Města chtějí vypudit kamiony z okresek. Nasaďte mýtný systém, žádají

  1:02aktualizováno  1:02
Potkat mnohatunový kamion na silnici spojující dvě vesnice není v Česku nic neobvyklého. Zástupci měst a krajů nyní přišli s nápadem, jak kamiony objíždějící zpoplatněné úseky nebo krátící si cestu za pomoci navigace vrátit zpět na silnice vyšších tříd, kam tranzitní doprava patří. Satelitní mýtný systém by dokázal kontrolovat pohyb kamionů kdekoliv po Česku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zástupci měst a krajů chtějí plošně zakázat tranzit nákladních vozidel na silnicích druhých a třetích tříd. Takové řešení by vytrhlo trn z paty starostům, kteří se nyní snaží nešvar objíždění zpoplatněných silnic řešit instalováním zákazových dopravních značek. 

„Tím by se vyřešilo vše. Odpadla by nutnost stanovovat řadu místních úprav, aby nedocházelo k objíždění,“ řekl MF DNES autor návrhu a starosta Všerub na Domažlicku Václav Bernard.

Podobným způsobem si kontroluje pohyb kamionů Slovensko a Rakousko. „Po spuštění nového satelitního mýta tak nebude technická překážka, která by neumožňovala stejný systém zavést i v Česku,“ dodal starosta obce, která se kvůli zpoplatnění nedaleké silnice I/26 z Plzně na německé hranice obává výrazného nárůstu kamionů.

Přeprava věcí po silnici

Přeprava věcí po silnici

„V Rakousku to funguje, to je argument pro. Nutná by byla změna legislativy,“ uvedl liberecký hejtman a předseda krajské dopravní komise Martin Půta. Návrh na plošný zákaz tranzitu na silnicích nižších tříd chce proto v září přednést na zasedání krajské dopravní komise, kde by měl být přítomen i ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Nejdříve za dva roky

Protože by bylo nutné změnit zákon, na jehož základě se v Česku vybírá mýto, může toto opatření začít platit nejdříve za dva roky. Podle současného zákona totiž nemůže provozovatel mýta kontrolovat kamiony mimo zpoplatněnou síť. 

„Z legislativního hlediska by muselo nejprve dojít k rozšíření mýta na silnice, kde by měla být podobná kontrola vykonávána. Následné technické řešení samotné kontroly je v rámci satelitního mýtného systému poměrně běžnou záležitostí,“ uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí společnosti CzechToll.

Právě schopnost zákaz vymáhat je nejdůležitějším předpokladem, který by úřady měly vzít v úvahu před vydáváním jakýchkoliv zákazů pro kamionovou dopravu. To podle generálního tajemníka sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře platí i v případě lokálních zákazů prováděných dopravní značkou zakazující tranzit, nebo zákazem vjezdu kamionům nad 12 tun s výjimkou pro dopravní obslužnost.

Bez policistů to nepůjde

„Obě řešení vyžadují instalaci desítek značek a hlavně důslednou kontrolu ze strany policie. Bez ní opatření fungovat nebudou, řidiči to prostě risknou,“ dodal Hromíř. Zároveň poukázal i na problémy, které mají obce při stanovování objížděk, nebo na to, že delší trasa bude méně ekologická.

S tím už kraje zkušenosti mají. Na Liberecku například nyní zadávají zpracování projektových dokumentací k rozmístění zákazů pro tranzit kamionů, které zatěžují oblast Mimoně a Zákup na Českolipsku. „Jen zpracování této dokumentace zabere čtvrt roku,“ uvedl Půta.

V Říčanech a okolí začal platit zákaz tranzitu kamionů. Za průjezd pokuta

Diskusi o objíždění placených úseků rozvířil plán ministerstva dopravy rozšířit síť placených silnic o 880 kilometrů silnic I. třídy. Exministr Dan Ťok zprvu městům a krajům nabídl možnost vybrané komunikace z poplatku vyjmout, jeho nástupce Vladimír Kremlík nápad s takzvaným nulovým mýtem odmítl.

Nejznámějším případem, kdy město zakázalo kamionový tranzit, jsou Říčany u Prahy. Zákaz, který počet kamionů snížil na polovinu, muselo město po čtyřech měsících odvolat. Podle krajského úřadu byl nezákonný. Podobným neshodám by plošný zákaz předešel.

VIDEO: Řidič vysvětluje, proč se kamiony předjíždějí stejnou rychlostí. I kvůli přírodě:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

České dráhy posílí spojení Praha–Brno, nasadí novou soupravu i víc vagonů

Railjet České dráhy

České dráhy od prosince posílí železniční spojení mezi Prahou a Brnem. Nově ho bude obsluhovat o jeden vlak Railjet...

Noc na letišti za dva tisíce. Letiště Praha otevřelo nový hotel

Hotel AeroRooms, který se od září nachází mezi prvním a druhým terminálem...

Pražské letiště otevřelo nový hotel AeroRooms, který se nachází přímo v prostorách letiště mezi oběma terminály. Má 14...

Boeingy budou stát další měsíce. Evropa si je chce schválit sama

Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines jsou zaparkované na letišti ve...

Aerolinky stále netuší, kdy se uzemněné Boeingy 737 MAX budou moci hlásit do služby. Návrat na nebe odkládají. Český...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz