Letní pneumatiky skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

aktualizováno 
Většina dospělých vnímá listopad jako „měsíc přezouvání“. Začínáte panikařit, protože jste si právě uvědomili, že vaše zimní pneumatiky jsou sjeté a už jízdu s nimi nechcete riskovat? Přinášíme pár tipů, jak se při rychlé koupi vyhnout potížím.

V době internetu a přepravních služeb žádný problém. Dnes objednáte, pozítří máte doma... Jenomže podle odborníků nestačí jen vybrat správnou velikost ráfků. Auto je totiž nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. Když dostane jiné, může to ovlivnit chování elektroniky.

„Zimní obutí je měkčí, vzorek se při jízdě víc deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje Karel Starý ze Škoda Auto. „Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory ,falešná‘ data, a auta tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně.“

A to už může být bezpečnostní problém. Při nákupu je proto velmi důležité dodržet přesnou specifikaci pneumatik i disků. Nejen typové označení, ale i všechny rychlostní a hmotnostní indexy. Kde se dozvíte ten správný údaj? Naleznete ho v dokumentaci svého vozu, případně ho zjistíte u výrobce.

Při objednávání dejte přednost e-shopům, ve kterých podle zmíněných parametrů nakoupíte, tedy nenabídnou vám model jen podle šířky, průměru a ročního období, ale uvedou i hodnoty indexů.

Kdy jsou gumy staré?

„Koupil jsem pneumatiky přes internetový obchod. Když jsem je však vybalil, zjistil jsem podle označení, že jsou staré. Vyrobeny byly před více než rokem. Takové nechci, proto jsem se je rozhodl vrátit,“ postěžoval si redakci čtenář z Kolína.

Jsou roční pneumatiky opravdu za zenitem? Podle informace výrobce Michelin a Continental se řidiči často domnívají, že pokud neobdrží pneumatiky vyrobené v roce zakoupení, dostávají nekvalitní a staré zboží. Jestliže jsou však pneumatiky správně skladovány, jejich životnost je delší než pět let. Až potom dochází ke zhoršení jejich vlastností. Takže roční pneumatiky rozhodně nejsou „prošlé“, ale lze pochopit řidiče, který chce gumy co nejčerstvější, aby mu dlouho vydržely.

Jak správně skladovat pneumatiky

Jak je to v takovém případě s placením za přepravu vracených pneumatik? Jako u každého internetového nákupu máte právo do 14 dní od obdržení zboží odstoupit od smlouvy a do dalších 14 dní poslat věc obchodníkovi zpět. Za pneumatiky vám obchod vrátí peníze, dopravu však v tomto případě platíte vy. Kdyby nešlo o vrácení, ale o reklamaci vadného zboží, platil by prodejce i odvoz.

Nastojato, či naležato?

Když sundáte letní a nazujete zimní gumy, musíte ty druhé uskladnit. Máte-li k dispozici skladovací prostory, je ideální uložit pneumatiky na discích naležato, do speciálního stojanu či do polic, nejlépe jen dvě na sebe. Pokud přezouváte jen gumy, pak pneumatiky bez disků stavte nastojato. Alespoň tak to doporučují odborníci v pneuservisech. Říkají také, že pneumatiky byste měli každý měsíc pootočit, aby se nedeformovaly.

Pro skladování pneumatik je ideální suchý prostor se stálou teplotou. Nevhodná je tudíž plechová garáž, kde je v zimě chvíli teplo, chvíli mráz a v létě neskutečné vedro. Nic z toho totiž nedělá pneumatikám dobře.

Že takový prostor nemáte? V tom případě se můžete obrátit na pneuservis a ustájit gumy tam. Samozřejmě za to zaplatíte. Skladování vyjde přibližně na stokorunu za celou sadu a měsíc.A nezapomeňte, měli byste si ověřit, že servis neskladuje vaše pneumatiky v té zapovězené plechové garáži, kde se neustále střídají teplo a chlad...

Nejčtenější

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

VIDEO: Moderní motor se bez turba neobejde, neničte ho horkem

Turbodmychadlo

Honba za vyššími výkony a rychlostí byla hlavním motorem vývoje aut. Obrovský skok v nárůstu výkonu v celé historii...

Test automyček: Tunelové lépe myjí, portálové slušně suší

Test automyček

Ať už je váš vůz obyčejné přibližovadlo nebo vážený člen rodiny, potřebuje pravidelnou očistu, jinak by zrezivěl. Víte,...

V pneuservisech je nával, s přezouváním není třeba spěchat

ADAC test letních pneumatik

Řidiči letos přezouvají dříve než v předchozích letech. Vyměnit zimní obutí za letní pneumatiky stihlo již 58 procent...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Najdete na iDNES.cz