Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak protlačit skrz Alpy ropu pro Česko? Nasadí se motory o síle lokomotivy

Státní podnik MERO ČR odstartoval miliardový projekt, jehož cílem je posílit kapacitu Transalpinského ropovodu. Díky němu by se Česko mohlo odstřihnout od závislosti na ruské ropě. Ostré vyjednávání s akcionáři ropovodu a výběr dodavatelů všech pump a čerpadel má MERO již za sebou. Samotná realizace projektu na firmu teprve čeká.
Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. (18. července 2023)

Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. (18. července 2023) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Areál Centrálního tankoviště ropy ve středočeské Nelahozevsi není ze silnice vidět. Za hustým stromovým porostem se tu nicméně k nebi tyčí sedmnáct obřích nádrží, z nichž ty největší pojmou až 125 tisíc kubíků suroviny. Jednu z nich nedávno zaměstnanci tankoviště po 20 letech nepřetržitého provozu vypustili, aby ji mohli vyčistit.

Odstávka bude trvat až deset měsíců, jenom následné napuštění nádrže zabere týden. Jenže vedle projektu, do kterého se státní společnost MERO pouští nyní, je údržba jedné z největších nádrží na světě vlastně legrace.

Vyprázdněná nádrž H22

MERO totiž dostalo za úkol připravit Česko na odstřižení od ruského ropovodu Družba, který aktuálně uspokojuje polovinu české spotřeby ropy.

Z jihozápadu sem vede druhá trasa IKL, která by ruskou dodávku uměla nahradit. Úzkým hrdlem je ale Transalpinský ropovod, jenž do IKL ústí. Je nutné posílit jeho kapacitu tak, aby z italského přístavu Terst mohlo přes Itálii a Německo každoročně proudit o čtyři miliony tun ropy víc. Úpravy je potřeba udělat prakticky na celé trase dlouhé stovky kilometrů.

„Dokončili jsme výběry pump, čerpadel a frekvenčních měničů. Naplno se rozběhly projekční práce,“ říká Zdeněk Dundr, provozně-technický ředitel MERO ČR. „Pumpy a motory musí protlačit ropu skrz Alpy. Jde o kilometrové výšky, takže musí mít takovou sílu, která je srovnatelná s lokomotivou, jež táhne dvacet vagonů,“ dodává.

Západ má problém: cena ruské ropy dosáhla stropu, je čas vynutit sankce

Giganti se zpočátku cukali

MERO tlačí čas. Česko má jako jedna z mála zemí Evropské unie odklad embarga na dovoz ruské ropy. Výjimka je ale dočasná, takže Evropská rada může kdykoliv rozhodnout o jejím zrušení. Navíc ve hře figuruje nevypočitatelný faktor – ruský prezident Vladimir Putin. Kohoutky Družby se kdykoliv mohou uzavřít. Cílem je proto dokončit rozšíření ropovodu do ledna roku 2025.

Projekt v číslech

  • Je nutné zvýšit maximální čerpací výkon čerpadel z 6400 m3 na 7500 m3 za hodinu.
  • Výkon motorů bude 3,6 megawatt, což je srovnatelné s výkonem elektrické lokomotivy.
  • MERO ČR odhaduje náklady na 1,31,6 miliard korun.
  • Kapacita ropovodu TAL se musí zvýšit o 4 miliony tun. V roce 2022 dohromady přepravil 37,1 milionů tun ropy. Kromě Česka zásobuje též Německo a Itálii.
  • Ropovod TAL měří 753 kilometrů.

Jeden zásadní aspekt projektu má MERO podle Dundra již za sebou. Šlo o výběr dodavatelů čerpadel a dalších zařízení. „Dodací lhůty jsou zhruba deset měsíců. Vzhledem k narušeným dodavatelským řetězcům kvůli covidu a válce jsme si nebyli jistí, jak dlouho bude trvat výroba těchto komponent,“ vysvětluje Dundr. „Někteří dodavatelé nabízeli díly vyráběné v Číně, my jsme je ale chtěli z Evropy, abychom se nemuseli bát, že to uvázne někde na lodi a že se dodávka zdrží,“ dodává.

