Sobota 19. září 2020, svátek má Zita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 19. září 2020 Zita

Revoluční dodávku postavili Francouzi roku 1939, byla ošklivá a praktická

Prvním moderně řešeným dodávkovým automobilem se stal opomíjený Citroën TUB. Primát mu zajistily posuvné dveře na boku situovanému k chodníku a pohon předních kol, díky němuž mohla být podlaha nákladového prostoru v tom nejlepším slova smyslu proklatě nízko.

Citroën TUB | foto: Citroën

Legendární francouzský dodávkový automobil Citroën typ H s charakteristickým uplatněním vlnitého plechu v konstrukci karoserie zná snad každý. Aby také ne, vždyť jeho sériová výroba běžela od roku 1948 až do roku 1981 a přinesla (včetně nevelkého objemu licenční výroby v zahraničí) téměř půl milionu vozů typu H a jeho modifikací (HZ, HY, HX, HW a 1600). Citroën typ H navázal svou koncepcí na svého předchůdce, na dnes už opomíjený Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse/Traction Utilitaire de type B).

Fotogalerie

Citroën TUB

Zatímco typ H je ošklivý a zároveň krásný, Citroën TUB si od veřejnosti po představení na jaře 1939 vysloužil nálepku pouze ošklivého. Někteří motoristé ho dokonce kvůli tomu častovali nelichotivými výrazy. Ale zakrátko si nový automobil díky užitné hodnotě svoji reputaci dost vylepšil.

A čím byl tedy Citroën TUB tak výjimečný? Jako první dostal boční posuvné dveře usnadňující vykládku a nakládku zboží (logicky na bok situovaný k chodníku). U dodávek běžně používané dveře na zádi měl TUB samozřejmě také, a to u některých verzí situovány vodorovně a u jiných svisle (např. sanitka).

Druhou tehdy konstrukční výjimečnost – pohon předních kol – měl na svědomí (ale plánovaně) prostý fakt, že dodávkový vůz vycházel po mechanické stránce z revolučního osobního Citroënu Traction Avant. Což byl jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

A tak i u dodávky TUB motor umístěný vpředu poháněl přední kola (tehdejší klasika byl motor vpředu s pohonem zadních kol). Podlahová plocha nákladového prostoru tak mohla být relativně nízko (42 cm nad úrovní terénu), protože nepřekážela žádná rozvodovka atd. Opět se jednalo v této kategorii o primát, Citroën TUB byl prvním dodávkovým automobilem s pohonem předních kol (pokud tedy nebudeme počítat dodávkové verze některých osobních automobilů).

Citroën TUB

Citroën TUB

Citroën TUB uvezl 850 kg nákladu, osádka v trambusové kabině byla dvoučlenná. Nákladový prostor, ve kterém se mohl standardně do výšky narostlý jedinec pohybovat vzpřímeně, byl přístupný z kabiny osádky. Tyto a řada dalších „vymožeností“ byly předepsány v samotném zadání na nový vůz a je vidět, že konstruktéři se s ním poprali, jak zákazník káže.

K pohonu sloužil vodou chlazený zážehový čtyřválec (7CV) o zdvihovém objemu 1628 ccm a maximálním výkonu 35 koní. Ke konci produkce se montoval silnější motor (11CV) o zdvihovém objemu 1911 ccm a maximálním výkonu 46 koní, automobil s tímto motorem se značil jako Citroën TUC (Traction Utilitaire de type C)

K ukončení výroby došlo v prosinci 1941 a celkem bylo vyrobeno 1740 dodávek TUB s menším podílem výkonnější verze TUC.

Citroën TUB
Citroën TUB

Citroën TUB

Citroën TUB Electrique

Citroën TUB Electrique. Přestavba dodávky TUB na elektrický pohon znamenala...

Citroën TUB Electrique. Přestavba dodávky TUB na elektrický pohon znamenala kvůli umístění akumulátorů nejen redukci přepravní kapacity, ale i ztrátu bočních posuvných dveří.

Asi stovku dodávek přestavěla v letech 1941/42 firma Fenwick na elektrický pohon. Jako zdroj energie sloužily olověné akumulátory o celkové hmotnosti 540 kg umístěné v dřevěné bedně v nákladovém prostoru. Na jedno nabití dokázal po městě najet asi 50 km. Není to mnoho, ale nakonec tyto vozy přišly v dalších fázích války kvůli nedostatku ropných paliv v třetí říši vhod.

  • Nejčtenější

NÁZOR: Evropa se definitivně zbláznila. Chce ještě zpřísnit limit emisí

Evropská komise navrhne zpřísnění limitů pro automobilové emise v Evropské unii. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému...

Správné používání blinkrů je rutina, kterou skoro nikdo neumí

Používáte blinkry? A používáte je správně? Zdánlivě jednoduchá funkce dělá řadě řidičů problémy. Poradíme vám, jak...

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Jak se Jawa málem dostala do světové špičky. Odysea měla hořký konec

Premium Tím příběhem žilo brněnské depo Velké ceny dobrých pět let. Jawa 350-673 byla motorka, která měla československou...

Chuť Ameriky z druhé ruky: originální ojetiny jsou levné a spolehlivé

Ojeté auto z USA je zajímavá možnost pro řidiče, kteří chtějí být originální.

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

Jsou spolehlivé a krásně znějí. Alfisté oslavili v Plzni 110 let značky

Téměř dvě stě padesát aut od italské automobilky Alfa Romeo zaplnilo plzeňské náměstí. Místní klub příznivců těchto...

POUZE 5 VÍTĚZŮ! Tropická soutěž s vůněmi Glade Exotic Tropical Blossoms
POUZE 5 VÍTĚZŮ! Tropická soutěž s vůněmi Glade Exotic Tropical Blossoms

Přeneste se do tropů s exotickou vůní květů Monoi, jasmínu a sladkého kokosu. Zapojte se do soutěže a možná právě vy vyhrajete balíček nové řady...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Jeho prsty byly najednou ve mně, obvinila fotografa ze zneužití Ratajkowski

Emily Ratajkowski (29) zveřejnila obsáhlou esej, ve které obvinila fotografa Jonathana Ledera ze sexuálního zneužití....

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...