On-line hráči nechtějí nové díly svých oblíbených her

aktualizováno 
Blizzard, provozovatel úspěšného titulu World of WarCraft, ukázal, jak se inovuje on-line hra. Stačí zlepšit grafiku a drobné úpravy. Pokračování nesmí mít v názvu dvojku.

World of WarCraft: Cataclysm | foto: Bonusweb.cz

Jak by dopadl on-line titul EverQuest, kdyby Sony místo vydání pokračování s názvem EverQuest 2 jen nabídlo všem tehdejším hráčům původního EverQuestu "dvojku" jako datadisk se zbrusu novou grafikou? Tuto otázku si nyní musí zákonitě klást manažeři divize Sony Online Entertainment.

EverQuest 2 před lety vstoupil do přímého souboje s World of Warcraft. Ale zatímco WoW se stal nejúspěšnější on-line hrou všech dob, EverQuest 2 EverQuest IInedosáhl ani na polovinu úspěchu svého předchůdce. Je to paradox. Sony totiž udělalo téměř totéž, s čím nyní uspěl Blizzard. Starý dobrý herní svět nahradila nová verze po obrovské katastrofě.

Blizzard dokáže stále překvapovat. Na datadisk Cataclysm se hráči těšili rok, věděli o něm spoustu informací, ale stejně je nová podoba hry překvapuje pomalu na každém kroku. Finanční analytiky Blizzard překvapil oznámením, že během 24 hodin prodal 3,3 milionu kopií datadisku, a z WoW tak udělal nejrychleji prodávanou hru pro PC a Mac.

Síla tohoto čísla vynikne ve srovnání s nejrychleji prodávanou multiplatformní hrou. Call of Duty se za stejnou dobu prodalo 5,7 milionu kopií, méně než dvakrát tolik. Cílová skupina přitom byla trojnásobná. Předchozí nejprodávanější hrou pro PC byl dřívější datadisk pro World of Warcraft, Wrath of Lich King, kterého se během prvního dne prodalo 2,8 milionu kopií.

World of Warcraft: Cataclysm není klasický nový díl, ani klasický datadisk. Jeho cílem je udržet stávající hráče a nabídnout jim modernější grafiku i nový obsah. Zároveň chce WoW oslovit nové hráče a lidi, kteří WoW zkoušeli před několika lety.

World of WarCraft: CataclysmCataclysm toho dosahuje kombinací grafického vylepšení s drobným zvýšením minimálních hardwarových nároků, ale hlavně přepracováním některých herních systémů. S konkrétními změnami brzy na BonusWebu přijde velká recenze, pro obecné povědomí stačí vědět, že popisy změn u jednotlivých povolání jsou dlouhé.

Na první pohled výrazná je změna v přístupu k novým hráčům. Úvodní animace při tvorbě postavy nově zahrnují kousky příběhu i z předchozích datadisků. Hlavně se ale většina únavných a neoriginálních úkolů změnila v příběhové řetězce, které mají hráče udržet zvědavější na další vývoj hry a neslouží jen jako snadný způsob získávání zkušeností. Podle prvních informací z herního světa Azeroth se tento úmysl Blizzardu povedl na jedničku.

Neúspěšná konkurence
Celá řada herních projektů neměla tak chytré lidi ve vedení a neuspěla. Hlavní chybou byla snaha uvést zcela nový produkt za cenu nové hry. Výsledkem bylo jen rozdělení komunity a v některých případech výrazný úpadek nové hry doprovázený pomalým úpadkem hry původní.

Sony v případě EverQuestu a EverQuestu 2 ještě situaci docela ustálo, obě hry existují a mají své hráče. Společnost Turbine se svými prvními produkty takové štěstí Asheron´s Callneměla. Asheron’s Call 2 byl vyložený propadák, který skončil i přes výraznou snahu o záchranu hry, zatímco původní Asherons’s Call má stále tisíce hráčů.

Specifickým pokračováním je i druhá on-line hra ze světa Final Fantasy. Nový díl nejenže nemá moc hráčů, ale jeho tvůrci se čtvrt roku po vydání stále omlouvají za to, že je jejich hra v katastrofálním stavu. Věrní hráči tak zatím ve hře zůstávají díky dočasnému zrušení měsíčních poplatků. Na úspěch prvního dílu zdaleka nedosáhla ani hra Lineage 2, která bodovala líbivou "dospělácky" zaměřenou grafikou.

