Sobota 24. září 2022, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. září 2022 Jaromír

První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a také se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa.

Renault 4CV | foto: Renault

Před druhou světovou válkou se Renault v oboru výroby osobních automobilů ocitl tak trochu ve stínu (mnohem lépe si vedl například v segmentu tanků) dvou konkurentů, firem Citroën a Peugeot.

Ale pánové z Renaultu flintu do žita neházeli a v té hysterické době před vypuknutím války přemýšleli mimo jiné také o návrhu nového lidového vozu za malé peníze. Do oka jim padl stroj připravovaný v Německu - později proslavený brouk. Však ho také ostřížím zrakem okukovali na 29. ročníku mezinárodního berlínského autosalonu v únoru 1939, kde měl oficiální světovou premiéru.

Než si francouzští konstruktéři stihli přilepit papíry na rýsovací prkna, nabraly mezinárodní události rychlý spád. Francie padla, část okupovali Němci a na zbytku vznikla tzv. Vichistická Francie.

Továrna Renault v Billancourtu (město Boulogne-Billancourt) se během okupace musela zapojit do válečné výroby pro Německo. Jakýkoliv vlastní vývoj, a tím více civilních vozů, noví páni zakázali.

První prototyp pozdějšího Renaultu 4CV

Přesto ve vší tajnosti vývoj nového vozu běžel. Těmi rebely, pod jejichž vedením projekt vznikal, byli technický ředitel Fernand Picard, Charles-Edmond Serre a Jean-Auguste Riolfo. Správně předpokládali, že válka jednou skončí a nechtěli se vrhnout do dob mírových s prázdnýma rukama.

První prototyp spatřil světlo světa (aniž by se s ním tedy mohl někdo někde chlubit) v prosinci 1942. Na první pohled se dosti odlišoval od pozdějšího sériového provedení a například dveře měl pouze vpředu. Do určité míry také svými tvary připomínal mnohem hezčího německého brouka. Karoserii tvořily plechy z duralu, ale to byl jen výstřelek prototypu.

V roce 1943 Charles-Edmond Serre prezentuje prototyp Louisi Renaultovi. Tomu se však předložené dílo příliš nezalíbilo, ostatně estetiky příliš nepobralo, ale ani samotná myšlenka lidového vozu velkému šéfovi moc blízká nebyla.

Do osvobození vznikl ještě prototyp druhý, ten vypadal mnohem lépe než jeho předchůdce. A třetí poslední prototyp, který už dostal čtyři dveře, se narodil v listopadu 1945. Jenže do té doby se odehrály zásadní události důležité pro další osud firmy.

Nejprve byl krátce po osvobození Louis Renault zatčen, protože připustil zapojení podniku do válečné výroby pro nepřítele (ostatně co jiného mohl dělat), a uvržen do vězení. Jako by nestačilo, že se jeho továrna v Billancourtu stala jedním z nejvíce postižených cílů spojeneckého bombardování (v této souvislosti je doslova zázrakem přežití prvních prototypů Renaultu 4CV). Uvěznění mělo pro letitého pána katastrofální následky. Za záhadných okolností, i když nejpravděpodobněji důsledkem špatného zdravotního stavu, 24. října 1944 zemřel.

Pierre Lefaucheux byl prvním poválečným ředitelem Renaultu, pod jeho vedením došlo k zahájení výroby modelu 4CV.

A v lednu 1945 byla firma Renault zestátněna. Ředitelem se stal Pierre Lefaucheux a ten měl k projektu připravovaného lidového vozu mnohem vřelejší vztah než nebohý Louis Renault.

Testované prototypy malého renaultu vyvolaly nadšení na prvním poválečném pařížském autosalonu v říjnu 1946. Nic nebránilo dokončit přípravy pro sériovou výrobu Renaultu 4CV, pokud tedy nepočítáme nakonec úspěšnou žádost o udělení výjimky kvůli jedné technické „nedokonalosti“. Jeho světlomety byly proklatě nízko, což neodpovídalo platným národním předpisům pro uvedení vozu do provozu.

Sériová výroba začala 12. srpna 1947 a zpočátku to vypadalo, že její objemy budou skromné. Ale netrvalo dlouho a Renaultů 4CV se vyrábělo stále více a více, denní produkce 15 vozů z úplného počátku výroby se vyšplhala na 375 vozů denně v roce 1950. Zájem kupujících, kteří po válce jak utržení ze řetězu chtěli zlepšit kvalitu osobního života i prostřednictvím vlastnictví osobního vozu, se kterým se dalo jezdit na víkendy, za zábavou a podobně, předčil všechna očekávání.

