Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nejhezčí volvo všech dob neměl kdo vyrábět, první série nestála za nic

  17:00
Pro manažery Volva to musel být ošklivý pohled, když se na newyorském autosalonu v roce 1954 objevil okřídlený Mercedes 300 SL, a válkou zdeptané Německo tak dávalo světu okatě najevo, že se vrací do hry. Švédsko, které někoho přepadlo naposledy počátkem 19. století, přitom právě chystalo do výroby nevýrazný kabriolet P1900, jehož plastová karoserie nakonec uhranula jen 69 zájemců.
Volvo P1800

Volvo P1800 | foto: volvocars.com

Možná právě tady se v hlavách představenstva severské značky zrodila myšlenka na sportovní vůz, ve kterém by se dala pohodlně zvládnout dlouhá cesta do kasina v Monte Carlu. Auto by měl navrhnout nějaký Ital, usmyslilo si vedení.

Důvod byl prostý - jediným trhem, kde se tou dobou drahé dvoumístné sporťáky daly prodávat ve velkém, byly Spojené státy. A jestli něco mělo po válce u Američanů zaručený úspěch, pak to byly italské karoserie. Pro Volvo P1800, od jehož výroby letos uplynulo půl století, to bylo šťastné rozhodnutí.

Kdo ho vyrobí?

Projektu se v roce 1957 ujal externí poradce Volva Helmer Petterson, který už v minulosti přivedl na svět baculaté Volvo PV444. Pettersonův syn Pelle právě dokončil studia designu na slavném newyorském Pratt Institute a jeho prvním zaměstnavatelem byl shodou okolností turínský karosář Pietro Frua. Helmer se vydal právě za ním, aby společnými silami pomohli švédskému gran turismu na svět.

Designér Volva P1800 Pelle Pettersson

V 50. letech se ještě z návrhu aut nedělala žádná věda a první tři prototypy tak postavil Frua už v prosinci. Protože jeho návrh sportovního volva počítal s technikou ze sériového modelu P120 Amazon a karoserie se představenstvu líbila, bylo okamžitě rozhodnuto o sériové výrobě.

Že to byl ze strany Volva dobrý krok, ukázal už rok 1960. Právě tehdy Volvo P1800 slavilo svou premiéru na autosalonech v Bruselu a New Yorku, kde se okamžitě stalo nejopěvovanějším exponátem. Málokdo však tušil, že Helmer stále marně shání někoho, kdo by jeho tolik oslavované dílko byl schopen vyrobit. U Volva to z kapacitních důvodů nebylo možné a Pelle Petterson později vzpomínal, jak otec marně objížděl německé firmy NSU, Karmann, Vidal, Hanomag i Drauz.

Lajdáci Britové

Všechna jednání nakonec ztroskotala a Petterson prý dokonce v zoufalství uvažoval o tom, že by se do výroby pustil na vlastní pěst. Nakonec to neudělal, protože se na něj usmálo štěstí při jeho služební cestě do Velké Británie. Jak se však už záhy ukázalo, bylo to vítězství velmi relativní.

Výrobu karoserie pro nové volvo měl podle smlouvy zajistit koncern Pressed Steel společně s automobilkou Jensen Motors, která měla na starosti konečnou montáž.

Volvo P1800

V praxi to ale moc dobře nefungovalo. Prvních 250 vyrobených exemplářů z roku 1961 mělo tak špatnou kvalitu, že nepomohly ani jejich dodatečné úpravy v mateřském závodě v Göteborgu. Mnoho nezmohla ani přítomnost švédských techniků, které Volvo vyslalo jako hlídače kvality do britského West Bromwich, kde Jensen sídlil.

Po marných pokusech přimět Brity dodržet kvalitativní postupy se automobilka rozhodla převzít výrobu pod vlastní režii. V roce 1963 přestěhovala produkci do švédského města Lundby.

Cena nikomu nevadila

Od samého začátku bylo Volvo P1800 prodejním šlágrem, i když ne všechny dobové testy je velebily s nadšením. Kritici mu vyčítali zastaralou čtyřválcovou osmnáctistovku pod kapotou i nízko posazená sedadla v kombinaci s vysoko uchycenými pásy, která vyhovovala jen opravdovým dlouhánům.

K tomu mělo mít ještě řízení bez zpětné vazby a řidič musel také vynaložit velkou sílu k ovládání volantu a spojkového pedálu. Ještě ke všemu bylo Volvo P1800 velmi drahé - například u našich západních sousedů mělo základní cenovku 17 500 německých marek. To bylo víc, než si trouflo říct za své auto Porsche.

Volvo P1800

Faktem ale je, že tou dobou mělo porsche na přední nápravě bubnové brzdy, zatímco P1800 už kotouče, které se v průběhu výroby dostaly i k zadním kolům. K tomu si volvo rychle získalo pověst spolehlivého a úsporného auta, které se dobře hodí ke každodennímu používání.

Symbolickým završením úspěšné kariéry modelu P1800 byl počin šéfdesignéra Volva Jana Wilsgaarda, který původní kupé v roce 1971 přetvořil na prosklené třídveřové kombi. Právě varianta sportovního kombíku, kdy třetí dveře tvořilo pouze sklo bez železného orámování, je dodnes fanoušky značky považována za nejodvážnější model v historii.

Volvo P1800 ES

Poslední kombík P1800 ES sjel z výrobních pásů 27. června 1973, zatímco život sportovního kupé ukončila automobilka už o rok dříve. Celkem vyjelo do světa 39 414 exemplářů řady P1800.

Auto od nebožtíka

Z dnešního pohledu jsou dobové výtky směřované ke konstrukci elegantního volva k smíchu. Protože doba prověřila P1800 jako tvarově nestárnoucí a k tomu ještě obdivuhodně trvanlivé auto. Mezi veteránisty se těší mimořádné oblibě a získat je do sbírky nebývá snadné. Pokud se nějaký exemplář objeví na trhu, je to zpravidla tehdy, když jeho původní majitel zemře.

Volvo P1800

Loučit se s Volvem P1800 nebývá snadné, zvlášť když jeho provoz neruinuje rodinné rozpočty. Když už něco pořádně zazlobí, pak je to obvykle elektronické vstřikování paliva Bosch D-Jetronic, které v průběhu výroby nahradilo jednoduché SU-karburátory. Už proto se při opravě nemálo majitelů vrací k původnímu řešení.

Že je italské volvo skutečně spolehlivé, dokládá ostatně i zápis v Guinnessově knize rekordů. Američan Irvin Gordon se svým červeným kupé najel v letech 1966 až 2010 celkem 4 586 630 kilometrů. Recept na dlouhý život volva je podle učitele ze státu New York jednoduchý: "Dodržuj servisní intervaly, opotřebené díly včas vyměň za nové a hlavně - nikdy nikoho nenech jezdit s tvým autem."

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....