Hatchback V40 je ale pořádně narostlý, na délku měří tolik jako původní kombi a taky trochu kombík svou siluetou připomíná. Pod kapotou stále budou tlouct pětiválce, interiér je plný luxusu a ve výbavě najdeme spoustu technických hračiček.
Zatím to tak vypadá, že časem Volvo z nejmenší řady ponechá jen dva modely: nový hatchback V40 a třídveřový model C30. Navíc je jasné, že právě úplně nejmenší Volvo C30 se původně avizované pětidveřové varianty už nedočká, nedávala by příliš smysl.
Ale svou logiku celá transformace má. Vyšší nová řada S60/V60 je o poznání menší než její předchůdci. Udělat tedy ještě menší dvojici sedanu a kombi by bylo zbytečné. Spíš můžeme očekávat přerod největšího sedanu S80 a zbylého kombi V70 do nové nejvyšší řady švédských vozů.
Křivky jsou na Volvo docela odvážné
Design novinky je na jednu stranu tradiční, především maska značku jasně identifikuje. Protažená karosérie má hodně dynamický tvar, který maskuje poměrně velkou délku auta. Přece jen, 4,5 metru je na hatchback nižší střední třídy docela dost. A pro porovnání, původní kombi V50 je pouze o 20 milimetrů delší. Komu by se tedy představa hatchbacku volvo moc nepozdávala, klidně si může novinku zařadit do kategorie sportovních kombi.
Křivky auta jsou na volvo docela odvážné. Mohutný prolis na boku se vpředu i vzadu rozšiřuje a tvoří podobné křivky jako u nejmenšího modelu C30. Prolis přidává autu opticky na šířce a mohutnosti, kabina se naopak směrem vzad zužuje. Hodně prolisů nese i přední kapota a velmi křivolaká je záď auta. Tam se designéři Volva opravdu vyřádili. Celkově je to mix designu z vyšších modelů S60/V60 a něco z faceliftovaného mini C30.
Nový hatchback je navíc jedním z nejbezpečnějších aut, Volvo tvrdí, že je to nejinteligentnější a nejbezpečnější Volvo všech dob. Proč? Třeba proto, že auto má jako první airbag i pro chodce. Tedy mimo kabinu v přední části karoserie. Tradičně jsou součástí vybavení sledování mrtvých úhlů, asistent jízdy v pruzích a pro městský provoz systém City safety, který pomůže auto zabrzdit až do rychlosti 50 kilometrů za hodinu. Další systém rozpozná únavu řidiče, další v noci automaticky přepne dálková a potkávací světla. Za příplatek bude k mání i adaptivní tempomat.
Interiér stylem odpovídá vyšší řadě S60/V60. V kapličce přístrojů je ale jen jeden rozměrný budík místo dvou u vyšších modelů. Středový panel si drží styl značky, oproti současné generaci nejmenších volv je ale opticky výrazně mohutnější. Celkově interiér působí dojmem auta vyšší třídy. Výrobce tvrdí, že i v základní výbavě budou použité prémiové materiály, v nejvyšší se pak zákazníci mohou těšit na kožené potahy sedadel. Hlavním mottem interiéru je ale ergonomie. Prezident firmy Stefan Jacoby přímo uvádí, že vše je podřízeno řidiči.
Volvo si pohrálo i s vnitřním osvětlením. Řidič si bude moci nastavit sedm různých typů osvětlení kabiny. Diodová světla budou měnit v příjemném odstínu barvu od červené po modrou, třeba podle teploty. A osvětlená bude i hlavice řadicí páky. Výrobce masivně nasadil LED i do vnějšího osvětlení. Využívat ho budou poziční světla vpředu i vzadu. Blinkry v zrcátkách, brzdová světla a světla pro denní svícení.
Výrobce vyzdvihuje ergonomická sedadla s výborným bočním vedením. Zadní jsou dělená v poměru 40/60, což ale není nic překvapivého. Vcelku standardní je i dvouúrovňový zavazadelník. Především na pohled hezké bude bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, jehož design se prý inspiroval u smartphonů. V rámci příplatkové výbavy bude k mání i pevná panoramatická střecha, která je protažená až nad zadní sedadla. Parkovací asistent je pak logickým rozšířením výbavy, který navíc v prémiovém autě nemůže chybět.
Volvo slibuje i dynamické zážitky u jízdy. Pomoci má propracovaná stabilizace podvozku, nový systém CTC, která zlepší průjezd zatáčkou a především třístupňový elektrický posilovač řízení EPAS.
Pod kapotou se skrývají překvapení
Největší překvapení na nás čeká pod kapotou. Spekulovalo se, že Volvo zcela opustí pětiválce, ale pro model V40 to zatím rozhodně neplatí. Novinka bude mít benzinové i dieselové pětiválce a hlavně všechny motory budou přeplňované.
V případě benzinových bude nabídka následující: T3, T4 a T5. Motor T3 bude mít zdvihový objem 1,6 litru, čtyři válce a výkon 150 koní a 240 Nm točivého momentu. Silnější T4 přijde ve dvou variantách, jako 1,6litrový čtyřválec a jako slabší dvoulitrový pětiválec. Oba budou mít 180 koní, menší motor pak točivý moment 240 Nm s 20Nm overboostem. Silnější dvoulitr bude mít maximální točivý moment 300 Nm.
I pod označením T5 se budou ukrývat dva rozdílné motory, ale oba pětiválcové. Menší dvoulitr nabídne 213 koní a 300 Nm, silnější 2,5litr pak špičkových 254 koní a 360 Nm, s overboostem pak dokonce 400 Nm.
Nejmenší diesel s objemem 1,6 litru má 115 koní a nejnižší emise CO2 s hodnotou 94 g/km. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 3,6 litru. Dva silnější naftové motory mají pět válců. T3 s výkonem 150 koní, T4 s 177 koňmi. Točivý moment u obou agregátů vrcholí na hodnotě 400 Nm.
V nabídce budou šestistupňové automatické i manuální převodovky. U některých motorizací na výběr z obou variant, u nejslabších jen manuální a nejsilnějších jen automatické. Top benzinová verze zrychlí na stovku za 6,7 sekundy, nejsilnější dieselová za 8,3 sekundy a v tomto případě to platí pro automatickou převodovku, manuální je o tři desetinky pomalejší.
Na trhu se novinka objeví na trhu v květnu. Volvo chce prodat téměř sto tisíc aut ročně.