Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Navrhování auta je hlavně kličkování mezi předpisy, vysvětluje designér Škody

Jiří Hadaščok je 25 let ve Škodovce. Prvních sedm let pracoval jako modelář, pak začal Škodovky sám navrhovat. „Auto dělané jen na počítači poznám,“ říká. Sám přiznává, že je stará škola, sochařský základ, možnost si na auto sáhnout, na modelu si osahat křivky a plochy rukou, nic z toho mu počítače nenahradí, vysvětluje.

Dodává, že mu však hodně pomáhá virtuální realita. S 3D brýlemi, které se při tom používají, a ze kterých se některým při práci točí hlava, se sžil rychle, prý pomocí virtuálních her.

Jiří Hadaščok dnes ve Škodě Auto působí na pozici koordinátora exteriérového designu. Do oddělení nastoupil jako praktikant v době, kdy se finišoval design prvního Superbu, jeho podpis nese mnoho škodovek realizovaných i těch, které se představily jako koncepty.

Designér exteriérů Škody Auto Jiří Hadaščok

Podílel se kupříkladu na tvorbě kompletní řady Škoda Rapid, která byla slabikářem designu značky v uplynulé dekádě, pracoval na designu evropské, indické, čínské i ruské verzi. Jeho tým stál u návrhu exteriéru posledních evropských spalovacích modelů značky Škoda, jako například Karoq, či nově představeného modelu Kodiaq druhé generace.

Jako vedoucí projektu pracoval na čtvrté generaci modelu Superb, který dorazí za pár týdnů. Za ikonický model značky považuje model Octavia první generace, „dodnes nezestárla,“ chválí dobrou práci svých kolegů, do práce jezdí Superbem Combi. „Musí být černý, mám černou barvu rád,“ doplňuje.

Škoda představila Kodiaq, své poslední SUV pro Evropu se spalovacím motorem

Pro iDNES.cz Jiří Hadaščok vysvětluje, jak musí designéři moderních aut především kličkovat mezi předpisy, požadavky zákazníků, strategii značky a vlastními odvážnými představami o designu budoucích vozů. Hlavně vytvarovat, neotřele příď vozu, aby vypadala progresivně a unikátně a přitom zcela odlišně od konkurence, je kvůli technickým požadavkům, velmi náročné. Často se tak stane, že i ten nejkrásnější návrh musí být rapidně pozměněn, aby byl technicky proveditelný.

Automobilový design je ještě umění, nebo to umění nikdy nebylo? Jak to vlastně je?
S uměním je a bude design spjatý vždy, ale musí to mít i technické pozadí, základ, na kterém se celý design tvoří. Je to oblast průmyslového designu, kde se designér musí orientovat i v technice a technologiích, aby byl schopen dovézt takový komplexní produkt, jako je automobil, do výroby ke spokojenosti budoucího zákazníka.

Takže je to takový boj mezi vámi, techniky, předpisy a výrobou?
Boj asi není to správné slovo, spíše souhra se všemi odděleními a lidmi, kteří na vývoji nového modelu spolupracují. Designéři, kteří vedou projekty budoucích vozů mají s navrhováním většinou letité zkušenosti a vědí, na co se při práci zaměřit, kde je široké pole pro kreativitu a kde naopak máme ruce svázané.

Designér exteriérů Škody Auto Jiří Hadaščok
Designér exteriérů Škody Auto Jiří Hadaščok

Co vás dnes omezuje, přistřihává vám to křídla?
Třeba stále novější a novější technické a homologační předpisy nám kreativitu vice a více ořezávají, ale je to hlavně z důvodů větší bezpečnosti našich produktů, což je pochopitelné a plně respektované. Designéři samozřejmě nechtějí mít limity, hranice. Chtějí pracovat s volnou rukou a také u prvních návrhů to tak většinou je. Limity jsou ale v technologiích, konstrukci, homologačních předpisech a také ve financích. Naše produkty musí být nejen krásné, moderní a bezpečné, ale i dostupné.

Jaká část je dnes nejvíce vázána předpisy?
Za exteriér je to zejména přední část a oblast kabiny, které musí splňovat veškeré bariérové předpisy, ochrany chodců a homologace. Při bezpečnosti není brán zřetel pouze na pasažéry uvnitř samotného vozu, ale i na ostatní účastníky provozu, chodce, cyklisty a řidiče okolních aut.

Jaká část se vám na vašem novém Kodiaqu nejvíce líbí?
Musím říci, že předek je pro mě velmi dominantní a dynamičtější než předchozí generace, zvláště pak u předních světel s krystalickým prvkem odvedl náš designérský tým zodpovědný za osvětlení vozů úžasnou práci. Typickým prvkem je D sloupek, který je pro tento model unikátní a mezi vozy Škoda jedinečný.

Opticky protahuje siluetu, byl to záměr? Vy už dnes ve Škodovce z SUV děláte tak trochu kombíky.
Chtěli jsme zviditelnit dynamičnost a vnitřní prostor vozu. Když odtrhneme D sloupek od bočnice, tak se nám opticky protáhne celá kabina. Tímto poukazujeme na prostornost uvnitř a zároveň opticky zvětšujeme samotnou velikost vozu.

Škodovka pro rok 2026 v akci. Hlásí návrat normálních tlačítek

D sloupek bude vždy barevně odlišný? Nebo jsou různé barvy? Je varianta bez odlišnosti?
Bude v unikátním odstínu Dark Chrome nebo u sportovních verze Sportline v lakované černé lesklé barvě.

Ještě nějaký detail, který máte hodně rád?
Velmi zajímavé a jedinečné mezi vozy Škoda je spojení zadních světel, kdy jsou světla propojena červenou linií pod nápisem Škoda. To je u našich vozů poprvé.

Prozraďte nějaké designérské fígly. Když propojíte zadní světla, auto se opticky rozšíří, když chcete siluetu protáhnout, uděláte černé sloupky. Ještě nějaká pravidla?
U tohoto auta jsme zvýšili tak zvanou tornádo linii oproti první generaci. Tu najdeme na boku vozu a, táhne se od předního světlometu až dozadu nad sdružené zadní svítilny. Zvýšením jsme přidali na robustnosti a dominantnosti. Chtěli jsme podtrhnout i dynamičnost, což zvýrazňuje i linie prahů na dveřích, která se zvedá směrem dozadu spolu se spodní linií bočních oken.

První jízda s novým Superbem. Škodou, která vznikla jen díky nátuře značky

Ještě taková specialita ohledně černého olemování kol. Není úplně symetrické při bočním pohledu. Jak jej tvarujete tak, aby to pasovalo k vozu?
Přední a zadní plastové lemování kol, neboli výkroje kol, nejsou a nemohou být identické. Přední kola se natáčejí podle směru jízdy, zadní ne, tím pádem mají rozdílné takzvané obálky kol, podle kterých se výkroje navrhují. Jednoduše řečeno, kola nesmí v žádné poloze narazit do výkrojů. To je pro nás limitní. Dále většinou, a u modelu Kodiaq druhé generace je tento prvek markantnější, se zadní výkroj designuje dynamičtěji. Opticky pak odlehčuje hmotu celé postranice a dodává zádi potřebnou vzhledovou rychlost.

Lemy jsou i jinak tlusté. To tam milimetry hrají takovou roli?
Ano, je to takový designérský trik, který okem na první pohled nevnímáte, ale celkovému dojmu z boku vozu velmi pomáhá. Většinou se zadní lem dělá o pár milimetrů širší. Opticky pak nepůsobí menší než přední a díky větší hmotě, která je nad zadním kolem, optimalizuje proporci postranice vůči zbytku auta.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...