Expert: Budou banky klientům kompenzovat ztráty způsobené podvodníky?

Podle statistik České bankovní asociace došlo jen za letošní první pololetí k více než 31 tisícům kyberútoků na klienty bank, průměrná škoda v případě úspěchu útočníků pak činí 22 tisíc korun. Kdo škodu zaplatí? V drtivé většině podvedení klienti. Proč tomu tak je, rozebírá bankovní analytik skupiny Partners František Nonnemann.

František Nonnemann, bankovní analytik skupiny Partners | foto: Partners

Trendem doby je rychlé a snadné odbavení všech požadavků a potřeb, včetně placení. Proto také roste využívání mobilní bankovnictví a dalších aplikací, které umožní platit „na klik“. Řada klientů si založí a používá bankovní účet nebo jiné platební nástroje bez toho, aby viděli živého zaměstnance banky nebo aby do banky třeba i jen telefonovali.

Online placení má velké výhody. Z pohledu klienta jsou to úspora času a zlepšení uživatelského zážitku. Za pohledu banky je to především úspora nákladů, už jen proto, že nemusí udržovat tolik poboček..

František Nonnemann

  • Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze.
  • Několik let pracoval na Úřadu pro ochranu osobních údajů, mimo jiné i jako ředitel analytického odboru a vedoucí právního oddělení.
  • Od roku 2016 působí v soukromém sektoru, kde se zabývá především pravidly pro zpracování a ochranu informací, ochranou spotřebitele a compliance systémy.
  • Na tato témata také publikuje a školí.
  • V projektu založení Partners banky má na starosti nastavení compliance systému a pravidel pro řízení nefinančních rizik.

Jak se však jejich vztah s bankou odosobňuje, jsou klienti také o něco náchylnější na některé typy podvodů. Trendem je zejména tzv. phishing, kdy se podvodník snaží klienta přimět, aby mu zpřístupnil své internetové či mobilní bankovnictví. Typicky útočníci získají přihlašovací údaje k účtu tak, že oběť nalákají, aby své přihlašovací údaje vyplnila do podvržené přihlašovací stránky do svého internetového nebo mobilního bankovnictví.

Vzestup zažívá také tzv. vishing. Tím se označují případy, při kterých podvodník klientovi přímo volá a vydává se za pracovníka banky nebo policistu. A klienta se snaží zmanipulovat, třeba pod záminkou ochrany účtu, posílení zabezpečení, řešení reklamace a podobně, aby mu předal přístup k účtu.

Právní předpisy mají více chránit podvedené

Podle současného právní úpravy i podmínek většiny bank platí, že když klient umožní přístup do svého internetového nebo mobilního bankovnictví komukoli dalšímu, je odpovědný za veškeré škody, které mu mohou nastat. Obdobně pokud autorizuje platbu, banka ji provede a tím její odpovědnost končí. Skutečnost, že se klient nechal zmanipulovat nebo přímo podvést, není rozhodující, respektive není důvodem pro to, aby mu banka platbu vracela.

To se ovšem možná už brzy změní. Na úrovni Evropské unie se připravují nové právní předpisy pro oblast platebních služeb. A jeden z nich, konkrétně návrh nařízení o platebních službách na vnitřním trhu, posiluje ochranu klientů, kteří se stanou oběťmi „kvalitně provedeného“ phishingového či vishingového útoku.

Nalákala ho nabídka výhodné investice. Jedním kliknutím přišel o půl milionu

Podle nového nařízení, jehož návrh Komise zveřejnila v červnu tohoto roku, by klient nesl škodu způsobenou podvodem jen tehdy, pokud by z jeho strany došlo k hrubé nedbalosti. To znamená, že mu z okolností komunikace, volání falešného pracovníka banky, podvržených webových stránek atd., objektivně mělo být jasné, že jde o podvod. Pokud bude ovšem útok proveden „kvalitně“ a po průměrném spotřebiteli nebude možné spravedlivě požadovat, aby zjistil, že mu nevolá nebo nepíše jeho banka, ale podvodník, tak bude mít podvedený klient nárok na vrácení vylákané částky. A vracet mu ji bude jeho banka.

Co by tato změna, pokud projde legislativním procesem, znamenala v praxi?
Klienti, spotřebitelé, by měli silnější práva a lepší ochranu před podvody. Když přijdou o peníze v důsledku sofistikované kampaně, jejíž podvodný charakter mohli při běžné opatrnosti odhalit jen stěží, jejich banka jim bude ztráty kompenzovat.

KVÍZ: Falešné zprávy i balíčky. Poznáte phishing a umíte se bránit?

Lze očekávat, že banky se budou snažit hrozícím ztrátám předcházet, ať už technickými opatřeními pro ochranu mobilního či internetového bankovnictví, nebo zvýšenou edukací klientů. Vzdělávání klientů v otázkách kybernetické bezpečnosti a ochrany před podvody ostatně posílí postavení bank i v případě sporu o to, kdo má za podvodníkem způsobenou škodu platit.

Například pokud bude banka klienty pravidelně informovat, že jim do push notifikace nikdy nepošle žádné aktivní linky a že na podezřelé odkazy nemají reagovat, a klient přesto na link v podvržené zprávě kliknul, může banka uspět s tvrzením, že šlo o hrubou nedbalost, za kterou si klient i podle nové regulace zodpovídá plně sám.

Nejčtenější

Za platbu kartou v cizině platí Češi vysoké poplatky. Víme, které banky si účtují nejvíc

Blíží se čas dovolených a české domácnosti počítají peníze, které do letošních cest do zahraničí dají. Součástí dovolených jsou přitom i platby kartou. A není bez zajímavosti, že za tyto platby si...

