„Na základě jednání s panem Hamáčkem a s policií zavedeme pro kamiony zákaz předjíždění směr Brno od 79. kilometru na 103,5 kilometru a směr Praha 133,5 kilometru do 104 kilometru. To bude zákaz předjíždění od 1. 12.,“ řekl Babiš. Loni nejvytíženější česká dálnice na Vysočině v zimních měsících kolabovala.
Jeho prohlášení však o několik hodin později uvedlo na pravou míru ministerstvo dopravy. Podle něj jde půjen o přechodné omezení a zatím bude trvat od začátku prosince do března 2020. Zákaz bude vymáhán prostřednictvím elektronických dopravních značek s vyobrazením značky „Zákaz předjíždění pro nákladní automobily“.
Značky nebudou v provozu neustále, ale podle situace. Telematické systémy budou při uplatňování zákazu vyhodnocovat dva faktory, a sice intenzitu dopravy a klimatické podmínky. Zákaz předjíždění by tak měl platit zejména při husté dopravě nebo zhoršeném počasí.
Snaha zabránit kolonám
O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích. Platit navíc budou jen od prosince do března.
Už by to nebyly dálnice, řekl o zákazu jízdy kamionů vlevo loni šéf svazu dopravců |
Ministerstvo vnitra sestavilo seznam 46 úseků dálnic, kde bude platit zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 12 tun. Na seznam upozornila ve čtvrtek Česká televize. Vybrané úseky jsou vybrány podle zkušeností policistů z jednotlivých krajů, vytypovány byly především trasy s hustým provozem nebo složitým terénem. Seznam by nyní mělo dostat ministerstvo dopravy.
Souhlasíte se zákazem předjíždění kamionů na dvou úsecích dálnice D1?
Zákaz předjíždění by měl podle seznamu ministerstva vnitra platit také na dálnici D2 v okolí Brna nebo na části dálnice D11. Na dalších úsecích navrhuje vnitro například zavést omezení jízdy kamionu v jízdním pruhu nebo největší povolenou hmotnost vozidla. Podle Hamáčka mají opatření zajistit nejen vyšší plynulost provozu, ale také lepší průjezdnost pro složky integrovaného záchranného systému.
Ministerstvo dopravy na dotaz ČTK uvedlo, že kromě dvou úseků D1 zatím další návrhy na omezení předjíždění kamionů nedostalo. Přípravy na rozšíření zákazu na další místa ale budou pokračovat.
Dopravcům zákaz nevadí
Sdružení dopravců Česmad Bohemia omezení na vybraných trasách nevadí. „Je to určitě lepší řešení než paušální zákazy, o kterých se dříve mluvilo,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix. Uvedl, že pokud omezení na určitých místech povede k plynulejšímu provozu, jde o vhodné řešení. „Je však třeba to následně vyhodnotit, zda je zákaz v těch úsecích opravdu efektivní,“ podotkl.
Zároveň navrhl, aby v budoucnu po německém vzoru mohl být zákaz předjíždění vymáhán prostřednictvím proměnlivých dopravních tabulí, které by reagovaly na aktuální situaci v provozu. Zavedení zákazu na dvou úsecích D1, o kterých hovořil Babiš, zatím nekomentoval, dopravci se chtějí seznámit se seznamem konkrétních úseků.
Vedle toho se vláda letos v létě dohodla na rozšíření zákazu jízdy kamionů o víkendu. V neděli by nesměla nákladní auta jezdit od půlnoci do 22:00, podobně jako je to jinde v Evropě. Nyní mohou nákladní auta v neděli jezdit do 13:00.
VIDEO: Proč se kamiony předjíždějí, ačkoliv jedou stejnou rychlostí? I kvůli přírodě: