Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Takhle jezdí zničené tlumiče. Při jejich výměně se často chybuje

Uzounké silničky kolem bývalého vojenského letiště Rudé armády v Milovicích jsou zhruba ve stejném stavu jako rozpadající se vojenské budovy v okolí. "Je to hodně rozbité, takže pojedu maximálně devadesátkou," říká tovární jezdec Škodovky Jan Kopecký a za volantem Fabie 1,2 HTP řadí jedničku.

Mladoboleslavská automobilka se rozhodla novinářům názorně předvést, jak důležité jsou pro jízdní vlastnosti automobilu dobře fungující tlumiče.

Sedět na sedadle spolujezdce vedle nejrychlejšího muže letošního ročníku závodů ERC má i v kulisách zašlé slávy reálného socialismu objevný rozměr. Patrně jen on dokáže najet do skrumáže hlubokých výmolů rychlostí, nad kterou běžnému smrtelníkovi vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Ačkoliv se zdá, že škodovka právě přišla o přední nápravu, Jan Kopecký situaci komentuje věcně: "Jak vidíte, auto stále drží stopu."

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a
Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Sedíme totiž ve fabii, která má tlumiče v pořádku. Ta druhá, do které přesedneme už za malou chvíli, je na tom o poznání hůř. Podle měření na servisní stolici jsou její tlumiče opotřebené na 55 %. Laikovi by se mohlo zdát, že mají ještě polovinu života před sebou, ve skutečnosti už jsou nebezpečné.

Rozdíl je znát už po prvních metrech jízdy. Záměrně zneschopněná fabia s vyznačeným červeným křížem na dveřích se houpe jako americký koráb z poloviny minulého století a situace začne být zajímavá už ve chvíli, kdy najede na první nerovnost. Auto se rozvlní jak břišní tanečnice a když najede do první zatáčky, zadní část auta plápolá za předkem, jako by to byl přívěsný vozík.

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Ale to už Jan Kopecký najíždí šedesátkou na sérii retardérů, které tu automobilka nechala instalovat. Rány, které v tu chvíli vycházejí od podvozku, mají atmosféru slavnostních dělových salv. Jízda je u konce. "A teď si to zkuste vy," říká závodník a v autě si měníme místa.

Síla zvyku

Rozdíl mezi jízdou autem s dobrými a špatnými tlumiči je až barvotiskový. Největší problém přitom není houpavá jízda, které se řidič dokáže přizpůsobit, ani rány při přejezdu děr, kterým se lze instinktivně vyhnout. Opotřebované tlumiče ukážou svou nejhorší stránku až ve chvíli, kdy se děje něco mimořádného. Třeba když řidič přehlédne odbočku a pokusí se zatočit na poslední chvíli. Prudké sešlápnutí brzd má za následek, že se předek auta zapíchne do země a zadní část má tendenci jej předběhnout. "To je přesně ono," komentuje vzniklou situaci Jan Kopecký, "dlouho může být všechno zdánlivě normální, ale jakmile se potřebujete něčemu vyhnout nebo rychle změnit směr, je to pořádně nebezpečné."

Testovací jízdy v Milovicích názorně ukázaly rozdíly v jízdě s opotřebovanými a

Takhle daleko to přece žádný majitel auta nemůže nechat zajít, napadlo by patrně každého, kdo se s takovým autem má možnost projet. Jenže, jak potvrzuje František Zapletal z oddělení technického vývoje mladoboleslavské Škodovky, i takhle zjevné případy se tu a tam v servisu objevují.

Problém je v tom, že do nebezpečného stavu se tlumiče dostávají postupně, třeba i několik let, a řidič si na jejich vlastnosti může nechtěně zvyknout. A zatímco dříve se poškozený tlumič poznal jednoduše tak, že z něj unikala kapalina, moderní tlumiče inkontinencí většinou netrpí. Kupodivu ani známá finta, zkusit zatlačit na přední blatník a sledovat, jestli se auto rozhoupe, nebo pouze vrátí do původní polohy, není spolehlivá. Okřížkovanou fabii se v Milovicích tímto způsobem rozhoupat nepodařilo, podle této metody by tedy měly být tlumiče v naprostém pořádku.

Každých šedesát tisíc

"Tlumiče mohou bez problémů sloužit klidně dvě stě tisíc kilometrů a být stále v naprostém pořádku," tvrdí František Zapletal, podle něj je však takový stav při kvalitě českých silnic jen obtížně dosažitelný. Životnost tlumičů ovlivňuje i "zimní koktejl" v podobě špíny, soli a vlhkosti, který narušuje jejich těsnost, nebo časté přetěžování vozu. Proto automobilka doporučuje kontrolu každých 60 000 kilometrů.

Fotogalerie

Životnost tlumiče však nezkracuje jen špatné zacházení, ale i jeho neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je podle Františka Zapletala zcela chybná. "Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti." Od věci není podle Zapletala ani použití originálního dílu. "U produktů z druhovýroby může nastat problém s kompatibilitou dalších součástí podvozku, například pružin, příčných ramen, spojovací tyče řízení, brzd a elektronických systémů."

Autoři:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Hyundai mění u elektromobilů vadné baterie. Auta z Nošovic jsou v pořádku

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor kvůli riziku požáru vymění bateriové systémy v přibližně 82 000 elektrických...

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Středočeské silnice jsou v dezolátním stavu. Na větší opravy chybí materiál

Výtluky hluboké i patnáct centimetrů, jedna obrovská díra vedle druhé, značky snižující rychlost i v úsecích dlouhých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...