Letní pneumatiky skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

aktualizováno 
Většina dospělých vnímá listopad jako „měsíc přezouvání“. Začínáte panikařit, protože jste si právě uvědomili, že vaše zimní pneumatiky jsou sjeté a už jízdu s nimi nechcete riskovat? Přinášíme pár tipů, jak se při rychlé koupi vyhnout potížím.

V době internetu a přepravních služeb žádný problém. Dnes objednáte, pozítří máte doma... Jenomže podle odborníků nestačí jen vybrat správnou velikost ráfků. Auto je totiž nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. Když dostane jiné, může to ovlivnit chování elektroniky.

„Zimní obutí je měkčí, vzorek se při jízdě víc deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje Karel Starý ze Škoda Auto. „Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory ,falešná‘ data, a auta tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně.“

A to už může být bezpečnostní problém. Při nákupu je proto velmi důležité dodržet přesnou specifikaci pneumatik i disků. Nejen typové označení, ale i všechny rychlostní a hmotnostní indexy. Kde se dozvíte ten správný údaj? Naleznete ho v dokumentaci svého vozu, případně ho zjistíte u výrobce.

Při objednávání dejte přednost e-shopům, ve kterých podle zmíněných parametrů nakoupíte, tedy nenabídnou vám model jen podle šířky, průměru a ročního období, ale uvedou i hodnoty indexů.

Kdy jsou gumy staré?

„Koupil jsem pneumatiky přes internetový obchod. Když jsem je však vybalil, zjistil jsem podle označení, že jsou staré. Vyrobeny byly před více než rokem. Takové nechci, proto jsem se je rozhodl vrátit,“ postěžoval si redakci čtenář z Kolína.

Jsou roční pneumatiky opravdu za zenitem? Podle informace výrobce Michelin a Continental se řidiči často domnívají, že pokud neobdrží pneumatiky vyrobené v roce zakoupení, dostávají nekvalitní a staré zboží. Jestliže jsou však pneumatiky správně skladovány, jejich životnost je delší než pět let. Až potom dochází ke zhoršení jejich vlastností. Takže roční pneumatiky rozhodně nejsou „prošlé“, ale lze pochopit řidiče, který chce gumy co nejčerstvější, aby mu dlouho vydržely.

Jak správně skladovat pneumatiky

Jak je to v takovém případě s placením za přepravu vracených pneumatik? Jako u každého internetového nákupu máte právo do 14 dní od obdržení zboží odstoupit od smlouvy a do dalších 14 dní poslat věc obchodníkovi zpět. Za pneumatiky vám obchod vrátí peníze, dopravu však v tomto případě platíte vy. Kdyby nešlo o vrácení, ale o reklamaci vadného zboží, platil by prodejce i odvoz.

Nastojato, či naležato?

Když sundáte letní a nazujete zimní gumy, musíte ty druhé uskladnit. Máte-li k dispozici skladovací prostory, je ideální uložit pneumatiky na discích naležato, do speciálního stojanu či do polic, nejlépe jen dvě na sebe. Pokud přezouváte jen gumy, pak pneumatiky bez disků stavte nastojato. Alespoň tak to doporučují odborníci v pneuservisech. Říkají také, že pneumatiky byste měli každý měsíc pootočit, aby se nedeformovaly.

Pro skladování pneumatik je ideální suchý prostor se stálou teplotou. Nevhodná je tudíž plechová garáž, kde je v zimě chvíli teplo, chvíli mráz a v létě neskutečné vedro. Nic z toho totiž nedělá pneumatikám dobře.

Že takový prostor nemáte? V tom případě se můžete obrátit na pneuservis a ustájit gumy tam. Samozřejmě za to zaplatíte. Skladování vyjde přibližně na stokorunu za celou sadu a měsíc.A nezapomeňte, měli byste si ověřit, že servis neskladuje vaše pneumatiky v té zapovězené plechové garáži, kde se neustále střídají teplo a chlad...

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Stěrače jsou nejdůležitější bezpečnostní prvek vozu, servis zvládnete sami

Ilustrační snímek

Můžete mít zrak jako ostříž, ty nejlepší zimní pneumatiky vítězící ve všech testech i celou armádu elektronických...

Nastartuje i v mrazu. Vše, co potřebujete vědět o autobateriích

Autobaterie

Mráz sám o sobě autobateriím nijak výrazně nevadí. Přesto je začátek zimy s prvními teplotami pod nulou nejtypičtějším...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Najdete na iDNES.cz