On-line hráči nechtějí nové díly svých oblíbených her

aktualizováno 
Blizzard, provozovatel úspěšného titulu World of WarCraft, ukázal, jak se inovuje on-line hra. Stačí zlepšit grafiku a drobné úpravy. Pokračování nesmí mít v názvu dvojku.

World of WarCraft: Cataclysm | foto: Bonusweb.cz

Jak by dopadl on-line titul EverQuest, kdyby Sony místo vydání pokračování s názvem EverQuest 2 jen nabídlo všem tehdejším hráčům původního EverQuestu "dvojku" jako datadisk se zbrusu novou grafikou? Tuto otázku si nyní musí zákonitě klást manažeři divize Sony Online Entertainment.

EverQuest 2 před lety vstoupil do přímého souboje s World of Warcraft. Ale zatímco WoW se stal nejúspěšnější on-line hrou všech dob, EverQuest 2 EverQuest IInedosáhl ani na polovinu úspěchu svého předchůdce. Je to paradox. Sony totiž udělalo téměř totéž, s čím nyní uspěl Blizzard. Starý dobrý herní svět nahradila nová verze po obrovské katastrofě.

Blizzard dokáže stále překvapovat. Na datadisk Cataclysm se hráči těšili rok, věděli o něm spoustu informací, ale stejně je nová podoba hry překvapuje pomalu na každém kroku. Finanční analytiky Blizzard překvapil oznámením, že během 24 hodin prodal 3,3 milionu kopií datadisku, a z WoW tak udělal nejrychleji prodávanou hru pro PC a Mac.

Síla tohoto čísla vynikne ve srovnání s nejrychleji prodávanou multiplatformní hrou. Call of Duty se za stejnou dobu prodalo 5,7 milionu kopií, méně než dvakrát tolik. Cílová skupina přitom byla trojnásobná. Předchozí nejprodávanější hrou pro PC byl dřívější datadisk pro World of Warcraft, Wrath of Lich King, kterého se během prvního dne prodalo 2,8 milionu kopií.

World of Warcraft: Cataclysm není klasický nový díl, ani klasický datadisk. Jeho cílem je udržet stávající hráče a nabídnout jim modernější grafiku i nový obsah. Zároveň chce WoW oslovit nové hráče a lidi, kteří WoW zkoušeli před několika lety.

World of WarCraft: CataclysmCataclysm toho dosahuje kombinací grafického vylepšení s drobným zvýšením minimálních hardwarových nároků, ale hlavně přepracováním některých herních systémů. S konkrétními změnami brzy na BonusWebu přijde velká recenze, pro obecné povědomí stačí vědět, že popisy změn u jednotlivých povolání jsou dlouhé.

Na první pohled výrazná je změna v přístupu k novým hráčům. Úvodní animace při tvorbě postavy nově zahrnují kousky příběhu i z předchozích datadisků. Hlavně se ale většina únavných a neoriginálních úkolů změnila v příběhové řetězce, které mají hráče udržet zvědavější na další vývoj hry a neslouží jen jako snadný způsob získávání zkušeností. Podle prvních informací z herního světa Azeroth se tento úmysl Blizzardu povedl na jedničku.

Neúspěšná konkurence
Celá řada herních projektů neměla tak chytré lidi ve vedení a neuspěla. Hlavní chybou byla snaha uvést zcela nový produkt za cenu nové hry. Výsledkem bylo jen rozdělení komunity a v některých případech výrazný úpadek nové hry doprovázený pomalým úpadkem hry původní.

Sony v případě EverQuestu a EverQuestu 2 ještě situaci docela ustálo, obě hry existují a mají své hráče. Společnost Turbine se svými prvními produkty takové štěstí Asheron´s Callneměla. Asheron’s Call 2 byl vyložený propadák, který skončil i přes výraznou snahu o záchranu hry, zatímco původní Asherons’s Call má stále tisíce hráčů.

Specifickým pokračováním je i druhá on-line hra ze světa Final Fantasy. Nový díl nejenže nemá moc hráčů, ale jeho tvůrci se čtvrt roku po vydání stále omlouvají za to, že je jejich hra v katastrofálním stavu. Věrní hráči tak zatím ve hře zůstávají díky dočasnému zrušení měsíčních poplatků. Na úspěch prvního dílu zdaleka nedosáhla ani hra Lineage 2, která bodovala líbivou "dospělácky" zaměřenou grafikou.

