„Loňské tržby se přehouply přes sto milionů korun, tak vysoké nejsou běžné v průběhu roku ani za týden,“ říká Eva Nováková, Senior Brand Manager ve společnosti Sazka. Dodává, že kategorie losů se od roku 2012 více než zdesetinásobila.
Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají |
V průběhu roku jsou nejoblíbenější losy Černá perla. Na Vánoce je oblíbená Vánoční Zlatá rybka či Svátečním kalendáři. Dalšími oblíbenými i praktickými losy jsou Vánoční přání a Zlatá šupina. Oba losy mají kromě stíracího pole i svoji „funkci“. Do Vánočního přání lze napsat osobní věnování a Zlatou šupinu lze dát pod talíř i jako jmenovku. Navíc ukrývá malé poselství do nového roku, něco jako známé koláčky štěstí.
První losse objevil na trhu v srpnu 1989. Jmenoval se Spartakiádní hra a stál 10 korun. Maximální výhra byla 500 tisíc korun. |
Oblíbení i u sousedů
Prvním vánočním losem byla Vánoční loterie už v roce 1997, od té doby byly na trhu různé vánoční emise. „V roce 2014 jsme zavedli nové portfolio Vánoční přání a jmenovky, které v portfoliu zůstávají, jen je obměňujeme a postupně doplňujeme například o Adventní kalendář, Zlatou šupinu, Vánoční zlatou rybku a letos i Sváteční kalendář, který lze stírat až do Silvestra,“ říká Eva Nováková a dodává, že stírací losy fungují nejen jako samostatný dárek, ale i jako doplněk k dárku. „Například stírací los Vánoční přání lze nasadit na láhev domácího vaječného likéru, na láhev šampaňského, nebo vložit jako záložka do knížky,“ popisuje Eva Nováková.
V sousedním Rakousku jsou losy podobně oblíbené jako u nás. Obří stírací los v podobě adventního kalendáře zdobí během adventu největší vánoční trh ve Vídni, který navštíví přes 3,5 milionu návštěvníků z celého světa.
Milionové výhry
U každého losu je pravděpodobnost jiná a pohybuje se v rozmezí 1:1 až 1:4. Ovlivňuje ji více faktorů, jako je výše hlavní výhry, velikost emise, cena losu. Každý los má předem stanovený objem peněz, který se rozděluje podle různých klíčů. U dárkových losů je důraz na větší pravděpodobnost, která se pohybuje v rozmezí 1:1 až 1:3.
„Losy s pravděpodobností téměř 1:1 mají velké množství nízkých výher, které potěší skoro každého, kdo los dostane. Přesto i u některých vánočních losů máme milionové výhry,“ říká Nováková.
Sázkaři by si měli kvůli dani vést deníček výher. Vymahatelnost je sporná |
Milionové výhry v loňském roce setřely čtyři desítky šťastlivců a rozdělily si mezi sebe 111 milionů korun. „Letos jsme zatím na počtu 32, ale jsou před námi Vánoce, které to číslo pravděpodobně zvýší. Ale většina výplat z vánočních losů probíhá v lednu. Loni se například z desetimilionové výhry na losu Maxi Černá perla radoval sázející na Plzeňsku, v lednu uvidíme, kam se podívala štěstěna letos,“ prozrazuje brandová manažerka Sazky.
Vedle papírových losů existují také online e-losy. Ovšem podle Sazky jsou stále populární ty papírové. „Papírové losy jsou hmatatelné a čím dál častěji oblíbenější. Navíc si každý může vybrat z velkého množství designů, typů výher. Lze je originálně zabalit nebo přidat k dárku a seženete je na více než 7 500 prodejních místech po celém Česku, od pošty přes trafiku a čerpací stanice až třeba po Rohlik.cz,“ dodává Nováková.
Celkem Sazka v roce 2022 na výhrách v losech a online losech vyplatila více než pět miliard korun.