Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automobilový poklad v Praze. Úžasnou tatrovku rekonstruovali 28 let

V pražském Národním technickém muzeu měla obnovenou premiéru Tatra 80. Majestátní, více než pět metrů dlouhý kabriolet z 30. let minulého století 28 let rekonstruoval Pavel Kasík, významný český veteránista specializovaný na tatrovky.

Ten supervzácný vůz zrekonstruoval v duchu „absurdního detailismu“, jak říkají obdivovatelé jeho nekompromisního přístupu k renovacím. Původním majitelem představené Tatry 80 byl ústecký továrník Heinrich Schicht, který vůz zakoupil v roce 1931. Kasík také sepsal obsáhlou knihu o rekonstrukci nazvanou Tatra 80: Tři životy slavného Schichtova kabrioletu. Moc monografií o konkrétních autech na světě nevzniklo. Obří nádherná tatrovka si to ovšem zaslouží.

„Po Heinrichu Schichtovi, jehož rodinu proslavila výroba mýdla, kosmetiky nebo potravinářských tuků, vůz vystřídal ještě několik majitelů,“ uvedl Kasík. „Sloužil například i u hasičského sboru. Kasík Tatru 80 převzal ve velmi špatném stavu,“ řekl. Kromě mechanických prací podle něj spoustu času věnoval také studiu původních materiálů nebo návštěvám tuzemských a zahraničních automobilových veletrhů.

Slavnostní představení znovuzrozeného vozu Tatra 80, 12. června 2023, Národní technické muzeum, Praha.

Na renovaci se vedle Kasíka podílela řada lidí, někteří už zemřeli. Ne všechny pokusy o opravy vozu byly hned úspěšné. „Něco se povedlo napoprvé a něco třeba napětkrát,“ řekl. Přál by si, aby zrekonstruovaná Tatra 80 jednou ústeckými ulicemi projížděla tak jako dřív. Rekonstrukce vozu se protáhla na 28 let. „Část času zabrala vlastní renovace, ale zejména náhradních dílů, dokumentace, fotografie, podle které bylo možné rekonstrukci provést,“ řekl Kasík pro iDNES.cz.

„Je to vlastně největší osobní automobil, s klasickou koncepcí s centrální nosnou páteřovou rourou a všemi nezávisle zavěšenými koly, který byl vyroben v Tatře. Auto bylo vyrobeno v nejmenší sérii, v pouhých 22 kusech, a tento je jeden ze čtyř realizovaných sportovních kabrioletů,“ dodal. Dodnes se zachovalo šest osmdesátek, Kasíkův kabriolet je jediný existující.

Auto má pod kapotou šestilitrový dvanáctiválec, který auto rozjel až někam ke 145kilometrové rychlosti.

Ukrývali jsme tatru pana prezidenta - nejvzácnější české auto

Tento konkrétní kus se představil premiérově na pražském autosalonu v říjnu 1931, kde si ho převzal pan továrník Heinrich Schicht z Ústí nad Labem. Jeho Schichtovy závody vyráběly slavné mýdlo s jelenem nebo kosmetiku Elida či tuk Ceres. Jeho rodina, která patřila ve své době k nejvýznamnějším středoevropským průmyslnickým rodům, používala vůz k různým cestám, na výpravy do zahraničí. „Dokonce tento vůz vyhrál svou kategorii na soutěži elegance v Cannes v roce 1932. Následně auto od Schichtových odkoupil syn jeho bankéře, Karl Popper. Začátkem druhé světové války auto získal obchodník s automobily František Zábranský, který ho nejprve používal, pak ho rozebral a schoval v ledárně v hostivickém pivovaru, aby ho Němci nezabavili. Po válce ho chtěl zase sestavit, ovšem už nemělo smysl stavět luxusní kabriolet, nebyl benzin, nebyl důvod taková vůz provozovat. Naopak byla poptávka po podvozcích na hasičské vozy,“ popisuje Kasík. Takže se podvozek s osazeným motorem dostal do Brna k firmě Hrček a Neugebauer, která na něj postavila hasičskou nástavbu se stříkačkou pro hasiče v Uherském Hradišti.

Jak vybrat barvu

V bohatém archivu Tatry Kasík našel mnoho dokumentace ke své osmdesátce, výkresy výdřevy karoserie a podařilo se získat i kompletní sadu výkresů výrobní dokumentace všech kovových dílů skládací střechy. V archivu jsou prakticky všechny mechanické výkresy vozu.

Ke Kasíkově osmdesátce existuje spousta továrních fotografií. „Byl to ze všech osmdesátek asi nejčastěji fotografovaný vůz kromě Tatry 80 prezidenta Masaryka. Nebylo vlastně místečko, které bychom neznali. Dokonce byl nafocen velice kvalitně i interiér. Takže jsme pak udělali zvětšeniny fotografí dva metry na výšku a pět metrů na délku a každý detail jsme ladili podle nich,“ říká Kasík.

Osobní dvanáctiválce jsou zlaté hřeby tuzemského automobilového průmyslu

Ten podle vlastních slov mnohosetkrát zkoumal, jakou mělo auto původně barvu. „Byl jsem jednou přesvědčen, že to auto bylo celé černé, a jindy zas, že tam byl světlejší tón. Protože žádná barevná fotografie neexistovala a v rodině pana Zábranského v roce 1939 byl vůz už přelakovaný, jediný, kdo mi mohl říct, jaká byla původní barva, byl syn řidiče, který se shodou okolností také jmenoval Schicht. Byl u mě asi před deseti lety, říkal, buď bylo černé, nebo tmavě modro-černé,“ popsal pro iDNES.cz.

Pavel Kasík tedy zvolil barvu ze dveří a kapoty jiné dochované Tatry 70 a nechal udělat spektrální analýzu laku. „Takže to není lak z žádného současného vozu, ale je to speciálně namíchaná barva,“ kouká upřeně na tmavě modrou tatrovku.

Chtěl by s ní vyrazit na slavnou soutěž elegance na Pebble Beach, kde Kasík před lety uspěl s Tatrou 77. „Z evropských akcí by mě nejvíc zajímala akce Chateou Chantilly ve Francii,“ dodává.

Tatra 80

Byla největším a také nejdražším osobním automobilem v historii značky. Jeho výrobou v Tatře vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů. Konstrukčně T 80 vycházela z modelu Tatra 70, s nímž měla shodný podvozek. Podvozek byl stavěn podle tradiční koncepce Tatra; motor, převodová skříň, centrální roura a skříň zadní nápravy tvořily nosnou část vozu, na které byla dvěma příčnými nosníky připevněna karoserie. Vpředu i vzadu měly vozy výkyvné polonápravy.

Vůz poháněl vodou chlazený dvanáctiválcový motor s rozvodem SV a válci do V o objemu 5 990 cm³. Ten poskytoval výkon 115–120 koní. Motor předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2 400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině.

Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou Sodomka. Nástupcem T 80 byl od roku 1934 vyráběný vůz T 70 A. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident T. G. Masaryk, byla předána Správě domu prezidenta republiky v Praze-Hradčanech v červnu 1935. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze.

Zdroj: wikipedia

  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...