Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře. Kalifornská firma má sice velké plány, ale prázdnou kasu a problémy s kvalitou svých aut. Pomoci by jí mohl Nissan, kterému by se hodil elektrický pick-up Alaska jako elektrická alternativa k jeho modelu Navara pro severoamerický trh.

Vyvíjet a vyrábět elektromobily je finančně náročná záležitost, a to zvláště pokud chcete během krátké doby nabídnout hned několik modelů, tak jako kalifornská značka Fisker. Automobilka založená známým dánským designérem Henrikem Fiskerem loni po několika odkladech konečně spustila v rakouském závodě společnosti Magna-Steyr ve Štýrském Hradci výrobu svého elektrického SUV Ocean.

Toho zatím vzniklo jen o něco více než 10 000 exemplářů a internetem kolují hrůzné zkazky od nespokojených zákazníků, jejichž auta náhle ztrácí výkon, špatně brzdí, mají problémy se senzory sedadel, které nedetekují přítomnost řidiče, a objevily se dokonce i případy, kdy z auta za jízdy odlétla kapota.

Jak chce Fisker rychle expandovat do dalších segmentů, tak jsou auta evidentně šitá horkou jehlou. Plány kalifornské firmy nejsou zrovna malé. Kromě dostupného kompaktního crossoveru Pear a pětimístného kupé-kabrioletu Rōnin zahrnují i středně velký pick-up Alaska, plánovaný na rok 2025.

Auty opilý Dán a jeho velkolepý elektrický flám

Fiskeru ale na další expanzi chybí finanční prostředky. Kosa padla na kámen, když se ukázalo, že její současné zdroje jí nevystačí na její fungování na příštích dvanáct měsíců. Došlo to dokonce až tak daleko, že cena akcií společnosti Fisker klesla na pouhých 0,46 centu a zkraje března dokonce hrozilo, že budou vyřazeny z obchodování na burze v New Yorku. Společnost Fisker Inc. musela propustit 15 % zaměstnanců a během čtvrtého čtvrtletí loňského roku vykázala ztrátu 463 milionů dolarů (10,8 miliardy Kč).

Elektromobilní stoupa

Fisker ale není sám. Řada dalších významných start-upů založených pro výrobu elektromobilů, se v poslední době dostala do potíží. Poptávka po elektrických autech navíc zpomaluje. Obrovské ztráty generuje čínské Nio, ale i švédský Polestar, od kterého dalo ruce pryč sesterské Volvo. Čínská inovativní značka HiPhi dokonce nedávno na šest měsíců pozastavila výrobu. Americký Lucid pro změnu musel snížit svou prognózu produkce pro letošní rok o 90 procent.

A v problémech se dlouhodobě potácí Faraday Future a Rivian, o kterém se začalo mluvit jako o dobré akvizici pro Apple, jenž ukončil svůj projekt autonomního auta Titan a hodil tak do koše deset miliard dolarů. Britská firma Dyson naštěstí „zařízla“ své elektroauto hned v zárodku, poté co se ukázalo, že je to jen bezedná jáma na peníze.

Fisker Rōnin: superelektrokabrio má čtvery dveře, otevírají se jako u almary

Klíčem k dalšímu fungování automobilky Fisker je přísun financí prodejem vlastnického podílu nebo spolupráce při výrobě. Henrik Fisker nedávno prohlásil, že zúžil seznam potenciálních partnerů na jednoho a že nebude investovat do dalších projektů, dokud si nezajistí partnerství.

Tím parťákem je podle všeho japonský Nissan, který byl před více než deseti lety lídrem v oblasti elektromobilů a jeho Leaf určoval směr. V současné době, ale přes novinku v podobě model Ariya má tato japonská automobilka potíže držet krok s konkurencí.

Win-win situace

Může za to vžitý konzervatismus Japonců, kteří se drží spalovacích motorů. Pro někoho možná může vypadat překvapivě skutečnost, že jedna z nejprůmyslovějších a technologicky nejvyspělejších zemí, jako je Japonsko, má jen mizivý podíl elektrických vozidel. Loni tam elektromobilům patřilo jen 1,7 % z nově prodaných aut, zatímco dokonce i v Indii to bylo více - 2,1 %.

