Veterány z Prahy na kraj Evropy. Do Istanbulu dojela stařičká škoda i tatra

Exkluzivně
Přes čelní okno nedůvěřivě sleduji bezdomovce, který na mě divoce gestikuluje oblečený ve špinavé teplákové soupravě a ještě se špinavějšími bačkorami na nohách. Chce, abych jel za ním a směřuje naše auto do nejužšího místa, kudy proudí davy turistů z chrámu Hagia Sophia v historickém centru Istanbulu. Výjev podobný, jako kdyby se auto s asijskými turisty objevilo na Karlově mostě.

Jenže my jsme tady správně – v cíli jízdy 23 českých veteránů Oldtimer Express Praha–Istanbul.

Bláznivý závod, který není závodem v pravém slova smyslu, vymyslel Josef Zajíček, majitel mosteckého Autodromu, hodinkářské značky ROBOT a také milovník historických aut. Zajíčkův vztah k Turecku a Istanbulu se váže k začátkům jeho podnikání a celý nápad vznikl během setkání s dlouholetým tureckým obchodním partnerem Turgutem, s nímž se přátelí už třicet let. Trasa přes 2 200 km dlouhé jízdy vedla z Česka přes Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko a byla rozdělena na čtyři etapy.

Velká cesta více než dvacítky veteránů, která odstartovala ve středu 17. května od Národního technického muzea v Praze, dorazila do cíle v Istanbulu v sobotu odpoledne. Auta se stářím nad třicet let mají za sebou trasu delší více než 2 200 km.

Nešlo o čas ani rychlost, posádky měly za úkol dorazit do cíle a cestou projet několik kontrolních bodů, vždy spojených s určitým zážitkem. „Občas se cestou s některými kolegy trochu špičkujeme, abychom si ještě víc užili řízení, ale naštěstí mezi námi není žádný šílenec, aby to překročilo rozumnou hranici,“ přibližuje styl jízdy Jaromír Pizinger, z týmu Pizingers Morix a stejnojmenného architektonického studia. Do Istanbulu se vydal zlatým Porsche 911 SC Targa z roku 1979, patřícím jeho manželce Nadě, která mu dělá kopilotku.

Od Národního muzea k Hagia Sofia

Ani ranní sluníčko ve středu 17. května vzduch moc neohřálo, ale pro starší vzduchem chlazená auta to jsou ideální podmínky. „Největší strach jsem měl, že nedojedu na start,“ říká Ivo Tůma, který se za volantem stařičké octavie z roku 1960 stal jedním z nečekaných hrdinů akce.

Auto vytáhl z garáže teprve na jaře, kde stálo posledních deset let, od doby, kdy ho koupil jeho bratr. Podle fotek, které mi ukazuje v mobilu, to vypadá spíš na „nálezový“ stav. Technickou kontrolou auto po nutných úpravách nakonec prošlo a od startu u Národního technického muzea v Praze absolvovalo celou cestu bez jediného technického problému. Možná pomohlo i to, že start mu odmávala norská rallyová legenda John Haugland a turecký velvyslanec Egemen Bagis. Ale ještě pravděpodobnější je, že letitá oktávka byla kdysi prostě dobře zajetá. Na víku kufru má totiž dvě původní samolepky; jednu se siluetou Turecka a druhou ve tvaru soba.

„Posádky se k autům chovaly skvěle. Nesnažily se je uhnat, jely s rozumem a v rámci možností odpovídajícím stáří vozů,“ komentuje Petr Endl z Engine Prague, jednoho ze dvou servisních týmů, které účastníky cestou doprovázely. Na nedostatek práce si přesto stěžovat nemohl. I přes pečlivou technickou přípravu a testy se občas komplikace vyskytly a bez šikovných servismanů by auta v plném počtu do cíle určitě nedojela.

„Cestou jsme zkoukli pár videí na YouTube a jen předstíráme, že tomu rozumíme,“ vtipkuje Tomáš Tochtar, který s kolegou tvořil druhý servisní tým a s auty dokáže doslova zázraky. Dobrá nálada je neopouštěla ani při zapeklitějších úkolech – vždy si dokázali poradit, ať už s výměnou ložiska, které u Tatry 603 odešlo hned na začátku první etapy, nebo třeba se zaseknutou střechou rolls-roycu. A když nebylo zbytí, vyráběli si i vlastní náhradní díly. Hlavní směna jim ale obvykle začínala až po dojetí do cíle etapy a práce se často protáhly až hluboko do noci.

Jako velký a dobře sehraný tým však fungovaly všechny posádky, které spolu během jízdy komunikovaly přes WhatsApp, kde se prakticky neustále vzájemně podporovaly a informovaly o situaci. Když se v cíli rumunské etapy těsně před půlnocí objevila ve společném chatu fotografie filtru s dotazem, jestli má někdo náhradní, neuplynula ani minuta a Ivo Tůma už psal: „Mám, jdu dolů.“

Express Praha-Istanbul

Jestli jste dosud neslyšeli o rumunském městě Drobeta-Turnu Severin, jste na tom stejně jako já a většina posádek Oldtimer Expressu. Zavedla nás sem druhá etapa vedoucí z Budapešti přes rumunské hory, přírodní rezervaci Železná vrata a podél majestátního Dunaje.

Řeka zde tvoří hranici se Srbskem a příjezd nezvyklé skupinky aut vzbudil u místních docela pozdvižení. Na hotelovém parkovišti si vozy fotila nejen místní mládež, obdivující hlavně vozy BMW a Porsche, ale dokonce i maminky s dětmi. „Které auto se ti líbí nejvíc?“ ptal jsem se jednoho z přihlížejících kluků. Ukázal na třílitrové BMW E9 CSi z roku 1974 manželů Bulířových. Když jsem se ho zeptal, co říká na škodovky, tak jen se smíchem kroutil hlavou.

