Revoluční dodávku postavili Francouzi roku 1939, byla ošklivá a praktická

aktualizováno 
Prvním moderně řešeným dodávkovým automobilem se stal opomíjený Citroën TUB. Primát mu zajistily posuvné dveře na boku situovanému k chodníku a pohon předních kol, díky němuž mohla být podlaha nákladového prostoru v tom nejlepším slova smyslu proklatě nízko.

Citroën TUB | foto: Citroën

Legendární francouzský dodávkový automobil Citroën typ H s charakteristickým uplatněním vlnitého plechu v konstrukci karoserie zná snad každý. Aby také ne, vždyť jeho sériová výroba běžela od roku 1948 až do roku 1981 a přinesla (včetně nevelkého objemu licenční výroby v zahraničí) téměř půl milionu vozů typu H a jeho modifikací (HZ, HY, HX, HW a 1600). Citroën typ H navázal svou koncepcí na svého předchůdce, na dnes už opomíjený Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse/Traction Utilitaire de type B).

Fotogalerie

Citroën TUB

Zatímco typ H je ošklivý a zároveň krásný, Citroën TUB si od veřejnosti po představení na jaře 1939 vysloužil nálepku pouze ošklivého. Někteří motoristé ho dokonce kvůli tomu častovali nelichotivými výrazy. Ale zakrátko si nový automobil díky užitné hodnotě svoji reputaci dost vylepšil.

A čím byl tedy Citroën TUB tak výjimečný? Jako první dostal boční posuvné dveře usnadňující vykládku a nakládku zboží (logicky na bok situovaný k chodníku). U dodávek běžně používané dveře na zádi měl TUB samozřejmě také, a to u některých verzí situovány vodorovně a u jiných svisle (např. sanitka).

Druhou tehdy konstrukční výjimečnost – pohon předních kol – měl na svědomí (ale plánovaně) prostý fakt, že dodávkový vůz vycházel po mechanické stránce z revolučního osobního Citroënu Traction Avant. Což byl jeden z prvních sériově vyráběných vozů s pohonem předních kol, samonosnou karoserií a odpružením torzními tyčemi. Ve výrobě zůstal více než dvacet let.

A tak i u dodávky TUB motor umístěný vpředu poháněl přední kola (tehdejší klasika byl motor vpředu s pohonem zadních kol). Podlahová plocha nákladového prostoru tak mohla být relativně nízko (42 cm nad úrovní terénu), protože nepřekážela žádná rozvodovka atd. Opět se jednalo v této kategorii o primát, Citroën TUB byl prvním dodávkovým automobilem s pohonem předních kol (pokud tedy nebudeme počítat dodávkové verze některých osobních automobilů).

Citroën TUB

Citroën TUB

Citroën TUB uvezl 850 kg nákladu, osádka v trambusové kabině byla dvoučlenná. Nákladový prostor, ve kterém se mohl standardně do výšky narostlý jedinec pohybovat vzpřímeně, byl přístupný z kabiny osádky. Tyto a řada dalších „vymožeností“ byly předepsány v samotném zadání na nový vůz a je vidět, že konstruktéři se s ním poprali, jak zákazník káže.

K pohonu sloužil vodou chlazený zážehový čtyřválec (7CV) o zdvihovém objemu 1628 ccm a maximálním výkonu 35 koní. Ke konci produkce se montoval silnější motor (11CV) o zdvihovém objemu 1911 ccm a maximálním výkonu 46 koní, automobil s tímto motorem se značil jako Citroën TUC (Traction Utilitaire de type C)

K ukončení výroby došlo v prosinci 1941 a celkem bylo vyrobeno 1740 dodávek TUB s menším podílem výkonnější verze TUC.

Citroën TUB
Citroën TUB

Citroën TUB

Citroën TUB Electrique

Citroën TUB Electrique. Přestavba dodávky TUB na elektrický pohon znamenala...

Citroën TUB Electrique. Přestavba dodávky TUB na elektrický pohon znamenala kvůli umístění akumulátorů nejen redukci přepravní kapacity, ale i ztrátu bočních posuvných dveří.

Asi stovku dodávek přestavěla v letech 1941/42 firma Fenwick na elektrický pohon. Jako zdroj energie sloužily olověné akumulátory o celkové hmotnosti 540 kg umístěné v dřevěné bedně v nákladovém prostoru. Na jedno nabití dokázal po městě najet asi 50 km. Není to mnoho, ale nakonec tyto vozy přišly v dalších fázích války kvůli nedostatku ropných paliv v třetí říši vhod.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

S Broukem je definitivně amen. Ikonou nové doby má být elektromobil

Poslední vyrobený Volkswagen Brouk

Brouk nebyl obyčejné auto, byl ikonou, sociálním fenoménem, filmovou hvězdou. Jeho kariéra se však definitivně uzavře,...

Prototyp superferrari, jedinečný unikát za sto milionů, je k vidění v Plzni

Testovací mula Ferrari F150 Proto MP2 je prototypem modelu LaFerrari

Naprostý unikát, jediný kus Ferrari F150 Proto MP2 na světě, je k vidění na výstavě Skvosty s vůní benzínu, jejíž třetí...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Najdete na iDNES.cz