Nissan potřebuje změnit strategii pro klíčový severoamerický trh a zahrnout do své modelové řady více elektrických aut. Poté, co se Japonci stále více stahují z aliance s Renaultem, by jim partnerství se značkou Fisker mohlo pomoci.

Omrkli jsme elektrický Fisker Ocean. Cenou jde proti Škodě Enyaq

Zpráva agentury Reuters s odkazem na nejmenované zdroje obeznámené se situací říká, že by k dohodě mezi Fiskerem a Nissanem mohlo dojít již velmi brzy. Očekává se, že by Japonci mohli investovat více než 400 milionů dolarů (přes 9,3 miliardy korun) do platformy Fiskeru pro pick-up Alaska, který by japonská značka využila pro elektrickou alternativu ke svému modelu Navara pro Severní Ameriku, kde je segment elektrických pick-upů velmi perspektivní, a panuje tam už velká konkurence.

Elektrický čtyřdveřový pick-up Fisker Alaska by měl konkurovat Fordu F-150 Lightning, Chevroletu Silverado EV, Tesle Cybertruck, Rivianu R1T a dalším. Model sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o nejlehčím elektrickém pick-upu či o ferrari pickupů.

S držákem na kovbojský klobouk

Zajímavým řešením pětimístného modelu Alaska je tzv. Houdiniho přepážka mezi relativně krátkou ložnou plochou a kabinou, kterou lze sklopit a zvětšit tak prostor z 1,37 metru až na 2,8 m. Mezi další funkce patří tzv. „držák velkého doušku“, obří nádoby s nápojem, a nechybí ani držák na kovbojský klobouk na stropě nad zadními sedačkami.

Fisker Ocean nekoupíte. Auto s interiérem z odpadků pronajmou přes aplikaci

Fisker chce nabízet svůj pick-up se dvěma kapacitami baterií (75,0 a 113,0 kW) a dojezdem 370 až 550 kilometrů. Specifikace elektromotorů zatím nebyly zveřejněny, zrychlení z 0 na 96 km/h by mělo být podle provedení od 3,9 do 7,2 sekundy. Prodejní cena je avizována na 45 400 dolarů, tedy přibližně milion korun. Zda se opravdu dostane do výroby, ale dnes ještě není jisté. Peníze od Nissanu by tomu ale mohly hodně napomoci.

Nissan by tento model mohl vyrábět v některém ze svých výrobních závodů v Tennessee nebo Mississippi. Média spekulují i o možnosti, že jeho produkcí byl pověřen partner Fiskeru, rakouská společnost Magna Steyr. V tom případě by se ale Nissan musel vypořádat s dovozním clem do USA a oželet tamní daňové pobídky.

Kdo je Henrik Fisker?

Tento šedesátiletý designér vystudoval Art Center College of Design ve švýcarském Vevey a v roce 1989 začal pracovat v centru pokročilého designu mnichovské automobilky. V BMW nakonec Fisker strávil 12 let a udělal si jméno koncepčním vozem Z07, ze kterého se v roce 1999 stal „bondovský“ roadster Z8. V roce 2001 Fisker odešel do Ford Motor Company, kde se stal designovým ředitelem v automobilce Aston Martin. Jeho první prací bylo dokončit model DB9, který rozpracoval předchůdce Ian Callum. Při práci na DB9, stejně jako na Z8, Fisker čerpal z legendárního dědictví značky. Navrhl i model V8 Vantage. Než založil stejnojmennou vlastní značku, která se proslavila plug-in hybridním sedanem Karma, pracoval tento dánský designér, také pro Teslu. V roce 2016 založil vlastní společnost Fisker Automotive, která ale zbankrotovala a nakonec ji koupili Číňané. Následně tento Dán založil firmu Fisker Inc.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...