barvotiskový. Největší problém přitom není houpavá jízda, které se řidič dokáže přizpůsobit, ani rány při přejezdu děr, kterým se lze instinktivně vyhnout. Opotřebované tlumiče ukážou svou nejhorší stránku až ve chvíli, kdy se děje něco mimořádného. Třeba když řidič přehlédne odbočku a pokusí se zatočit na poslední chvíli. Prudké sešlápnutí brzd má za následek, že se předek auta zapíchne do země a zadní část má tendenci jej předběhnout. "To je přesně ono," komentuje vzniklou situaci Jan Kopecký, "dlouho může být všechno zdánlivě normální, ale jakmile se potřebujete něčemu vyhnout nebo rychle změnit směr, je to pořádně nebezpečné."

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Takhle daleko to přece žádný majitel auta nemůže nechat zajít, napadlo by patrně každého, kdo se s takovým autem má možnost projet. Jenže, jak potvrzuje František Zapletal z oddělení technického vývoje mladoboleslavské Škodovky, i takhle zjevné případy se tu a tam v servisu objevují.

Problém je v tom, že do nebezpečného stavu se tlumiče dostávají postupně, třeba i několik let, a řidič si na jejich vlastnosti může nechtěně zvyknout. A zatímco dříve se poškozený tlumič poznal jednoduše tak, že z něj unikala kapalina, moderní tlumiče inkontinencí většinou netrpí. Kupodivu ani známá finta, zkusit zatlačit na přední blatník a sledovat, jestli se auto rozhoupe, nebo pouze vrátí do původní polohy, není spolehlivá. Okřížkovanou fabii se v Milovicích tímto způsobem rozhoupat nepodařilo, podle této metody by tedy měly být tlumiče v naprostém pořádku.

Každých šedesát tisíc

"Tlumiče mohou bez problémů sloužit klidně dvě stě tisíc kilometrů a být stále v naprostém pořádku," tvrdí František Zapletal, podle něj je však takový stav při kvalitě českých silnic jen obtížně dosažitelný. Životnost tlumičů ovlivňuje i "zimní koktejl" v podobě špíny, soli a vlhkosti, který narušuje jejich těsnost, nebo časté přetěžování vozu. Proto automobilka doporučuje kontrolu každých 60 000 kilometrů.

Fotogalerie

Životnost tlumiče však nezkracuje jen špatné zacházení, ale i jeho neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je podle Františka Zapletala zcela chybná. "Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti." Od věci není podle Zapletala ani použití originálního dílu. "U produktů z druhovýroby může nastat problém s kompatibilitou dalších součástí podvozku, například pružin, příčných ramen, spojovací tyče řízení, brzd a elektronických systémů."

Autoři:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Německý sedlák žaluje Volkswagen, prý mu kazí podnikání změnou klimatu

Soud v západoněmeckém Detmoldu začal řešit spor mezi soukromým zemědělcem Ulfem Allhoffem-Cramerem a automobilkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Nová corolla v Česku. Slavná toyota přijíždí jako SUV

Corolla patří k nejslavnějším jménům automobilového světa. Tradičně střižené modely tohoto jména doplňuje úplně nové...

eBay rozjel v Česku prodej autodílů. Automobilky se do něj nehrnou

Online tržiště eBay spouští v Česku nový program pro prodejce autodílů a příslušenství. V Americe tato služba frčí, v...

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...