Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Zajistí lepší online služby nová regulace, nebo trh?

Řada služeb je dnes poskytována ryze digitálně. Od poslouchání hudby a sledování filmů, přes vedení účetnictví, nakupování až po placení, vše se přesouvá do online prostředí. Ačkoliv jsou služby od různých poskytovatelů často dost podobné, alespoň z pohledu klienta, přechod mezi nimi nebývá úplně jednoduchý. Nad otázkou proč tomu tak je, se ve svém komentáři zamýšlí František Nonnemann, bankovní analytik skupiny Partners.

František Nonnemann, bankovní analytik skupiny Partners | foto: Partners

Když chce uživatel převést svoje data od jednoho poskytovatele online služby k druhému, setkává se s různými překážkami. Od těch technických, jako je odlišný formát dat či nekompatibilní rozhraní, až po právní, kdy se často argumentuje autorským právem, obchodním tajemstvím, ochranou osobních údajů atd. Je to velká škoda. Proč?

Snadnější přechod klientů od jednoho poskytovatele služby k druhému v důsledku prospěje všem. Reálná možnost, že klient snadno přejde jinam, kde se mu bude srovnatelná služba více líbit nebo bude třeba levnější, by totiž poskytovatele mohla více motivovat k rozvoji klientsky přívětivých služeb. Služeb, které budou klienti využívat a za které budou ochotni i platit. Funkční trh zkrátka vede k lepším službám.

Jenže co s tím, když se klientská mobilita v některých oblastech moc nerozvíjí? Kvůli skutečným, někdy ale i trochu zveličeným technickým a právním komplikacím? Jednou z možností je zkusit prorazit neochotu velkých hráčů silou. Novou regulací, dalšími pravidly, hrozbou vysokých pokut.

Evropská unie to už několikrát zkusila

Prvním větším pokusem bylo obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Zavedlo tzv. právo na přenositelnost osobních údajů. Lidé mají právo požádat poskytovatele online služeb, aby přímo jim nebo dalšímu subjektu zpřístupnil osobní údaje, které při čerpání služby správci sami poskytli. V běžně používaném a strojově čitelném formátu. EU si od tohoto nového práva slibovala právě větší mobilitu klientů na digitálním trhu, protože zdánlivě odstraňuje většinu právních i technických překážek.

Funguje přenositelnost osobních údajů v praxi? Řada průzkumů a statistik ukazuje, že ne. Ostatní práva upravená v GDPR, například právo na přístup k osobním údajům nebo právo na výmaz, se poměrně rozvinula a jsou využívána. Ovšem právo na přenositelnost je spíše popelkou, klienti jej využívají minimálně. K rozvoji digitálního trhu tím GDPR příliš nepomohlo.

František Nonnemann

  • Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze.
  • Několik let pracoval na Úřadu pro ochranu osobních údajů, mimo jiné i jako ředitel analytického odboru a vedoucí právního oddělení.
  • Od roku 2016 působí v soukromém sektoru, kde se zabývá především pravidly pro zpracování a ochranu informací, ochranou spotřebitele a compliance systémy.
  • Na tato témata také publikuje a školí.
  • V projektu založení Partners banky má na starosti nastavení compliance systému a pravidel pro řízení nefinančních rizik.

Další regulatorní pokus se zaměřil na poskytování platebních služeb. Směrnice o platebních službách, tzv. PSD2, uložila bankám a některým dalším subjektům povinnost umožnit klientům, aby správu svých účtů vedených u různých institucích integrovali v jednom rozhraní. V nástroji či aplikaci vedené někým dalším.

Přineslo PSD2 skutečně „otevřené bankovnictví“? Přispělo k tomu, že klienti aktivně porovnávají služby svých bank a snadněji a častěji přecházejí tam, kde je to pro ně výhodnější?

PSD2 v tomto smyslu funguje o něco lépe než právo na přenositelnost plynoucí z GDPR. Vznikla řada nových společností, které provozují aplikace umožňující správu financí vedených u různých institucí. Často spolu s barevnými grafy, analýzami a doporučeními, co a jak dělat lépe. Pokud však takováto aplikace nemá jasnou podporu ze strany hlavních hráčů, u kterých má významná část klientů svůj hlavní, transakční účet, tak se příliš neprosadí.

Evropská unie to nevzdává

V lednu 2024 bylo přijato další nařízení, které má opět přispět ke snadnějšímu přechodu klientů mezi různými poskytovateli online služeb. Jedná se o Akt o datech. Tato regulace si mj. klade za cíl usnadnit spotřebitelům přístup k informacím z jejich chytrých a na internet připojených zařízení (domácích spotřebičů, zdravotních senzorů atd.). Proč? Aby mohli snadněji přecházet mezi poskytovateli podobných či návazných služeb.

Bude Akt o datech fungovat zase o kousek lépe než předchozí směrnice a nařízení? To ukáže až čas. A ochota velkých hráčů data skutečně sdílet a nehledat jen překážky. Pouze pokud velcí poskytovatelé služeb nabídnou nebo podpoří skutečně snadná řešení pro sdílení informací, efektivní správu produktů, jednoduchý převod produktů k jiným poskytovatelům atd., může se mobilita klientů stát významným faktorem pro rozvoj digitálního trhu v Evropské unii. Když bude jejich přístup podpořen regulací, bude to jen dobře. Ale bez odvahy nabídnout klientům skutečně transparentní srovnání s produkty konkurence a snadný přechod jinam, nám samotná regulace rozvoj otevřeného a flexibilního digitálního trhu nezajistí.

Autor:
  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

IT nebylo to pravé ořechové. Srdce ho táhlo k práci s kovem a dřevem

18. května 2024

Technická škola ho nebavila, stejně tak ho neoslovil ani víc adrenalinově zaměřený obor. Adrenalin...

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...