Letní pneumatiky skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

aktualizováno 
Většina dospělých vnímá listopad jako „měsíc přezouvání“. Začínáte panikařit, protože jste si právě uvědomili, že vaše zimní pneumatiky jsou sjeté a už jízdu s nimi nechcete riskovat? Přinášíme pár tipů, jak se při rychlé koupi vyhnout potížím.

V době internetu a přepravních služeb žádný problém. Dnes objednáte, pozítří máte doma... Jenomže podle odborníků nestačí jen vybrat správnou velikost ráfků. Auto je totiž nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. Když dostane jiné, může to ovlivnit chování elektroniky.

„Zimní obutí je měkčí, vzorek se při jízdě víc deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje Karel Starý ze Škoda Auto. „Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory ,falešná‘ data, a auta tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně.“

A to už může být bezpečnostní problém. Při nákupu je proto velmi důležité dodržet přesnou specifikaci pneumatik i disků. Nejen typové označení, ale i všechny rychlostní a hmotnostní indexy. Kde se dozvíte ten správný údaj? Naleznete ho v dokumentaci svého vozu, případně ho zjistíte u výrobce.

Při objednávání dejte přednost e-shopům, ve kterých podle zmíněných parametrů nakoupíte, tedy nenabídnou vám model jen podle šířky, průměru a ročního období, ale uvedou i hodnoty indexů.

Kdy jsou gumy staré?

„Koupil jsem pneumatiky přes internetový obchod. Když jsem je však vybalil, zjistil jsem podle označení, že jsou staré. Vyrobeny byly před více než rokem. Takové nechci, proto jsem se je rozhodl vrátit,“ postěžoval si redakci čtenář z Kolína.

Jsou roční pneumatiky opravdu za zenitem? Podle informace výrobce Michelin a Continental se řidiči často domnívají, že pokud neobdrží pneumatiky vyrobené v roce zakoupení, dostávají nekvalitní a staré zboží. Jestliže jsou však pneumatiky správně skladovány, jejich životnost je delší než pět let. Až potom dochází ke zhoršení jejich vlastností. Takže roční pneumatiky rozhodně nejsou „prošlé“, ale lze pochopit řidiče, který chce gumy co nejčerstvější, aby mu dlouho vydržely.

Jak správně skladovat pneumatiky

Jak je to v takovém případě s placením za přepravu vracených pneumatik? Jako u každého internetového nákupu máte právo do 14 dní od obdržení zboží odstoupit od smlouvy a do dalších 14 dní poslat věc obchodníkovi zpět. Za pneumatiky vám obchod vrátí peníze, dopravu však v tomto případě platíte vy. Kdyby nešlo o vrácení, ale o reklamaci vadného zboží, platil by prodejce i odvoz.

Nastojato, či naležato?

Když sundáte letní a nazujete zimní gumy, musíte ty druhé uskladnit. Máte-li k dispozici skladovací prostory, je ideální uložit pneumatiky na discích naležato, do speciálního stojanu či do polic, nejlépe jen dvě na sebe. Pokud přezouváte jen gumy, pak pneumatiky bez disků stavte nastojato. Alespoň tak to doporučují odborníci v pneuservisech. Říkají také, že pneumatiky byste měli každý měsíc pootočit, aby se nedeformovaly.

Pro skladování pneumatik je ideální suchý prostor se stálou teplotou. Nevhodná je tudíž plechová garáž, kde je v zimě chvíli teplo, chvíli mráz a v létě neskutečné vedro. Nic z toho totiž nedělá pneumatikám dobře.

Že takový prostor nemáte? V tom případě se můžete obrátit na pneuservis a ustájit gumy tam. Samozřejmě za to zaplatíte. Skladování vyjde přibližně na stokorunu za celou sadu a měsíc.A nezapomeňte, měli byste si ověřit, že servis neskladuje vaše pneumatiky v té zapovězené plechové garáži, kde se neustále střídají teplo a chlad...

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Dávejte pozor na tlumiče. Houpající se auto je nebezpečné

Tlumič do auta

Potkáte je snad při každé jízdě: auto přejede přes retardér nebo vymete hlubokou díru v silnici a rozhoupe se. Zadek...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Test letních pneu na octavii: nejlepší jsou z Ameriky, poslední čínské

Test letních pneumatik 2018

Autoklub ČR testoval letní pneumatiky. Zaměřil se na rozměr 205/55 R16, který patří k nejžádanějším. V testu, který měl...

Najdete na iDNES.cz