RECENZE: Cenčić sebechválu nepřehnal. Zpívá, jako kdyby řídil porsche
Kontratenorista Max Emanuel Cenčić | foto: Petr Dyrc
Ze světových kontratenoristů, kteří s mezzosopranistkami mimo jiné přebírají někdejší role kastrátů v barokních operách, zná české publikum asi nejlépe Bejuna Mehtu, také díky jeho filmové spolupráci s Ondřejem Havelkou. Několikrát u nás vystoupil i Francouz Philippe Jaroussky.
Teď přijel Chorvat Max Emanuel Cenčić. Dvořákova síň nebyla zcela zaplněna, zřejmě i kvůli velikonočním svátkům. Škoda. Cenčić se souborem Il pomo d´oro představil program Venezia, do něhož shromáždil árie skladatelů, kteří v 18. století tvořili v Benátkách. Nechyběl přirozeně Antonio Vivaldi, zastoupeni byli i Tomaso Albinoni, Antonio Caldara, Francesco Gasparini, Giovanni Porta a Geminiano Giacomelli. Hudebníci proložili árie instrumentálními koncerty, v nichž se jejich umělecký vedoucí Riccardo Minasi uvedl i jako skvělý houslista.
Max Emanuel CenčićIl pomo d´oro, dirigent Riccardo Minasi Dvořákova síň Rudolfina, 4.dubna 2015 |
Cenčić v rozhovoru před koncertem neváhal přirovnat dnešní kontratenoristy (a jistě především sebe sama) k moderním luxusním autům, která nahradila starší modely. Našla by se i jiná přirovnání. Angličan Alfred Deller, který v polovině dvacátého století vzbudil novodobý zájem o kontratenor, zpíval hlavně písně s loutnou, protože svým hlasem mohl vykreslit spíš jen rozkošné miniatury. Dnešní nejlepší kontratenoristé už jsou schopni malovat i velká plátna, rozmáchnout se do podstatně větších vokálních gest.
Pro operu stvořený
Tak je tomu i s Cenčićem. Má mnohem bohatší technickou výzbroj než jeho dávní předchůdci, ale i někteří současníci. Hlasy kontratenoristů mohou někdy působit trochu bledě, ale Cenčićův hlas překvapí sytostí, měkkostí a vyrovnaností témbru, připomínajícího ženský mezzosoprán. Vystačí se s ním v celém rozsahu, i v nižší poloze, kterou na rozdíl od některých kolegů nepřibarvuje „normálním“ mužským hlasem. Vyšší tóny kontratenoristů přecházejí občas do kvičení, Cenčićovy však znějí relativně příjemně a přirozeně. Dlouhý dech mu umožňuje plynule vystavět pomalé melodické fráze, jako třeba v árii Tomasa Albinoniho, a udržet v nich napětí.
A když už byla řeč o autech: Cenčić stejně tak výborně umí - vyžaduje-li to třeba Vivaldi v árii Mi vuoi tradir lo so nebo Antonio Caldara - vytáčet ve velké rychlosti jednu zatáčku za druhou a nabít jízdu energií. Jeho zpěv má v sobě mnohem větší fyzickou sílu než křehký a nadpozemský zpěv Jarousskeho anebo další kontratenorové hvězdy, Andrease Scholla.
Cenčićův hlas je krásný a emocionální v pozemském slova smyslu, pro operní drama jako stvořený. Právě proto by mohl ještě více tvarovat jednotlivá slova, aby byla srozumitelnější. A neměl by zpívat z not, protože zrak zabořený do papíru místo do publika ochuzuje divadelní bezprostřednost, kterou Cenčićovy jevištní kreace, dostupné i na youtube, rozhodně nepostrádají.
Člověk při jeho poslechu každopádně ani nevnímá, že kontratenor je „umělý“ hlas, nebo aspoň ještě umělejší než třeba tenor a vlastně každý vyškolený operní hlas. Vnímá jen hudbu a emoce, které vyjadřuje. Je to prostě skutečně skvěle řízené porsche.
Tipy z televizního programu
Recenze: Padesát odstínů svobody 20 %, Řekni to psem 50 %, 300: Vzestup říše 40 %, Krvavá nevěsta 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Sherlock Holmes 60 %, Mimi šéf 60 %, Lítám v tom 80 %, Shrek: Zvonec a konec 70 %, Lady Bird 75 %, 22 výstřelů 60 %, Případ Goldman 60 %, Zakleté pírko 40 %, Pán prstenů: Návrat krále 80 %, Gran Turismo 55 %, Annette 60 %, Temné kouty 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Možná přijde i kouzelník, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta, Doktor Martin
Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“
Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla
Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček
Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
RECENZE: Tvrdě i něžně. Třetí album Billie Eilish podtrhuje její výjimečnost a autenticitu
Bývá-li třetí deska ustanovující, pak v případě Hit Me Hard And Soft můžeme s čistým svědomím...
RECENZE: Matnému filmu o Amy Winehouse by mnohem víc slušela televizní obrazovka
Zpěvačka s uhrančivým hlasem, smutnýma hlubokýma očima a pohnutým osudem Amy Winehouse ožívá na...