Roztržka mezi pneumatikáři. Zimní gumy nejsou třeba, říká šéf Michelinu

aktualizováno 
Dlouhou dobu vládla mezi výrobci pneumatik tichá dohoda: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Nesmysl!“ tvrdí nově Michelin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Rozhovor, který poskytl serveru FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John, vzbudil velký rozruch: „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru, řekl tehdy. A řidičům doporučil: „Pokud nejsou gumy poškozené, je možné na nich jezdit až do zákonem stanovené minimální hloubky profilu (v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry). Výrobci obecně doporučují měnit letní gumy, když hloubka dezénu klesne pod tři milimetry.

Tím francouzský výrobce pneumatik prolomil tabu, což mnozí další výrobci pneumatik chápali jako zradu. Šéf Michelinu Jean Dominique Senard si před pár týdny ještě přisadil, když v jednom rozhovoru řekl, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují.

Celoroční gumy jsou podle testu nouzové řešení pro specifické uživatele

Ilustrační snímek

Od října do Velikonoc by mělo auto jezdit na zimních gumách. Předpis to není, ale mezi řidiči se tohle pravidlo úspěšně rozšířilo a ujalo. Proto všechny překvapilo, že právě šéf výrobce pneumatik Michelin Jean-Dominique Senard nyní německé řidiče od koupě zimních pneumatik zrazuje.

V rozhovoru pro nedělník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung vysvětluje, že zimní gumy jsou zapotřebí nanejvýš v horách, pro ostatní řidiče má jiné doporučení. Němečtí řidiči by podle něj měli raději kupovat celoroční pneumatiky – samozřejmě od značky Michelin. Jaká v tom je výhoda? „Můžete s nimi jezdit skutečně všude a navíc ušetříte spoustu času a peněz, protože nemusíte pneumatiky každý půlrok měnit,“ vysvětlil Senard. Sluší se připomenout, že Michelin od roku 2015 mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

Výrobci pneumatik se bojí o miliardové zisky

Po těchto výrocích zůstali výrobci pneumatik v šoku. Mnozí experti nadále doporučují hloubku profilu u zimních gum 4 milimetry. A řidiči se těchto doporučení striktně drží: v průměru mění němečtí řidiči letní gumy už v okamžiku, kdy mají profil 2,8 až 3 milimetry, zimní gumy putují na skládku již s profilem 3,5 milimetrů. Což je skutečnost, která přináší výrobcům a prodejcům pneumatik miliardy eur ročně.

V rozhovoru šéf Michelinu svým konkurentům předhazuje, že vyrábějí pláště, které se velmi brzy ničí. Pneumatika se skládá z několika vrstev gumy. Někteří výrobci podle Senarda používají vysoce kvalitní materiál pouze pro nejsvrchnější vrstvu, aby gumy obstály v odpovídajících testech. Kvalita se ovšem výrazně zhorší poté, co se první milimetry gumy sjedou. Problém prý tak trochu připomíná Dieselgate: výrobky se prokážou jako naprosto špičkové při testování, ovšem nejsou navržené tak, aby dlouhodobě vydržely.

Senard srovnává tyto gumy s elektrickými přístroji a jejich programovanou obsolescencí, tedy plánovaným zastaráváním. Příslušné výrobky se údajně vyrábějí tak, aby se zkrátila jejich životnost – údajně se rozbijí vždy krátce po uplynutí záruční lhůty. Jednoznačně prokázané ovšem takové případy dosud nejsou. Senard je ale o domněle špatných produktech konkurence přesvědčen, jelikož je prý Michelin ve svých laboratořích testoval.

Odborníci odrazují od koupě levných pneumatik

Ale pozor: v Německu jsou zimní gumy (označené písmeny M+S) v podstatě povinné: vůz je musí mít při „zimním počasí“, jako je náledí, sněhová pokrývka či tající sníh. Předpis je tedy podobný tomu českému.

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Jako orientační poznávací znamení slouží u těchto pneumatik nápis M+S nebo sněhová vločka se symbolem tří vrcholků hor na pneumatice. Od 1. 1. 2018 ovšem už označení M+S nebude stačit – od tohoto data bude přípustné pouze označení sněhovou vločkou, neboť podléhá přísnějším kritériím při testování. Až do 30. 9. 2024 ovšem budou ještě pneumatiky M+S dostačující, takže je jejich stávající majitelé nebudou muset měnit.

V jednom se odborníci s šéfem Michelinu Senardem shodnou: nekupujte v žádném případě pneumatiky levných značek. Senard radí, abyste při koupi gum hleděli na údaj cena/kilometr. Podle tohoto parametru se dá snadno zjistit, že prémiové pneumatiky vydrží znatelně déle a vyšší cena se vyplatí.

Dalším argumentem proti koupi levných pneumatik je navíc to, že pravidelně propadávají v nezávislých testech. Na to mají v pneuservisech ovšem taky varování: testy gum se musí provádět na speciálních polygonech, které ovšem patří výrobcům pneumatik, a ti je pro takové testy propůjčují (známý je například německý Contidrom nedaleko Hannoveru). Když tedy nezávislá organizace testuje pneumatiku v „domácím“ prostředí na polygonu, kde byla vyvíjena, je pravděpodobné, že dopadne dobře.

Měníte pneumatiky zimní za letní (a obráceně)?

celkem hlasů: 10909

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 22. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Měním 8708
Mám celoroční 1208
Neměním 993
Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Eldorádo s terénobijcem z Tatarstánu. Češi přestavěli kamaz na autobus

Terénní bus jde proti Unimogu.

Kamazy opět jezdí na špici dakarské rallye, která už po jedenačtyřicáté odstartovala s novým rokem. Občas je potkáme i...

Recept na ucpaná města: vyměnit volant za bicykl a dotovat šlapání

Mexičané se účastnili akce nazvané - Světová projížďka na kole a nazí. (11. 6....

Až 25 eur za měsíc pro toho, kdo jezdí do práce na kole, to je nabídka starosty jihoitalského Bari. Antonio Decaro, šéf...

Ghosna ve vazbě zastrašují a trápí zimou a hladem, tvrdí jeho manželka

Carlos Ghosn

Manželka bývalého předsedy správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna si v dopise adresovaném...

Najdete na iDNES.cz