Naštěstí ho majitelé škodovek nevidí, nejspíš by mu dali pěkně za vyučenou. Ostatně nejstarší auto ve startovním poli byla právě škodovka a svými výkony se postarala o další překvapení. Škoda Tudor Roadster z roku 1951, za jehož volantem se střídali otec a syn Krejčí, totiž dokázala několikrát dorazit do cíle přes 500 km dlouhých etap dokonce jako první. „Úspěch spočívá v přípravě a my jsme naše auto připravovali pečlivě. Výhoda starších škodovek je v tom, že mnoho dílů zůstává kompatibilních, a tak naše příprava nebyla tak složitá jako u jiných vozů,“ popisoval v závěru Alois Krejčí starší.

Jako rodinný teambuilding pojala cestu většina týmů, posádky tvořily nejčastěji manželské páry nebo právě kombinace otec-syn. To byl případ i Josefa Šmída se synem Sebastianem, kteří jeli v krásném Jaguaru E-Type S1 roadster z roku 1963, nebo bratrů Poncových, kteří vzali na cestu své syny a střídali se v Mini Cooperu z roku 1997 a doprovodném superbu.

Made in Czechoslovakia

„Mám radost, že se tu sešla opravdu skvělá parta lidí, kteří sdílejí stejné nadšení a společně vytvořili velmi příjemnou a přátelskou atmosféru,“ prohlásil Josef Zajíček, který na cestu plnou kontrastů vyrazil vínovou Tatrou 603 z roku 1959. Po první etapě, spojené s technickými problémy, startoval druhý den auto s pohlazením na přístrojové desce. „Je to pohodlné auto a na cestu jsem si ho vybral hlavně proto, že chci reprezentovat Českou republiku s vozem vyrobeným v Československu,“ prozradil Zajíček, kterému jeho turecký kopilot Turgut během cesty pro zlepšení nálady dokonce zpíval. „Asi mě chce připravit na vjezd do Turecka, ale když jsme se proplétali Budapeští a já se musel soustředit na řízení, tak jsem ho už musel zarazit, ať to nechá na dálnici,“ popisuje se smíchem atmosféru na palubě tatry Josef Zajíček.

Vedle Zajíčkovy tatry a několika již zmíněných škodovek, vozů Porsche a BMW tvořila startovní pole pestrá směsice dalších modelů a značek od Alfy Romeo Spider (1978), Saabu 900 (1991), Citroënu CX (1981), přes speciálně na dálkové soutěže upravený Mercedes 350 SL (1971), Ford Mustang (1966) až po Volhu 21 (1962) nebo Rolls-Royce Corniche, kterým jel Jiří Jirovec, bývalý závodník, sběratel historických rallyových vozů a majitel společnosti Invelt. „To nejlepší na celé akci nejsou stará auta, která všichni milujeme, ale lidi, co si spolu rozumí, baví se, podporují se a prostě si to užívají,“ shrnuje své dojmy Radek Pokorný, sběratel klasických aut a majitel Engine Group, který do Istanbulu dorazil za volantem Porsche 911 S (1972).

V cíli

S blížícím se Istanbulem stoupá i adrenalin. Po opuštěných rumunských horách, dunajských nížinách a polorozpadlých bulharských vesničkách máme vjet do více než patnáctimilionového města, které je obří metropolí se všemi svými klady i zápory. Když jsme s kolegou na začátku jara najížděli trasu závodu, strávili jsme v istanbulských zácpách pět hodin.

Počasí nám přálo, bylo příjemných dvacet stupňů a všichni už se těšili na setkání historickém centru. Cestu rušným provozem nám měl usnadnit policejní doprovod, ale s houstnoucím provozem se kolona skoro třiceti aut začala rozpadat. Je jasné, že do cíle už všichni najednou nedojedeme a nezbývá než se spolehnout na navigaci, která nás vede úzkými uličkami starého města. Když jsme se nakonec dostali až těsně k mešitám, zastavil nás nekompromisní policista. Obměkčit se nechal, až když mu ve WhatsAppu ukázal fotky aut posádek, které vjely k mešitám správným vjezdem na opačném konci. „Ok, můžeš jet, příteli,“ řekl mi, zatímco se mezitím za mnou seřadilo několik dalších opozdilců. Jsme v cíli.

„Jsem samozřejmě unavený, ale taky nadšený, že se nám celá cesta povedla a že všechna auta v pořádku dorazila do Istanbulu,“ radoval se v cíli Zajíček. Zatímco si podává ruce s ostatními účastníky a v pozadí se klene majestátní kopule mešity Hagia Sofia. „Je to ohromná zkušenost, Istanbul je krásné město a děkuju všem, kteří se do toho rozhodli jít s námi, ať už to jsou partneři, organizační tým, nebo samozřejmě posádky.“

Vstoupit do diskuse (1 příspěvek)

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025

Formule Magdalena měla světovou premiéru v nádherném muzeu v Jizerkách

O Automoto Museu v Lučanech nad Nisou jsme už na začátku letošního roku psali. Rekonstruovaný prostor staré sklárny zaplnily staré i novější automobilové a motocyklové unikáty. Tentokrát tu...

9. července 2025

Češi nejvíc spěchají, za rychlost při dobíjení aut si rádi připlatí, říká expert

Premium

Jak jsou elektrická auta ekologická, kolik stojí provoz v porovnání s benzínem, proč si je pořizují lidé, co mají doma soláry, i třeba proč zatím moc nejezdí elektrické kamiony. O tom všem vypráví v...

8. července 2025

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.