V první polovině 50. let je Renault 4CV nejprodávanějším autem ve Francii. V roce 1954 byl vyroben půl miliontý exemplář a nakonec se stal prvním francouzským osobním vozem, jehož celkový objem výroby překročil milion kusů. Do roku 1961 bylo vyrobeno 1 105 547 Renaultů 4CV (ve výrobě ho nahradil nový Renault R4, který měl motor vpředu s pohonem předních kol).

Renault 4CV

Zajímavý je následující kolorovaný příběh. Po válce zůstal ve fabrice plný sklad německé tmavě žluté barvy (Dunkelgelb). Ta během války nahradila tankovou šeď. Šedá a později tmavě žlutá barva (a ta kolikrát ještě doplněná dalšími kamuflážními barvami) se používala nejen na tanky, ale také na obrněné i neobrněné vojenské automobily. Ze začátku výroby tak kvůli zužitkování žlutých zásob vyjížděly z fabriky Renaulty 4CV nejčastěji v této barvě, a proto si vysloužily od domácích zákazníků přezdívku „la motte de beurre“ (hrudka másla).

Stejně jako německý brouk měl také Renault 4CV motor vzadu a poháněná zadní kola. Čtyřdobý, zážehový, vodou chlazený, řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 760 ccm a výkonu 17 koní (od roku 1950 747 ccm a 17 koní a ještě později byl změnou kompresního poměru výkon zvýšen na 21 koní) dostal své místo za zadní nápravou. Chladič se nacházel mezi zadními sedadly a motorem, přístup k němu tak skýtal jistá úskalí. (Naproti tomu brouka poháněl vzduchem chlazený boxer.)

Renault 4CV

Čtyřdveřová karoserie zajišťovala optimální přístup i k zadním sedadlům. Přední dveře se otevíraly proti směru jízdy, zadní po směru. K hrdlu palivové nádrže se uživatel dostal po odklopení víka motorového prostoru, otvor pro dolévání vody do chladiče byl mezi tímto víkem a zadním oknem. Příď zdobilo nejprve šest tenkých chromovaných lišt, v roce 1954 je nahradila trojice lišt mohutnějších, což vozu slušelo mnohem více.

Renault 4CV dosáhl mnoha úspěchů i v motoristickém sportu.

Výrobní program klasického čtyřdveřového uzavřeného Renaultu 4CV později doplnily varianty s otevíratelnou částí střechy řešenou plátěným dílcem. Dělala se i verze užitková (jakási minidodávka bez oken v zadních dveřích) a specialitou byl otevřený tzv. plážový vůz zcela bez dveří. Zajímavý byl policejní vůz s vykrojenými dveřmi a bez bočních oken u řidiče a jeho spolujezdce.

V socialistickém Československu

Renault 4CV se stal prvním západním osobním automobilem dováženým do socialistického Československa. Ostatně jeho „kádrový profil“ byl pro naše komunistické vedení přijatelný: malý lidový vůz bez buržoazního luxusu, navíc vyráběný ve znárodněném podniku.

První kusy se v prodejní síti Mototechny objevily roku 1955 s maloobchodní cenou 22 tisíc Kč. V té době to byl společně s východoněmeckým dvoutaktem IFA F9 (v letech 1954-55 dovezeno 2000 kusů) nejlevnější osobní automobil v Československu. Do ukončení produkce v roce 1961 se k nám dovezlo celkem 5060 Renaultů 4CV. Lid motoristický jim dle charakteristických tvarů začal říkat želva či želvička.

Uvedené množství zde prodaných želviček samozřejmě představovalo pouhou kapku v moři potenciálních kupujících. Panující nedostatek osobních automobilů na tehdejším tuzemském trhu není žádným tajemstvím.

Případný zájemce o nový vůz potřeboval vedle peněz také úřední dobrozdání v podobě zvláštního poukazu přidělovaného závodním výborem podniku (kde byl zaměstnán), zemědělskou správou národního výboru (pod kterou spadalo například zemědělské družstvo, jehož byl členem) nebo vojenským útvarem (kde jako voják z povolání sloužil). A přednost při přidělování poukazů měli řádní budovatelé.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Bojový tudor sloužil i v autoškolách. V armádě neuspěl, byl málo terénní

Byla prvním československým poválečným vozem určeným pro tehdejší armádu a bezpečnostní složky. Byť byla vyrobena...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi
Mary Kay je 25 let na trhu! Vyhrajte a oslavte to společně s námi

Mary Kay slaví 25. výročí na českém a slovenském trhu. To už je pořádný důvod k oslavě a při té příležitosti jsme si pro Vás připravili soutěž o...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...