Druhou důležitou překážkou, kterou už státní společnost zdolala, bylo vyjednávání o rozšíření s ostatními akcionáři ropovodu TAL. MERO v něm totiž vlastní jen pět procent, přičemž dalšími podílníky jsou giganti světového ropného byznysu, jako je OMV, Shell nebo Exxon.

Projekt se jim příliš nelíbil. „Muselo se to protlačit přes jejich právní oddělení. Byly tam protichůdné požadavky, všichni se v nějaký okamžik kousli,“ popisuje Dundr.

„Jednání se týkalo technické, daňové a finanční stránky tak, aby to nemělo žádný dopad na přepravní tarify. Akcionáři se rovněž báli, aby ropovod nebyl tlakově přetížený, aby se nezkrátila jeho životnost,“ uvádí Dundr. Projekt nakonec dostal zelenou letos v květnu.

Novým podmínkám se bude muset přizpůsobit i Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. Mezi mohutnými nádržemi tu ze země celkem nenápadně trčí jak ropovod IKL, tak ropovod Družba.

Ropovody Evropy. Zdroj dat: MERO ČR

Aktuálně to funguje tak, že pokud sem ropa těmito trasami dorazí, uloží se do nádrží. Pokud má vyrazit dále do rafinerií, použijí se čerpadla. Cílem je momentálně „zprůchodnit“ celé tankoviště tak, aby se ropa vůbec v nádržích nemusela zastavovat.

„Musíme změnit podmínky čerpání, vybudovat novou měřicí stanici, která by simulovala nádrž,“ popisuje vedoucí údržby Miloslav Poustka. „Pak budeme schopni nepoužívat čerpadla, ale přímo z ropovodu IKL protlačíme ropu jak do rafinerie v Kralupech, tak do rafinerie v Litvínově,“ říká Poustka.

Optimismus za miliardu korun

Úprav se dočká i rafinerie Litvínov. Naopak v Kralupech nad Vltavou nejsou potřeba, protože tamní zařízení zpracovává jen neruské druhy ropy.

„Na podzim uskutečníme v litvínovské rafinerii zhruba měsíční zkušební test, při kterém budeme testovat tamní výrobní technologie při zpracovávání výhradně neruských rop,“ uvádí Pavel Kaidl, mluvčí společnosti Orlen Unipetrol, která obě dvě tuzemské rafinerie vlastní.

Česko má odklad na embargo ruské ropy. Jenže dva roky nemusí stačit

„Testovat budeme těžké a středně těžké arabské ropy, dále pak vyzkoušíme ropu z Iráku, Jižní Ameriky a Severního moře. Díky tomuto testu zjistíme, jak dalece bude nutné litvínovskou rafinerii rekonfigurovat. Máme několik technologických a investičních scénářů. V tom pesimistickém počítáme s mnohamiliardovými náklady, v tom optimistickém by to mohlo být okolo jedné miliardy,“ říká Kaidl.

Při rozšiřování ropovodu TAL počítá státní společnost MERO s náklady až 1,6 miliardy korun. Žádný jiný akcionář TAL nepřispěje. Český stát původně předpokládal, že alespoň část financí pokryjí evropské peníze prostřednictvím Národního plánu obnovy, ale nepůjde to. Financování ropného projektu evropskými „zelenými“ penězi by totiž u Evropské komise s největší pravděpodobností neprošlo.

Časová osa projektu

  • Březen 2022: Jednání s konsorciem TAL o projektu TAL-PLUS.
  • Listopad 2022: Česká vláda projekt schválila.
  • Květen 2023: Podpis smlouvy k projektu TAL-PLUS mezi MERO ČR a konsorciem TAL.
  • Prosinec 2023: Zahájení instalace nových průtokoměrů na všech dodacích místech.
  • Červenec až prosinec 2024: Instalace nových čerpadel, motorů, úprava řídícího systému, bezpečnostních funkcí, postupné zvyšování přepravní kapacity.
  • Prosinec 2024: Dosažení maximálních výkonů a kapacity umožňující nahrazení přepravní kapacity ropovodu Družba.
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...