Naděje pro on-line starce
Blizzard si při svém úspěšném tažení za omlazením mohl vzít příklad z několika vzorů. Tím největším je asi prababička on-line her Ultima Online, která prošla několika přerody grafického kabátku i herního systému. Zpětná vazba od hráčů jasně ukázala, jak konzervativní příslušníci lidské rasy jsou. Přesto se díky inovacím v podobě placených přídavků podařilo hru udržet naživu až do dnešních dnů. Zásadní změnu grafiky přitom přinesl až datadisk Kingdom Reborn po deseti letech fungování hry, za kterou dodnes platí několik desítek tisíc lidí.

Postupné vylepšování a rozšiřování herního světa zvolila jako úspěšnou strategii i sedm let stará nezávislá vesmírná online sága Eve Online. Zavedla nový grafický engine přibližně po čtyřech letech fungování hry a v úpravách grafiky postupně pokračuje s každou další aktualizací, kterých je dohromady už čtrnáct.

Anarchy OnlineZnovuzrození očekává už nejméně dva roky také hra Anarchy Online. Její autoři ze společnosti Funcom v předchozích datadiscích několikrát mírně zvedli kvalitu grafického zpracování, ale původní grafický engine má spoustu omezení, která se nepodařilo překonat. Budoucnost však vypadá hodně zajímavě. Funcom totiž převede technologicky zastaralou Anarchy Online na stejný engine, který používá Age of Conan, graficky nejpovedenější on-line hra vůbec.

Podle tvůrců hry by ke startu nové grafické verze mělo dojít v první čtvrtině roku 2011. A pokud se spojí grafika Age of Conan s herním systémem Anarchy Online, bude to paráda. Tahle prastará hra totiž nabízí nejpropracovanější systém vývoje postavy ze všech on-line her na hrdiny. A navíc se v ní dá létat v soukromých stíhačkách.

Autor:
  • Nejčtenější

Populární youtuber dostal doživotní zákaz ve Fortnite, skončil v slzách

Youtuber Jarvis dostal od provozovatelů hry Fortnite tvrdý trest za to, že v přímém přenosu ukázal, jak snadné je ve...

Ve světě Falloutu 76 probíhá třídní boj, platícím hráčům jde o „život“

Zavedení systému předplatného do Falloutu 76 mělo vyřešit spoustu problémů, místo toho ale tuto prokletou hru ještě...

Diablo 4 je temnější, krvavější a vrací se ke stylu legendární dvojky

Diablo 4 slibuje návrat ke kořenům. To znamená nejenom k temnějšímu pojetí, ale i způsobu, jakým se hraje. Navázat by v...

Český trh nezaplatí ani jednoho celého vývojáře, říká tvůrce mobilních her

Jejich hry hrají miliony hráčů napříč celým světem, přesto u veřejnosti české studio Madfinger Games nemá takové jméno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé si ve světě Falloutu 76 hrají na šlechtu, vysmívají se „neplatičům“

Skupina hráčů onlinovky Fallout 76 zformovala satirickou skupinu Apocalyptic Aristocracy a provokuje „obyčejné“ hráče...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Český trh nezaplatí ani jednoho celého vývojáře, říká tvůrce mobilních her

Jejich hry hrají miliony hráčů napříč celým světem, přesto u veřejnosti české studio Madfinger Games nemá takové jméno...

VIDEO: Představujeme komiksový fenomén My Hero Academia

Aktuální díl komiksového pořadu Smash! se věnuje jednomu z nejúspěšnější japonských komiksů současnosti. My Hero...

Stručný průvodce zákysem ve hrách. Co dělat, abyste se nezbláznili?

Možná jsou dnes hry opravdu jednodušší než bývaly, to však neznamená, že nás občas nedovedou pořádně potrápit....

Deset herních značek, které už by se neměly nikdy vrátit

Aniž bychom tím chtěli snižovat jejich kvality a dopad na herní průmysl, některé značky by podle nás měly zůstat v...

Najdete na iDNES.cz