Předvánoční oživení signalizoval nárůst prodejů ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím bezmála o desetinu, podobně výrazně přidal obrat v kategorii kosmetických a toaletních výrobků.
Naproti tomu oděvy a obuv v listopadu netáhly a jejich prodejci utržili meziročně o šest procent méně. Oživily však internetové obchody, na e-shopech zákazníci nechali v porovnání s listopadem 2022 o 5,6 procenta více.
„Jestli už jde o dlouho vyhlížený obrat nebo jen uspíšení vánočních nákupů motivované slevami ukážou až prosincová čísla. V každém případě do normálu se začne nákupní chování spotřebitelů vracet nejpozději na začátku příštího roku,“ říká hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.
Domácnosti šetří. V září klesly tržby maloobchodu o čtyři procenta |
Některé indicie však ukazují, že oživení by mělo pokračovat i v prosinci. „Data z platebních terminálů UniCredit naznačují, že pozvolné zlepšování maloobchodních tržeb pokračovalo i během prosince. V letošním roce očekáváme pokračování tohoto trendu a spotřeba domácností by se měla vrátit do pozice tahouna růstu HDP,“ konstatuje ekonom UniCredit Jiří Pour.
Podle Dufka zatím maloobchod proti předcovidovému roku 2019 stále zaostává, a sice reálně o čtyři procenta. „S koncem inflační vlny se však tento skluz začne postupně umazávat a je pravděpodobné, že co do prodejů se maloobchod dostane na úroveň posledního předcovidového roku nejpozději na začátku roku 2025,“ dodává Dufek.