„Nemyslím, že by to bylo stejné jako ve Spojených státech, tam je úplně jiný právní systém,“ řekl ve středu ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Aféra dieselgateNĚMECKO: Prokurátoři vyšetřují Winterkorna OTÁZKY A ODPOVĚDI: O svůj diesel se nebojte ŠVÝCARSKO: Úřady zakázaly prodej aut VW MOTOR:Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu EKONOMIKA:Možná větší dopad než řecká krize VEDENÍ:Šéf VV Winterkorn odstoupil MĚŘENÍ:VW věděl o problémech TDI rok KOMENTÁŘ:Přišel čas ždímání VW |
Reagoval tak na nedávné rozhodnutí Volkswagenu odškodnit americké zákazníky, kteří si koupili vozy se softwarem, který umožnil obcházení emisních testů. Mají dostat balíček obsahující platební karty v hodnotě 1 000 dolarů (zhruba 25 tisíc korun) (více čtěte zde).
Volkswagen software instaloval do přibližně 11 milionů aut s naftovým pohonem, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen. V Česku se kauza týká asi 150 tisíc aut.
Peníze ne, svolávání ano
Spíše než k odškodnění ale v České republice dojde s povinnému svolávání vozů se závadným motorem. Tento postup oznámilo už sousední Německo, kde se plánuje svolání 2,4 milionu vozů k povinné opravě.
Podle mluvčího Škody Auto Jozefa Baláže automobilka připravuje svolání vozů do servisu a nyní hledá technická řešení. Náklady na úpravu bude hradit koncern. Auta s vadným softwarem jsou podle Baláže po technické stránce bezpečná a provozuschopná.
„Finální rozhodnutí ohledně připravované servisní akce pro značku Škoda zatím nepadlo,“ dodal Baláž. Škoda podle něj spolupracuje s úřady včetně ministerstva dopravy. „Hlavním cílem je maximální efektivita a komfort pro zákazníky,“ doplnil mluvčí.
O povinných prohlídkách všech vozů vybavených závadným softwarem mluvil již dříve také ministr dopravy Dan Ťok. První svolávací akce by se podle Ťoka mohla uskutečnit na jaře příštího roku.