Naděje pro on-line starce
Blizzard si při svém úspěšném tažení za omlazením mohl vzít příklad z několika vzorů. Tím největším je asi prababička on-line her Ultima Online, která prošla několika přerody grafického kabátku i herního systému. Zpětná vazba od hráčů jasně ukázala, jak konzervativní příslušníci lidské rasy jsou. Přesto se díky inovacím v podobě placených přídavků podařilo hru udržet naživu až do dnešních dnů. Zásadní změnu grafiky přitom přinesl až datadisk Kingdom Reborn po deseti letech fungování hry, za kterou dodnes platí několik desítek tisíc lidí.

Postupné vylepšování a rozšiřování herního světa zvolila jako úspěšnou strategii i sedm let stará nezávislá vesmírná online sága Eve Online. Zavedla nový grafický engine přibližně po čtyřech letech fungování hry a v úpravách grafiky postupně pokračuje s každou další aktualizací, kterých je dohromady už čtrnáct.

Anarchy OnlineZnovuzrození očekává už nejméně dva roky také hra Anarchy Online. Její autoři ze společnosti Funcom v předchozích datadiscích několikrát mírně zvedli kvalitu grafického zpracování, ale původní grafický engine má spoustu omezení, která se nepodařilo překonat. Budoucnost však vypadá hodně zajímavě. Funcom totiž převede technologicky zastaralou Anarchy Online na stejný engine, který používá Age of Conan, graficky nejpovedenější on-line hra vůbec.

Podle tvůrců hry by ke startu nové grafické verze mělo dojít v první čtvrtině roku 2011. A pokud se spojí grafika Age of Conan s herním systémem Anarchy Online, bude to paráda. Tahle prastará hra totiž nabízí nejpropracovanější systém vývoje postavy ze všech on-line her na hrdiny. A navíc se v ní dá létat v soukromých stíhačkách.

Autor:
  • Nejčtenější

Cosplayerku vyloučili ze soutěže, protože ztvárňuje černošskou postavu

Jako cosplayer se můžete stát téměř kýmkoliv chcete. Ostříleným bojovníkem, robotem, zvířetem či dokonce osobou jiného...

Zahrajte si stovky dosových klasik zdarma přímo v prohlížeči

Nezisková organizace Internet Archive rozšířila svoji nabídku o další počítačové hry. Ty největší klasiky minulosti...

Výpadek Fortnite trval víc než den. Hráči se smáli i propadali hysterii

Sociální sítě plní tisíce příspěvků reagující na takzvaný Fortnite Blackout. Někteří hráči berou nucenou pauzu od...

KVÍZ: Poznáte nejslavnější vozidla z počítačových her?

Stejně jako filmoví fanoušci přísahají na Knight Ridera, DeLorean nebo Torino, i hráči počítačových her mají svá...

Fortnite vkročil do druhé kapitoly. Je nový, ale vlastně pořád stejný

Fanoušci populárního Fortnitu zažili dlouhé chvíle, když jim tento týden autoři hru na více než den vypnuli a dělali,...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Prozkoumáváme strašidelný hotel v Luigi’s Mansion 3

Duchařská akce Luigi’s Mansion 3 je přesně tak dobrá, jak jsme doufali. Průzkum strašidelného hotelu, objevování...

Mobilní Mario Kart Tour pobaví, kromě jednoho velkého přešlapu

Rodinné stříbro Nintenda, závodní série Mario Kart, se nově podívala také na telefony a tablety. Ačkoliv se nedočkala...

OBRAZEM: Pokochejte se starověkým Řeckem na fotkách z Assassins Creed

Od vydání Assassin’s Creed Odyssey uplynul celý rok a mnozí fandové stále nedokázali dát hře sbohem. Svět starověkého...

Zaklínač 3 na Switchi je malý zázrak, ale rozhodně ne bez chyb

Zaklínač 3 je nejen podle čtenářů Bonuswebu nejlepší hra roku 2015. Nyní se v kompletní edici podívala také na hybridní...

Najdete na iDNES.cz