Jen v lednu, kdy řada Čechů směřuje k jižním sousedům do lyžařských středisek, zaslaly rakouské úřady do Česka přes deset tisíc žádostí o identifikování majitelů vozidel přistižených při porušování pravidel. O čtyři měsíce později, kdy hlavní lyžařská sezona už skončila, jich bylo téměř 12 tisíc. Vloni v dubnu přitom podobných žádostí přišlo o třetinu méně.
Dohledání majitele vozu je prvním krokem, po kterém následuje zaslání pokuty. Počet dotazů zaslaných do Česka přes systém Eucaris sice může naznačovat končící benevolenci zahraničních úřadů, přesný počet udělených pokut z něj ale vyčíst nejde. „K jednomu přestupku totiž mohou úřady zaslat do Česka i několik dotazů,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu |
Pokuty přes hranice chodí šoférům za osm typů dopravních přestupků. V první řadě za rychlou jízdu, nezapnutí bezpečnostního pásu, telefonování za jízdy nebo za předjíždění kolony odstavným pruhem. Přestože jde o porušení pravidel, jejichž závažnost má řada českých šoférů tendenci bagatelizovat, v zahraničí se tvrdě trestají. To se týká například v Česku běžně rozšířeného telefonování za volantem.
„Česko a Polsko je nejbenevolentnější z celé Evropy a má nejnižší sazby pokut za telefonování za jízdy,“ uvedl mluvčí automotoklubu UAMK Petr Sirota. V současnosti je maximální výše pokuty dva tisíce korun. Na Slovensku se kupříkladu nyní jedná o zvýšení základní sazby za tento přestupek na 200 eur, tedy přes pět tisíc korun.
„Neuhrazená pokuta může člověka dostihnout“
Otázku, kdy člověk může ve voze telefonovat, nedávno vyřešil soud ve Francii. Tam se vlekl soud s šoférem, který byl pokutovaný za telefonování ze zaparkovaného auta. „Nakonec to skončilo tak, že pokutu skutečně zaplatit musel,“ dodal mluvčí.
Zaplatit pokutu doporučuje dopravní expert Roman Budský. Na rozdíl od Česka, kde je stále rezerva v propojení systémů jednotlivých složek státní správy, v sousedním Německu bude o neuhrazeném dluhu vědět celá řada institucí. „Neuhrazená pokuta tak může člověka dostihnout nejen na silnici, ale třeba na letišti. Při přestupu na některém z německých letišť se tak může snadno zjistit, že cestující má vůči německému státu nesplacený dluh a bez jeho vyrovnání ho nepustí do letadla,“ uvedl Budský.
Uniknout pokutě? V Praze stačí neplatit, úředníci totiž nestíhají |
Kromě zákazu telefonování za volantem se evropské země stále více uchylují k zákazům a omezením pro auta s dieselovým nebo obecně spalovacím motorem. Mezi německými městy, která zakazují do center vjezd starším dieselům, přibyly od letošního ledna Cáchy a Stuttgart a od dubna Kolín.
Ještě před zahájením letních prázdnin se ekologické zóny rozšíří do centra Berlína, hesenského Darmstadtu a Gelsenkirchenu v Porúří.
V Rakousku je pak potřeba dát pozor na rychlostní omezení, která platí pro vozidla se spalovacími motory. Ty platí na řadě dálnic, které Češi využívají na cestách k Jaderskému moři, například na A2 procházející ze severu Rakouska na jih přes Vídeň, nebo A1, kde omezení rychlosti kvůli hluku a exhalacím platí na okruhu kolem Salcburku. Tam pro benzinová i dieselová auta platí omezení rychlosti na sto kilometrů, zatímco elektroauta mohou úsek projíždět standardní 130kilometrovou rychlostí. Za překročení hrozí pokuta až dva tisíce eur.
VIDEO: Řidiči zkouší přelstít radary. Tyto triky (ne)fungují: