Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové velké on-line hry krachují a krachují

Nároky hráčů jsou vysoké, tradiční projekty nemají velkou šanci uspět a jsou příliš drahé.

Final Fantasy Versus XIII

Poslední měsíce nejsou pro tradiční on-line hry na hrdiny příjemným obdobím. S výjimkou World of Warcraft, který vytrvale ovládá většinu trhu tradičních on-line her s měsíčními poplatky, je to samý zmar a zkáza. Nejde jen o to, že se zavedené hry mění na projekty bez měsíčních poplatků, zato s nutností utrácet reálné peníze za kdejakou drobnost.

Horší je, že se na trhu nedaří novým hrám, jejichž vývoj stál stovky milionů korun. Jedna přivedla své tvůrce k bankrotu, další dostala nejhorší hodnocení v historii her na hrdiny. Třetí prý zavání skandálem s cenovkou 300 milionů dolarů.

Japonci s ostudou
Hra, která dostala zatím nejhorší hodnocení v historii on-line her na hrdiny, je opravdovým překvapením. Final Fantasy XIV Online se hned od tří velkých herních magazínů dočkalo hodnocení, které začínalo číslicí tři. Pouhých 30 procent bodů japonské hře na hrdiny udělil časopis PC Gamer, který hru označil za mělkou, pomalou on-line hru zaměřenou na bezhlavé vybíjení potvor, kterou mrzačí příšerné ovládání a nesmyslná omezení toho, co hráči mohou ve hře dělat.

Ještě horší hodnocení, pouhých 25 procent, hře udělil web Game Revolution, který PC verzi hry označil jako test, ve kterém mají majitelé PC vyladit hru pro vydání na PlayStation 3 v příštím roce.

A server 1U s hodnocením 33 procent hru přirovnal k tomu, když si dítě hraje s hračkou v plastovém obalu. Může to být chvíli zábava, člověk z toho pozná základní vlastnosti, ale nedokáže si to pořádně užít.

Takový výsledek snad nikdo nečekal. Poslední díl série Final Fantasy XIII přinesl revoluční změny pro hru jednoho hráče, kdy celý svět japonské fantazie zpřístupnil mnohem širšímu okruhu hráčů díky jednoduchému ovládání, snadno pochopitelnému systému soubojů a skvělým postavám, mezi kterými si každý našel svého favorita. I přímý předchůdce Final Fantasy XIV byl úspěšný a získal si chválu médií a oblibu mezi hráči. Ještě před dvěma lety tehdy šest let starou Final Fantasy XI hrálo půl milionu platících hráčů.

Nová Final Fantasy ale čelí takovým problémům, že provozovatel hry, Square Enix nabídl hráčům po vypršení prvních třiceti dní hraní další měsíc přístupu do hry bez placení. Firma zároveň láká i nové hráče na stejnou výhodu, tedy 60 dní hraní v ceně krabice.

Špatné recenze a zkušenosti hráčů vedly k drastickému propadu prodejů. První týden se prodalo skoro čtvrt milionu kopií, po vydání hry ale prodeje desetinásobně klesly. Ve starém dobrém feudálním Japonsku by za takový neúspěch padaly hlavy.

Britové s nadějí
Další z trápících se on-line her s velkým rozpočtem je All Points Bulletin, která se snaží smíchat hry na hrdiny s klasickou střílečkou a hrou typu Grand Theft Auto. Megalomanský projekt, který si vyžádal náklady ve výši sta milionů dolarů (skoro dvě miliardy korun), neslavně skončil krachem vývojářského studia Realtime Worlds. Herní principy se totiž nepodařilo vyladit tak, aby nalákali dostatek platících hráčů. Obrovské náklady pak hře rychle zlomily vaz.

Hra se potácí na hranici klinické smrti, zatím se totiž nenašel nikdo, kdo by servery a práva ke hře od správce konkurzní podstaty koupil a zajistil další provoz. A to přesto, že hra měla 130 000 registrovaných hráčů a průměr útraty platícího hráče byl 28 dolarů měsíčně.

Nyní se snad objevilo světlo na konci tunelu. Podle bývalého komunitního manažera hry Bena Batemana, který se snaží informovat věrné hráče, se proces likvidace společnosti blíží ke konci a kupec pro APB se našel. Můžeme jen spekulovat, kdo jím je. Nejpravděpodobnější jsou Epic Games, tvůrci série Gears of War.

Američané s kudlou v zádech
Velké napětí vzbuzuje další velký projekt: The Old Republic aneb už třetí on-line hra na hrdiny z prostředí hvězdných válek, kterou k vydání připravují Electronic Arts ve studiu Bioware (předchozí hry vydalo Sony). Stará republika vzbudila úžas a velká očekávání hráčů při svém představení před dvěma lety díky poutavým filmečkům a síle značky Star Wars. S blížícím se vydáním se ale objevují pochybnosti.

První nejistota ve světlou budoucnosti Star Wars v on-line podobě vznikla na základě neúspěchu všech velkých "západních" her na hrdiny. Age of Conan i Warhammer Online měly překonat World of Warcraft nebo mu alespoň konkurovat.

Obě hry ale po rekordních prodejích v prvních dnech po spuštění serverů rychle přicházely o hráče a dnes jsou mimo zorné pole většinových hráčů. Tyto obavy ale úplně zastínil výlev jednoho z propuštěných zaměstnanců Electronic Arts, který pracoval právě na Warhammeru Online.

Pod přezdívkou EA Louse se na internetu objevily informace o tom, jak špatně vedené jsou on-line projekty Electronic Arts a jak špatné jsou on-line hvězdné války. To nejlepší na celé hře je prý kompletní namluvení, které na pevném disku zabere 20 gigabajtů prostoru.

Nejděsivější je ale nepotvrzená informace, že vývoj hry už spolkl 300 milionů dolarů. Pokud se hráči nechytnou a nezačnou platit, bude to Electronic Arts určitě bolet. A hlavně to zmrazí veškeré investice do velkých on-line projektů. Tak držte palce.

Autor:
  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Černoch samuraj budí vášně

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve

Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...

Streamer 24 hodin zabíjel jediného bosse, úspěch pořádně oslavil

Buldočí vytrvalost předvedl populární streamer Kai Cenat při zabíjení nechvalně proslulé záporačky...

Samurajská Ghost of Tsushima odstartovala na PC fantasticky

V Sony mohou být spokojení. Čtvrteční vydání samurajské akce Ghost of Tsushima na PC totiž v počtu...

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....