Neničte si pneumatiky. Podle jejich opotřebení odhalíte závadu

aktualizováno 
Nastává čas výměny pneumatik. Dobrý mechanik v pneuservisu umí nejen plášť přezout a vyvážit kolo, měl by umět také z pláště „číst“. Z opotřebení pneumatiky lze totiž rozpoznat i závadu na voze. Než vyrazíte na přezutí na letní pneumatiky, pořádně si je prohlédněte.

Pneumatika na chodníku | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Parkování u obrubníku je pro mnohé stresující. Jeden si nechce odřít ráfky (většinou muž), druhá (většinou manželka) se bojí hromobití, které se spustí, když kolo odře. Ještě větší pozor než na ráfky je však třeba dávat na pneumatiky. Špatným najetím na obrubník si klidně pneumatiku zničíte.

Stejně tak parkování se skříplou nebo jinak deformovanou gumou ji může zničit. Krátkodobě dokáže pneumatika takové namáhání snést, parkování na hraně obrubníku přes noc ji ale pravděpodobně poničí.

Fotogalerie

Jak na obrubník?

Ještě důležitější je způsob, jakým na obrubník najíždíte. Největší množství mechanicky poškozených osobních pneumatik totiž podle zkušeností pneuservisů pochází ze špatného najíždění na obrubník nebo špatným huštěním a defektem při střetu s cizím předmětem. Ve chvíli najetí na obrubník je třeba mít oporu obou bočnic, aby nedošlo ke „skřípnutí“ bočnice mezi překážku a disk, mohlo by totiž dojít k prolomení kordových vláken a prasknutí vnitřní vrstvy. Projeví se to jako boule na bočnici pneumatiky. A pozor, může být na vnitřním boku pláště, na který nevidíte. Takto poškozená pneumatika může být velmi nebezpečná, protože může za jízdy prasknout.

Pneumatika na chodníku

Guma se dá pojistit

Pokud patříte mezi nepozorné řidiče, kteří pneumatiky občas zničí, zvažte, zda se vám nevyplatí jejich speciální pojištění. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, které je přidávají k povinnému ručení i havarijnímu pojištění.

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Jako pojistnou událost se však obvykle neuznává pokus o krádež nebo vandalismus.

Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. Platí pro případ poškození pneumatiky špičatými předměty nebo v důsledku nárazu na okraj obrubníku.

Například u Škody získáte při koupi letních i zimních pneumatik nebo kompletního zimního kola tzv. Pneugaranci v ceně. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu i vlastním zaviněním, včetně najetí na obrubník. Například kompletní zimní kolo pro rapid (185/60 R15) vyjde u Škodovky i s pojištěním na 2 385 korun.

Jak se pozná, že je něco špatně

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. Druhá půlka března je tedy pro pneuservisy stěžejním obdobím. Pokud neobouváte nové pláště, vyplatí se letní obutí pečlivě zkontrolovat.

A co se dá z gumy všechno vyčíst? Nerovnoměrně opotřebená pneumatika obvykle značí závadu na geometrii náprav (nejčastěji sbíhavost). Sjeté vnitřní hrany pneumatiky mohou kromě špatné geometrie ukazovat na závadu na nápravách (opotřebená pouzdra, silentbloky, tlumiče), nebo přetěžování vozu. Pokud máte sjeté vnější hrany, znamená to, že pravděpodobně jezdíte hodně zostra v zatáčkách, i v tomto případě ale může být na vině špatná sbíhavost. Sjeté obě bočnice pneumatiky ukazují na nedostatečný tlak a naopak výraznější sjetý střed běhounu znamená přehuštěnou gumu. Důlky na hranách bočnic ukazují na špatně fungující (opotřebené) tlumiče. Intenzivním brzděním se zablokovanými koly pak často dochází k lokálnímu opotřebení pláště - na jednom místě je výrazně „prodřený. Takové opotřebení se může projevit vibracemi do volantu, protože pneumatika není dokonale kulatá.

Jednou ze závažných závad, za kterou mohou policisté odebrat takzvaný malý...

Jednou ze závažných závad, za kterou mohou policisté odebrat takzvaný malý technický průkaz je i nadměrné opotřebení nebo poškození pneumatik. (Ilustrační snímek)

„Statisticky je selhání pneumatiky v dnešní době velmi řídké. V průměru se řidič setká s vážným problémem zaviněným pneumatikou jednou za 10 let nebo jednou po ujetí 150 000 kilometrů,“ uvádí výrobce pneumatik Continental. Německé statistiky říkají, že selhání nebo závada pneumatiky je příčinou přibližně jedné z každých dvaceti nehod na dálnicích. „Nejméně v devadesáti procentech těchto nehod je za ně ale řidič osobně zodpovědný vinou špatného stavu nebo neodstraněného poškození pneumatiky,“ varuje Continental.

Nejbanálnější „závadou“ jsou nedohuštěná kola. Auto pak „plave“ po silnici. Pokud jste dali vůz do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. Špatně vyvážená kola pak poznáte podle vibrací volantu. Může se třeba stát, že za jízdy ztratíte vyvažovací závažíčka.

Autor:

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Test automyček: Tunelové lépe myjí, portálové slušně suší

Test automyček

Ať už je váš vůz obyčejné přibližovadlo nebo vážený člen rodiny, potřebuje pravidelnou očistu, jinak by zrezivěl. Víte,...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Najdete na iDNES.cz