Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault měl za 120 let namále, dnes patří k největším na světě

  18:29
Renault je čtvrtá nejstarší kontinuálně fungující automobilka na světě, právě v pondělí slaví sto dvacet let od založení. Renault patří společně s partnerským Nissanem do aliance vyrábějící nejvíc aut na světě.
Jedním z nejslavnějších renaultů je malý model R5, který se v první generaci představil v roce 1972.

Jedním z nejslavnějších renaultů je malý model R5, který se v první generaci představil v roce 1972. | foto: Renault

Francouzská automobilka Renault patří mezi nejstarší fungující výrobce na světě, delší historií produkce vozidel se spalovacím motorem se mohou pochlubit jen německý Daimler, francouzský Peugeot a česká Tatra. U zrodu firmy, jež je dnes součástí jednoho z největších automobilových koncernů světa, stáli 25. února 1899 tři bratři Renaultovi - mladý inženýr Louis a starší Marcel s Fernandem, kteří přinesli zkušenosti s byznysem získané v rodinné textilce.

Poměrně čerstvá technická novinka - Karl Benz představil první automobil v roce 1885 - zajímala zejména Louise, trochu černou ovci zámožné rodiny. Škole moc nedal, o to více ho od mládí zajímala technika a vášeň pro řemeslo. Se synovým přístupem k životu se nakonec smířil i otec Alfred, který mu poskytl zázemí v rodinném sídle v Billancourtu na předměstí Paříže. Tam také Renault junior postavil roku 1898 svůj první vůz. V té době mu bylo 21 let.

Obchodně firma Společnost bratří Renaultů (Société Renault Freres) uspěla zejména díky péči starších sourozenců, klienti pak přibývali i díky tomu, že vozy nenavazovaly na kočáry ani kola. Motor Louis umístil dopředu, zadní kola poháněl místo tehdy běžného řetězu hřídelem, řidítka z bicyklu už v roce 1901 vystřídal volant. Lehké a živé automobily se uplatnily i v závodech, což se stalo osudným Marcelovi, který zahynul v roce 1903 při nehodě při jízdě z Paříže do Madridu.

Fernand podlehl o šest let později vážné nemoci, ani smrt spolumajitelů však nezastavila značku v rozletu. Před vypuknutím první světové války pracovala pro Société des Automobiles Renault (slovo bratři zmizelo z názvu po Fernandově smrti) už 5 000 zaměstnanců. A válka, zprvu Renaultem odmítaná jako mrhání materiálem i lidmi, přinesla nové příležitosti. Válečnému úsilí Francie pomáhaly osobní i nákladní vozy, Renault vyráběl i tanky, letecké motory nebo munici.

Louis Renault se zorientoval i po uzavření míru - auta byla potřeba stále, základ tanku posloužil při vývoji traktoru a aerolinky využily letecké motory. Samozřejmě se vyráběly i osobní vozy, postupně zdokonalované, od roku 1923 také Renault začal používat v logu kosočtverec. Ve 20. letech přežil i nástup ostré konkurence v podobně podniku Andrého Citroëna a obě firmy se dlouho přetahovaly o postavení francouzské jedničky, ze souboje nakonec vyšel vítězně Louis Renault.

Radovat se mohl jen pár let. Ještě sice zabránil převzetí firmy Němci, zaplatil za to však vysokou cenu. V říjnu 1944 ve věku 67 let, jen dva měsíce po osvobození Paříže, zemřel v opovržení jako kolaborant, který dal za nacistické okupace své továrny k dispozici německé mašinerii. Spolupráci s nepřítelem se Louis Renault snažil ospravedlnit slovy „dám jim máslo, aby nám nevzali krávy“, ale marně. Krátce po smrti zakladatele byla firma bez náhrady znárodněna.

Po válce se objevily také snahy ukončit výrobu osobních vozů Renault, ty továrna přestála a řada jejích modelů se v dalších dekádách zapsala do historie. Ať už desítky let vyráběný Renault 4, jeden z prvních úspěšných hatchbacků Renault 16, nestárnoucí Renault 5 nebo průkopník kategorie MPV Renault Espace. Firma byla aktivní i ve východní Evropě, v Rumunsku na základě Renaultu 12 vznikla Dacia 1300, v Československu se pak v licenci vyráběly nákladní vozy Avia.

V 80. letech překonal Renault vážnou hospodářskou krizí a v roce 1996 byl privatizován, stát si ponechal významný podíl (dnes činí 15 procent, necelé dvě třetiny akcií jsou na burze). Koncem 90. let se francouzská firma, jež patřila mezi finalisty soutěže o mladoboleslavskou škodovku, výrazně rozkročila do zahraničí. Kromě koupě Dacie, ze které udělala velmi úspěšnou značku nabízející jednoduché a poměrně laciné modely, se zejména spojila s japonským Nissanem.

Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která vznikla v roce 2016, patří se zhruba deseti miliony vyrobenými vozy ročně k trojici největších na světě, když konkuruje Toyotě a Volkswagenu (více čtěte zde). Vedle značek Renault, Dacia, Nissan, Datsun, Mitsubishi či Samsung Motors patří pod její křídla i ruská Lada. Menšinový podíl ve ztrátové firmě AvtoVAZ koupili Francouzi v roce 2008, od roku 2016 pak patří do rukou Renaultu tři čtvrtiny akcií automobilky na Volze.

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...