Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sérii chyb odstartovala prasklá kontrolka. Co stálo za zkázou letu KLM 633

V druhém díle se vracíme k tragédii letu KLM 633. Vyšetřování popsalo strašné okamžiky cestujících, kteří se dusili výpary z leteckého paliva i bezvýchodnost situace, kdy dlouhé hodiny nepřicházela pomoc. Vyšetřovatelé odpověděli i otázku, proč se letoun Super Constellation ihned po startu zřítil.
Část 1/5

Čtete pokračování článku z 1. ledna 2024

Pravá strana Tritona po dovlečení na mělčinu a při odlivu. Patrné je otevření pravé podvozkové šachty.

Mlčeti zlato

Prvotní komunikace zástupců letiště a zainteresovaných stran vůči veřejnosti představovala žalostnou tragédii. Zaměstnanci měli zakázáno hovořit se zástupci tisku a představitelé KLM předstírali, jako by se žádná havárie nestala. Taktikou byly všemožné obstrukce a zametání stop vedoucích k pravdivým informacím. Byl to přesný opak toho, co předváděla společnost PAA, Pan American Airways, po katastrofě Constellationu Empress of the Skies, který se zřítil během přiblížení 15. dubna 1948. Zástupci PAA byli přesvědčení, že čím dříve zpřístupní všechna ověřená fakta, tím dříve tragický příběh vyprchá z předních stránek novin. A tak se i stalo.

O jaké pokrytectví šlo ze strany irských úřadů, vystihoval nejlépe článek uveřejněný v Irish Times pod nadpisem Na letišti se rychle spustil poplach. Článek byl postaven na lživém tvrzení, že poplach byl na letišti, i na meteorologických lodích, spuštěn již dvanáct minut po odletu Constellationu. Důkazem měl být zápis v provozní knize hasičské stanice. Jenže nic takového neexistovalo. Stejně tak se nakonec nepodařilo, a to ani pod pohrůžkou sankcí, umlčet všechny zasvěcené zaměstnance. Díky odepírání informací tak okolnosti záchranné operace vyplouvaly pomalu a o to víc bolestivě na povrch. Skrze noviny zároveň promlouvali cestující, kteří před vděčnými novináři dávali průchod svým prožitým útrapám.

Vyšetřování

Oficiální vyšetřování nehody bylo před vrchním soudem v Dublinu zahájeno 29. listopadu 1954. Celkem se odehrálo na dvacet osm stání. Byly vytýčeny tři hlavní směry vyšetřování katastrofy: příčiny smrti dvaceti osmi osob, důvody zahájení opožděných záchranných prací a příčiny pádu letadla.

Triton utopený v řece Shannon.

Triton dopadl do bahna 2,5 km od konce RWY 14, dvě stě metrů vlevo od její prodloužené osy. První dotek s bahnitým terénem přišel v pravém náklonu a utrhl vrtule na motorech 3 a 4, následně se z lože vytrhly oba motory. Letoun se zastavil zdánlivě neporušený, s mírně zvednutou přední částí, položenou na mělkém bahnitém terénu. Právě to rozhodlo o přežití části cestujících poté, co praskla palivová nádrž. Po relativně měkkém dopadu byli všichni lidé na palubě naživu.

Přistávací mapa letiště Shannon z roku 1951 | foto: M. Jindra - US DoD

Při posledním nárazu došlo k proražení palivové nádrže v místech hlavního nosníku křídla. Trhlina se nacházela v horní části nádrže, pod podlahou, v šířce jednoho metru. Voda a palivo zatékaly do zadní části kabiny. Lowensteinová a její kolegové byli pod tlakem, a hlavní kabinové dveře v zadní části nedokázali otevřít. Nakonec byli stejně jako cestující přemoženi silnými zplodinami. Jak se také ukázalo, existoval zásadní v rozdíl v otevíracím mechanismu dveří, který byl na typu Super Constellation odlišný od starší verze.

Problém s otevřením dveří měli ze začátku v přední části i muži z kokpitu. O minuty později se pro výpary působící nevolnost a zvracení nebyli schopni dostat na pomoc do zadní části. Uvnitř trupu šlo vydržet jen krátkou chvíli po nadechnutí se čerstvého vzduchu. I když byl kapitán Viruly poslední, kdo po pečlivé kontrole baterkou a přemáhajících výparů zaplavený trup letounu opustil, na ocasní ploše se objevili další dva cestující.

Protože baterie letounu byly pod vodou, nouzové osvětlení nefungovalo. Při nárazu byla také zničena nouzová vysílačka. Světlice nemohly být použity s ohledem na výpary z paliva. Jeden z cestujících však chtěl na křídle potlačit nervozitu z přežité hrůzy cigaretou. Naštěstí byl jeho kuřácký úkon razantně zastaven těsně před škrtnutím bdělou cestující, o čemž později měla svědčit jeho namodralá tvář.

Další poznatek byl, že bílé světlo z baterek se pro signalizaci ukázalo jako slabé, a světlice mohly být bezpečně použity až poté, co se záchranné čluny dostaly bezpečně daleko od letadla.

Malým zázrakem bylo, že ze všech zachráněných byla hospitalizovaná pouze jediná cestující Caroline Platzová, která však zemřela o několik hodin později v nemocnici v Limericku na následky mnohačetných zranění. Jako jediná seděla v místech, kde se trup během nárazu rozlomil.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 1 příspěvek

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...