Prázdniny u moře ve vlastním: Panelákový byt v Česku otvírá dveře k domu na pláži

Premium

Mít svůj dům u moře nemusí být sen, který si mohou splnit pouze multimilionáři. Pokud vlastníte byt v Česku, už na něj dost možná máte. Ať už čistě pro sebe nebo k pronájmu. Takový nákup vyjde mnohdy...

Dovolená autem. Za kolik natankujete v evropských zemích a co si ohlídat

Premium

Za letošní letní dovolenou chtějí Češi utratit v průměru 1 400 eur, což je v přepočtu téměř 35 tisíc korun. Podle průzkumu jsou aktuálně nejoblíbenějšími dovolenkovými destinacemi v letní sezoně...

Hackeři útočí. Vypořádáváme se s tím jen s vypětím všech sil, říká expert

Naše pracovní i soukromé počítače a mobily čelí denně útokům hackerů. Chtějí naše hesla, čísla kreditek, pokoušejí se ukrást cenná data, vydírat nás. „Počet kyberútoků se v Česku každý rok zvyšuje o...

Elektřina už není jen něco, co přichází ze zásuvky, říká odbornice

Dlouhé roky byly energie levné, spousta domácností je tak moc neřešila, někteří byli celé roky u stejného dodavatele. S válkou na Ukrajině se ale vše změnilo. „Energie, které jsme dříve brali jako...

Spořicí účet nevydělává? Investice do nemovitostí nabízí téměř osm procent ročně

Advertorial

Inflace sice zpomalila, ale peníze na spořicích účtech stále ztrácejí hodnotu. V takové době dává ještě větší smysl investovat chytře a bezpečně. Jednou z cest, jak chránit úspory a získat pravidelný...

24. června 2025

Novinka: Pojišťovny budou muset informovat obmyšlené osoby o životní pojistce

Češi mají podle dat České asociace pojišťoven uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Pokud dojde k úmrtí pojištěného, může se stát, že o uzavřeném „životku“ nebudou nejbližší vůbec vědět. Peníze...

24. června 2025

Pracovní smlouva a výpověď elektronicky: Jaké novinky platí a co si ohlídat

Od 1. června 2025 začala platit novela zákoníku práce, která mění pravidla pro elektronické doručování pracovněprávních dokumentů. Zaměstnavatelé mohou využít elektronické prostředky například k...

24. června 2025

Hackeři útočí. Vypořádáváme se s tím jen s vypětím všech sil, říká expert

Naše pracovní i soukromé počítače a mobily čelí denně útokům hackerů. Chtějí naše hesla, čísla kreditek, pokoušejí se ukrást cenná data, vydírat nás. „Počet kyberútoků se v Česku každý rok zvyšuje o...

23. června 2025

Nastavte si zrcadlo: Kolo životní energie vám napoví, jak na tom jsme

Léto. Konečně čas na zpomalení. Možná pojedete na dovolenou nebo jen zvolníte pracovní tempo a po dlouhé době začnete vnímat, jak vám vlastně je. Když přestaneme běžet, často uslyšíme to, co jindy...

22. června 2025

Devět členů rodiny ve firmě, to chce vzájemný respekt, říká „Betonpresák“

Ve dvou se to lépe táhne. A co teprve v devíti! V rodinné firmě Betonpres o tom něco ví. Bez jasného rozdělení rolí a vzájemného respektu by to nešlo. „Posiluje to týmového ducha napříč generacemi,“...

21. června 2025

Deset kroků, jak můžete udělat skvělý první dojem u pracovního pohovoru

Chystáte se na pracovní pohovor? Dejte si zvlášť záležet na tom, jak na zapůsobíte. Udělat na personalistu dokonalý první dojem se dá celkem snadno naučit. Třeba vás inspiruje naše desatero...

20. června 2025

Dovolená autem. Za kolik natankujete v evropských zemích a co si ohlídat

Premium

Za letošní letní dovolenou chtějí Češi utratit v průměru 1 400 eur, což je v přepočtu téměř 35 tisíc korun. Podle průzkumu jsou aktuálně nejoblíbenějšími dovolenkovými destinacemi v letní sezoně...

20. června 2025

Elektřina už není jen něco, co přichází ze zásuvky, říká odbornice

Dlouhé roky byly energie levné, spousta domácností je tak moc neřešila, někteří byli celé roky u stejného dodavatele. S válkou na Ukrajině se ale vše změnilo. „Energie, které jsme dříve brali jako...

19. června 2025

Za platbu kartou v cizině platí Češi vysoké poplatky. Víme, které banky si účtují nejvíc

Blíží se čas dovolených a české domácnosti počítají peníze, které do letošních cest do zahraničí dají. Součástí dovolených jsou přitom i platby kartou. A není bez zajímavosti, že za tyto platby si...

19. června 2025

Advantage Consulting, s.r.o.
STAVBYVEDOUCÍ PRO JIHOMORAVSKÝ KRAJ (55-65.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 55 000 - 65 000 Kč

Nehodu nezavinil, teď trpí opěrkovým syndromem. Má nárok na odškodnění?

Dopravní nehody mají v Česku nejrůznější dohry. Pokud dojde ke zranění, je nutné vždy přivolat policii. Některé újmy se však nemusí hned projevit zcela naplno a se všemi důsledky. V takovém případě...

18. června 2025

Až 800 tisíc lidí pečuje o své blízké. Sami se stávají ohroženými. Má to řešení?

V Česku roste počet lidí, kteří vyžadují dlouhodobou péči. Podle prognóz bude tento vývoj v dalších letech narůstat. Už čtyři pojišťovny na tento negativní trend reagují. Pro případ dlouhodobé péče...

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.