Autofotka týdne: Jediné volvo, které potřebuje kominíka

aktualizováno 
V letošní zimě lámající teplotní rekordy v celé Evropě se s velkými problémy potýkají i motoristé. Jeden švýcarský volvista nechtěl ráno v autě mrznout a čekat, až se interiér vytopí. A teď si může pořádně zatopit, stačí mu k tomu jen několik polen dřeva.

Švýcar Pascal Prokop si kamna na dřevo nainstaloval do Volva 240 úplně sám. | foto: Reuters

Pascal Prokop si s náročnou zimou poradil po svém. Do svého Volva 240 z roku 1990 si totiž sám nainstaloval kamna na dřevo, která mají ostatní třeba na chalupě. Se svým speciálně upraveným autem se tento týden pochlubil u města Mettmenstetten asi 25 kilometrů od Curychu.

Kamna vyhřívají interiér Volva 240 opravdu dokonale.

Kamna vyhřívají interiér Volva 240 opravdu dokonale.

Na originální způsob vytápění se mu podařilo získat i povolení od švýcarského technického inspektorátu.

Dřevo do nádrže

Dřevo není v automobilovém světě žádnou novinkou. První pokusy s tímto pohonem sahají až do konce 18. století.

Auta s pohonem na plyn s vlastním zplynovačem (především dřeva) se hojně používala například během druhé světové války. Benzin byl tehdy vzácností, protože ho bylo potřeba k pohonu vojenské techniky. A tak civilní obyvatelstvo hledalo alternativy. Kopřivnická Tatra tak vyráběla svůj slavný nákladní model 27 ve verzi na dřevoplynový pohon. Třeba v Koreji jezdily taxíky na uhlí až do 70. let minulého století.

Díky nedokonalému spalovaní vzniká v dřevoplynovém generátoru směs oxidu uhelnatého, vodíku, metanu a oxidu uhličitého. Tyto plyny se pak po ochlazení spalují jako palivo. Motory poháněné dřevoplynem ale mají nestabilní a nižší výkon.

Pravděpodobně poslední auto na dřevoplyn postavené v českých zemích je rumunský teréňák ARO 204, který v roce 1985 přestavěl na dřevoplyn výrobce kotlů Atmos. Modré aro dostalo zplyňovací zařízení, které firma nabízela už v třicátých letech pod značkou Dokogen.

ARO přestavěné na pohon dřevoplynem

ARO přestavěné na pohon dřevoplynem

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch největších perel je...

Najdete na iDNES.cz