Nicholsová to řekla v pátečním vydání německého listu Handelsblatt. Zkušenosti z minula podle ní ukazují, že dodatečné úpravy automobilů často nefungují tak dobře, jak se plánovalo.
„Proto se domnívám, že je poměrně pravděpodobné, že Volkswagen bude od majitelů muset odkoupit minimálně část vozového parku,“ cituje z pátečního vydání agentura DPA. Automobilový koncern Nicholsová vybídla, aby předložil koncept ochrany životního prostředí, který by kompenzoval nadbytečné emise jeho vozidel.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. V USA bylo zmíněným softwarem vybaveno zhruba 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů může Volkswagen dostat pokutu 37 500 dolarů, celkem by tak v USA mohl zaplatit až 18 miliard dolarů, tedy 453,2 miliardy korun.
Volkswagenu v pátek vyprší konečný termín, do kdy má kalifornským úřadům předložit plán na úpravu aut umožňujících manipulovat s výsledky měření emisí. Pokud koncern regulátorům nepředloží uspokojivé řešení, je zde podle Nicholsové možnost, že bude muset vyloučit problematické automobily ze silničního provozu.
První škrty od roku 2009
Volkswagen už si začal tvořit finanční rezervy na krytí škod způsobených manipulacemi. Dozorčí rada německé automobilky navíc v pátek podle zdrojů agentury Reuters schválí první škrty v kapitálových výdajích podniku od světové finanční krize v roce 2009.
Analytici předpokládají, že Volkswagen sníží roční investice do továren, zařízení a automobilových modelů o zhruba deset procent ze 17,1 miliardy eur (462 miliard korun) ohlášených v loňském roce.
Americké úřady také vyšetřují, jakou roli sehrál při falšování testů emisí u naftových aut německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch. Zkoumají, zda o manipulaci s testy věděl, či zda se na nich dokonce podílel. Společnost Bosch vyráběla klíčové součástky naftových motorů, které manipulaci s testy umožňovaly. Bosch je největším dodavatelem automobilových součástek na světě.