Podle Johna Glena jsou primární úkoly firem vyrábět vysoce kvalitní produkty a poskytování služeb, které spotřebitelé chtějí. „Jsem trochu nervózní z toho, čím se podniky staly nebo čím se stávají: aktéry sociální politiky nebo těmi, kteří odrážejí další společenský vývoj,“ řekl Glen v rozhovoru pro britský think-thank Bright Blue.
Většina britské společnosti podle něj chce, aby firmy se soustředily na produkty a služby a držely se mimo politické dění. Svůj názor nicméně nepodložil žádnými daty.
Mají firmy zastávat společenské názory?
„Myslím si, že se nacházíme v době, kdy máme seznam věcí, které musí firmy říct a udělat, aby byly považovány za eticky a společensky správné. A tímto si nejsem příliš jistý. V posledních měsících jsme viděli, co se může stát. Vzpomeňte si na tu americkou značku piva (Bud Light, pozn. red.), kdy spotřebitelé reagovali poněkud jinak, než se očekávalo,“ uvedl Glen.
V rozhovoru také uvedl, že není typ politika, který by dělal velká ideologicky řízená prohlášení, která by se následně objevila v titulcích médií. Chce, aby si lidé měli možnost vybrat, jaký produkt či službu chtějí.
„Je mi nepříjemné, když vidím, jak si velké podniky přivlastňují názory svých zákazníků, aby získaly politické body. Pokud chtějí vstoupit do politiky, ať kandidují ve volbách,“ doplnil.
Ilustrace vyvolala vášně
Ilustrace transgender muže vzbudila na sociálních sítích pozornost. Kromě spotřebitelů se ke snímku Costa Coffee vyjadřovaly i osobnosti, které se transgender problematikou zabývají.
Na sociálních sítích se objevil v souvislosti s kavárenským řetězcem nesouhlasný hashtag #boycottcostacoffee. Někteří uživatelé poukázali na to, že mastektomie je nevratný a nebezpečný zákrok.
„Vážená Costa Coffee. Mohli byste laskavě vysvětlit, proč velebíte nevratnou operaci provedenou na zdravých prsou žen kvůli duševnímu stavu?“ uvedl na svém twitteru britský publicista a spoluzakladatel organizace Thoughtful Therapists James Esses.
Společnost si za rozhodnutím využít takový snímek stála. „Chceme, aby každý, kdo s námi přijde do styku, zažil inkluzivní prostředí, které vytváříme. Chceme povzbudit lidi, aby se cítili vítáni, svobodní a aby se nestyděli a byli hrdí na to, že jsou sami sebou,“ uvedla společnost.
Na sociálních sítích se objevily také podpůrné komentáře. „Operace lidem neubližuje, zachraňuje životy. Díky, udělali jste dobrý krok,“ vzkázala na twitteru například zakladatelka kliniky, která pomáhá právě transgender osobám.
Pivovar přišel o miliardy
Debaty a bojkot amerických konzervativců nedávno vyvolal také krok amerického pivního giganta Anheuser-Busch. Influencerka Dylan Mulvaney na jaře zveřejnila video, ve kterém se napila piva Bud Light a nabídla svým sledujícím možnost vyhrát 15 tisíc dolarů.
Zapojení transinfluencerky do propagace piva mělo efekt, se kterým pivní gigant Anheuser-Busch nejspíš úplně nepočítal. Firmě výrazně poklesly prodeje piv a po dvaceti letech značka Bud Light sestoupila z žebříčku nejprodávanějších piv v USA.
V červenci pivní gigant Anheuser-Busch také oznámil, že propustí zaměstnance ve svých amerických korporacích. Škrty se mají dotknout zhruba dvou procent zaměstnanců.
2. července 2023 |