Autofotka týdne: Jediné volvo, které potřebuje kominíka

aktualizováno 
V letošní zimě lámající teplotní rekordy v celé Evropě se s velkými problémy potýkají i motoristé. Jeden švýcarský volvista nechtěl ráno v autě mrznout a čekat, až se interiér vytopí. A teď si může pořádně zatopit, stačí mu k tomu jen několik polen dřeva.

Švýcar Pascal Prokop si kamna na dřevo nainstaloval do Volva 240 úplně sám. | foto: Reuters

Pascal Prokop si s náročnou zimou poradil po svém. Do svého Volva 240 z roku 1990 si totiž sám nainstaloval kamna na dřevo, která mají ostatní třeba na chalupě. Se svým speciálně upraveným autem se tento týden pochlubil u města Mettmenstetten asi 25 kilometrů od Curychu.

Kamna vyhřívají interiér Volva 240 opravdu dokonale.

Kamna vyhřívají interiér Volva 240 opravdu dokonale.

Na originální způsob vytápění se mu podařilo získat i povolení od švýcarského technického inspektorátu.

Dřevo do nádrže

Dřevo není v automobilovém světě žádnou novinkou. První pokusy s tímto pohonem sahají až do konce 18. století.

Auta s pohonem na plyn s vlastním zplynovačem (především dřeva) se hojně používala například během druhé světové války. Benzin byl tehdy vzácností, protože ho bylo potřeba k pohonu vojenské techniky. A tak civilní obyvatelstvo hledalo alternativy. Kopřivnická Tatra tak vyráběla svůj slavný nákladní model 27 ve verzi na dřevoplynový pohon. Třeba v Koreji jezdily taxíky na uhlí až do 70. let minulého století.

Díky nedokonalému spalovaní vzniká v dřevoplynovém generátoru směs oxidu uhelnatého, vodíku, metanu a oxidu uhličitého. Tyto plyny se pak po ochlazení spalují jako palivo. Motory poháněné dřevoplynem ale mají nestabilní a nižší výkon.

Pravděpodobně poslední auto na dřevoplyn postavené v českých zemích je rumunský teréňák ARO 204, který v roce 1985 přestavěl na dřevoplyn výrobce kotlů Atmos. Modré aro dostalo zplyňovací zařízení, které firma nabízela už v třicátých letech pod značkou Dokogen.

ARO přestavěné na pohon dřevoplynem

ARO přestavěné na pohon dřevoplynem

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz